Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej alla glada 7are! Så HÄR nära sommar 2012 har det ALDRIG varit...... :icon_bach:

Nu till min fråga!

Jag är lite i planer på att byta utväxling i bakaxeln, eller byta till något begagnat är nog billigare kanske.

Jag har zetec silvertop, typ 9 låda, och en 7" bakaxel tror drevningen är 3.62, bilen känns trött och femman behöver man knappt lägga i. Så va tror ni det blir lagom att byta till 3.92?? Jag har tänkt åka lite bana och landsväg! Hjulen bak har dim. 225/50/15.

Har nog tänkt att köpa någon diff till också, men det får bli ett senare project.

Det dök upp ett frågetecken till...

Jag har den bakaxeln som har insticks axlar! Om jag byter bakaxel till en med skruvade drivaxlar, måste jag då byta allt ute vid hjulen också, eller räcker det me att byta ut drivaxlarna?

Mvh. /Björn

Edited by Nallemannen
Posted

Du har ju ganska stora hjul... Jag kör 3.92:1 i min Capri (205/50-15) som ju är en grymt mycket tyngre bil med helt annan motor, men jag tycker det känns som en vettig kompromiss. Jag har kört samma bil/motorkombo med 3.62:1 och 4.27:1 också. 4.27:1 gör ettan närmast obrukbar men det blir rätt skön stegning 2-5.

Det går att bygga hybriddrivaxlar men det går också att trycka in insticksaxlarna i en diff för skruvade knutar (om du inte kör med original diffbroms). 3.92:1 fanns väl egentligen mest på Sierra DOHC 4x4, då är det ju normalt sett diffbroms och skruvade knutar, så det passar kanske inte så bra för dig. 3.91:1 var vanlig i Scorpio, men då 7,5" och med skruvade knutar.

Personligen skulle jag byta till drivaxlar med skruvade knutar direkt, det är mer framtidssäkert. Jag är inte säker på om de passar i hjullagerhållarna för trumbromsarna?

/Gustaf

Posted

Då blir 3.92an ganska lagom utväxling att prova tror jag, men det lutar nog åt att byta ut bakaxeln direk som du sa. Då är bara frågan om det går att behålla trumbromsarna fast man byter till 7,5 bakaxel och skruvade axlar?

Om det nu inte skulle gå och man måste konvertera om till skivor, är det jätte krångligt att göra det på en MK INDY ram, kanske finns färdiga kit, eller köper man en gammal sierra?

/Björn

Posted

Om du har 27mm drivaxlar så har du samma splines som Scorpios 100mm knutar.

Dvs byt din innre knut till en Scorpio så kan du använda en diff med skruvade knutar.

(Ombyggnads kiten bygger ofta på att man behåller drivaxalar, knutar, lagerhus osv... det brukar vara en plåt med fästöron för bromsoken som ersätter bromsskölden)

Det finns säkert kit som bygger om helt till Sierras skivbroms men då får du byta betydligt mer.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...