Jump to content

Jocke

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    61
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Jocke

  1. Jag har oxå planerat lite till och från att bygga ett torrsump system till min Volvo 5'a. Tanken var att jag skulle sandgjuta ett nästan plant tråg i aluminium (har experimenterat lite med det..) och sen anodisera det. Tänkte använda en tvåstegs "scavenge" pump ifrån Pace Products och sen använda orginalpumpen för att smörja.. Projektet är fortfarande bara på planeringsstadiet, har ingen direkt koll på om tråget kommer att försämra blockets stabilitet etc. Finns en del bilder på sidan ovan där man ser hur dom har utformat sina tråg, dom har även små fina filter man sätter i tråget som skonar den dyra pumpen!
  2. Vill minnas att det räcker med två speglar enl. SFRO boken, antingen två yttre, eller en yttre och en mittenspegel!, är dock inte 100% säker ;)
  3. Tja, universal adaptrar ialf., vet att Luna säljer, men har ingen koll på priset.. går ev. att köpa billigare ifrån något annat företag typ Svetsexperten mfl. http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/ka...6&dokid=5105713
  4. Jag har en av samma märke fast 180A modellen, 3-fas. Gav 3000:- för den begagnad utan flaska men med regulator. Har inte haft några problem med den under min tid, därimot hade förra ägaren problem med att oljan i snäckväxeln till trådmatningen läckte ut och kortslöt kretskortet i svetsen (!) Har bara ägt den i ett år så det har inte blivit mer än en 15kg rulle svetsad. Bränner igenom hyggligt upp till ca. 4 mm gods ialf., är definitivt ingen expert vad det gäller svetsning men jag är nöjd med den :) Tänkte byta ut mitt slangpaket till ett Binzel med en adapter, men så länge det gamla funkar så kör jag med det.. (trådledaren var nybytt när jag köpte den). Har den smala varianten av handtaget, antar oxå att det är smidigare, kan inte se att det skulle hindra gasflödet nämnvärt heller?.. Kör med 0.8 tråd och kolsyra.
  5. Tackar för svaren!, ser ut som det blir Sierra bakvagn med omborrade nav!, skiljer det något imellan husen på en LSD och en vanlig Sierra diff?, eller går det att skaffa en LSD i efterhand och stånka in i huset och se glad ut när man väl har fått ihop en vettig konstruktion? :) Vilka satt det LSD i förresten?
  6. Tänkte använda Volvo 140 spindlar fram och 740 axel bak, men har börjat spekulera lite i en delad bakaxel istället.. (har en diff. klump med axlar och nav till en Sierra liggandes), men jag vill gärna ha samma bultmönster bak som fram (108*5 ?).. Finns det något lämpligt nav att kombinera med Sierra diffen?, eller är det lättaste att borra om Sierra navet till Volvons bultmönster?, har även hört mig lite för om Volvos multilink axel, men den är verkligen svindyr!!, kanske bara använda nav etc.?, någon som har en bättre detaljerad bild på upphängning etc.? /Jocke
  7. Joakim Johansson Runsten Öland (Kalmar län :D ) 0733-225877
  8. Funkar ytterst eminent! :D
  9. När vi ändå är inne på ämnet 140 framvagn.. Vilken sytrväxel är lämplig?, funderade på att använda 140 original, lätt att anpassa till lämplig bredd men med en väldans massa p-ändar!.. :( 240'ns ZF växel känns aningen för bred.. är det escort som gäller?
  10. Jag hänger oxå gärna på! :D Har aktivt planerat ett locost/esther bygge i 2.5 år!, har valt mellan mängder av delar och drivlinor.. tror mig ha hittat ett alternativ som passar min ekonomi och användningsområde. Ska börja svetsa chassit i slutet av månaden.
  11. Tackar! Spindlarna är ifrån en -74 så 740/940 leder borde väll passa då?, tyckte bara dom gick så långt "in".. skillde ca. en millimeter i tjocklek längst ut i änden på konan mellan original 140 led och mina 740 leder! Tar gärna artikelnummret till Kontimas p-ände om du har det tillgängligt nån gång!
  12. Ni som bygger med spindlar ifrån Volvo 140 serien, vad använder ni för leder? Finns det några nedre leder som påminner om Volvo 740'ns som passar?, likaså några liknande Ford Transitens uppe? (Har två kompletta Taunus spindlar med OK och skivor + 2st nya Volvo 740 nedre spindelleder liggandes om någon är intresserad! :rolleyes: )
×
×
  • Create New...