Leffe Posted September 15, 2003 Share Posted September 15, 2003 Hej ! Hur har ni gjort med gummi grejen som är efter växellådan ?För den gummigrejen får inte plats och måste man inte ha den som en ryckutgämnare? har en fundering på att bygga en utbuktning på kardan tunnelsväggen. mvh leffe i vbg. mk Indy. oj det blev lite fel i rubriken :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 15, 2003 Share Posted September 15, 2003 Tjenare, Dom flesta verkar köra utan hardyskivan. Hur det påverkar vet jag inte. J ag kommer iallafall köra utan. Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 16, 2003 Share Posted September 16, 2003 Hej Hardyskivan är bara lämplig om man har delad axel eller om man har tvådelad kardan - gummiskivan kan ju inte ta upp några stora vinkelförändringar. Jag rekommenderar vanlig knut istället, mycket smidigare... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted September 16, 2003 Share Posted September 16, 2003 Jag har ingen hardy skiva på min bil. Sitter för den delen inte orginal på volvo. Funkar bra, ryckutjämning tror jag inte behövs. Finns oftast lite ryckutjämning inbyggd i kopplingen. En annan fråga om kardaner..... Jag har bara svetsat min kardan på en höft och inte gjort någon balansering efter. Jag känner inga vibrationer när jag kör. Lite obalans finns ju säkert... kan den va skadlig för lagren trots att jag inte känner dom ? Eller är dom så små så att det inte gör något ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted September 16, 2003 Share Posted September 16, 2003 Hardyskivan hjälper till att minska höga punktlaster (slag) i drivlinan. Iom att punktlasterna ofta är många ggr högre än de krafter som uppkommer normalt sliter detta extra mycket på drivlinan. Det finns punktlast reducering inbyggt i kopplingen också men det är inte fel att ha lite extra skydd. Jag ska definitivt ha hardyskiva för att spara lite på divlinan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 17, 2003 Share Posted September 17, 2003 Hej, kör dubbla hardy skivor (en i varje ända). Dels pga min donator är byggd så + att allt annat är stumt monterat och jag nog kan behöva denna peaklast utjämmnare. EDIT: (OBS har delad bak axel så motor och klump skall inte röra sig mycket alls i långitudinell riktning) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.