Jump to content

Westfield-pilot

Forumdeltagare
  • Posts

    10
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Locost-status
    Bygger locost
  1. Bäste Jocke E, Så du tycker jag drar för stora växlar? Det är ju du som övertolkar min formulering i annonsen och läser in något där som fan själv läser Bibeln. Det var du valde detta forum till dela med dig av dina åsikter om annonsen. Mitt telefonnummer står däri, likaså finns möjligheten att maila mig direkt. Jag förstår att du tycker jag ska stänga av datorn och sätta mig i soffan istället, du vill gärna ha sista ordet här. Jag har redan fått respons från andra medlemmar som har varit med om liknande händelser på forumet men som väljer att inte synas som jag gör här. Har du varit lika nedlåtande mot dem som mot mig så har jag deras fulla förståelse. Faktum kvarstår att du gjorde dig lustig över innehållet i min annons, det är det inget att göra något åt. Det är bara trist att se att du tar ner det på sandlådenivå och bidrar till att lägga ribban lägre på forumet. Jag ska akta mig för att använda fler liknelser eftersom du uppenbart misstolkar dem också. Med "fritt villebråd" menar jag att det enligt min uppfattning är OK att du kan göra dig lustig på andras bekostnad. Du är också välkommen att PMa mig, maila mig eller till och med ringa om "du vill prata av dig" Magnus
  2. Bäste Jocke E, Det är väl ändå du som har kastat handsken när du valde att göra dig lustig över min annons? Om du tolkar min formulering i annonsen som att jag framställer min bil som bättre än en Locost så är det ju din tolkning, inte min. Det står inte någonstans att den är vare sig bättre eller sämre än en Locost. I mina ögon är Locost ett samlingsbegrepp vilket innebär att varje bil blir så pass bra som tillverkaren gör den. Hur kan man jämföra en enskild bil med en hel grupp olika individer? Och nej, jag är inte medlem i klubben men jag har övervägt det. Min förhoppning är att man i alla klubbar och intresseföreningar ska ha högt i tak vilket ger alla en möjlighet att komma till tals. Inte någon ska beläggas med munkavle, vare sig man sitter i styrelsen eller är en vanlig betalande medlem. Om man däremot väljer din väg med att göra sig lustig över folk har man gått ett steg för långt. Det är inte fel att begära att en medlem i styrelsen ska föregå med gott exempel. Du undrar om jag känner mig kränkt? Jag är snarare förbluffad över hur du uttryckte dig i dina inlägg och därav mitt inlägg. För att övergå till medlemsfrågan kan jag bara konstatera att jag inte är intresserad av att vara med i förening där jag är fritt villebråd, och det min bäste Jocke E, är min tolkning! Magnus
  3. Bäste Jocke E, Jag har alltid tyckt att det har varit högt i tak på detta forum men nu börjar jag verkligen undra... Eftersom det är min bil i annonsen vill jag gärna kommentera dina uttalanden. Jag är väl medveten om vad en Locost är eftersom jag byggde min första Locost för sju år sedan och jag har alltid uppskattat biltypen, "most bang for the buck", utan tvekan. Min Westfield är per definition ingen Locost. För en presumtiv spekulant är detta inte alltid så lätt att avgöra om man inte är mycket insatt i Seven-världen. När jag började intressera mig för Seven-bilar i början av åttiotalet så var utbudet av begagnade bilar mycket begränsat, på sin höjd kom det ett par bilar ut på marknaden varje år och det rörde sig nästan uteslutande om Lotus-bilar då. En spekulant som ger sig ut och börjar botanisera på marknaden idag har ett helt annat utbud. Man kan välja en helt ny, nära på färdigbyggd bil eller en begagnad i det, ur Seven-perspektiv, stora utbudet. För en lekman kan två tillsynes likadana bilar ha helt olika teknisk standard, det borde inte vara någon nyhet för dig. Om du på något vis känner dig kränkt av innehållet i min annons där jag påpekar att min bil inte är en Locost eller om det bara är ett symtom på den svenska avundsjukan, vet inte jag. Min avsikt är inte att kritisera Locost-bilar eller de som bygger dem. Jag vet att det finns många fina Locost som är mycket välbyggda men jag har också sett motsatsen. Det viktigaste är väl att vi alla får hålla på med vårt intresse utan att bli föremål för andras fördomar. På detta forum har det alltid varit högt i tak och jag tycker att du speciellt i egenskap av styrelseledamot i klubben (om jag är korrekt informerad) har ett ansvar att forsätta på den linjen istället för att ägna dig åt barnsligheter. Magnus
  4. Jag byggde en Tiger Cat som blev klar 2001 och därefter en Westfield som blev klart sent ifjol. Mina intryck av Tigern är väldigt blandade. Svetsjobbet på chassiet var väldigt bra men rent konstruktionsmässigt hade det sina svagheter. Castervinkeln fram var alldeles för liten och gick inte att justera. Resultatet blev att bilen inte "självstyrde" och detta var extremt obehagligt, kändes som att köra en kundvagn. Den iofs inte dumma framvagnen med "inboard-fjädring" belastade ett rör i chassiet så hårt att det kröktes. Tigern är TUNG med sin kompletta Sierra-bakvagn och i synnerhet om man ska köra med Pinton. Det man ska komma ihåg är att Tigern vid den tiden var ganska prisvärd när man kunde köpa den själv från England och deala direkt med Jim Dudley. Skulle jag bygga en Tiger igen skulle jag inte välja Cat om man inte ändrat konstruktionen utan då istället Six. Westfield spelar i en helt annan division men det är inte speciellt locost-mässigt, räkna med ca 200 papp för en körklar bil. Mycket välkonstruerat och race-proven chassie med fina detaljer och möjlighet till justeringar. Plastarbetet är i toppklass både vad det gäller passform och finish. Westfielden är relativt lätt. Min bil väger torr 550 kg med en Zetec med gjutjärnsblock och Typ 9 låda med kopplingskåpa av stål. Westfielden är bättre på allt, mycket bättre, men det avspeglar sig också på prislappen. Hoppas detta kan hjälpa dig i dina funderingar. /Magnus
  5. Beteckningen är FO30 A 2006:22554. Handläggare på VV var Lars-Åke Gustafsson, han verkar för övrigt vara mycket vettig att ha och göra med.
  6. Ska fixa några nya bilder på elakingen. Kom på att jag faktiskt inte har några på den som den ser ut nu.
  7. Tack så mycket allihop :lol: Nu sitter plåtarna som kom med posten i eftermiddags på plats oxå och jag har även plockat bort "besiktningsutrustningen" :hypocrite: Ett speciellt tack till Kenneth som är ställt upp med allt sitt kunnande och sin tid, speciellt som han samtidigt håller på med ett eget mycket gediget bygge :notworthy: /Magnus
  8. Då det är min bil som sas drog igång tråden tänkte jag bara uppdatera om det senaste. Jag fick ett positivt besked ifrån VV där min bil fått dispans. Handläggningen på VV gick förvånansvärt mycket fort (ca 10 dagar) innan jag hade dispansen i brevlådan. Jag skickade in mina byggbilder till VV och detta räckte för handläggaren att bedöma min bil som amatörbyggd. Den kommer att kodas med T12C d.v.s byggsatsbil. Jag har även hunnit att regbesikta den i Helsingborg och det gick utan anmärkning. Det intressanta var att den besiktningsmannen sa att han direkt hade godtagit den som amatörbygge (utan överklagan till VV) när han läste min femsidiga byggbeskrivning. Snacka om lotteri... Nåväl, slutet gott i alla fall :racesmile: , nu står Westfielden i garaget och väntar på plåtarna (XXH 950 blev det) och jag sitter och tittar ut på regnet. /Magnus
  9. Hej Fredrik, Jo, mitt chassienummer börjar med SA9 men det borde ju egentligen inte spela någon roll då det kan slumpa sig att det blir så även när man väljer sitt eget nummer. Hade jag råkat stansa in ZFF i början, som jag har på min gamla Ferrari, hade då Bilprovningen betraktat den som en 25 år gammal Ferrari?
  10. Hej, Det var min bil som jag och Kenneth var och skulle regbesikta i Ystad i tisdags. Jag har under ett års tid byggt en Westfield med mycket hjälp från Kenneth Lundblad. (Tack Kenneth, du är en klippa) Vi lastade min bil på Kenneths släp för avfärd till Bilprovningen i Ystad. Anledningen till att jag valde Ystad var att de har erfarenhet av just Westfield. Jag bokade även tiden direkt av stationschef Richard Gimsér och pratade även med honom om lite tips. Han talade om för mig att det i komponentöversikten i SFRO-protokollet var viktigt att det inte stod Westfield på alla komponenter utan Ford eller vad det nu kan tänkas vara. Det var även viktigt att ta med sig kvitton på alla delar och tro mig, jag har MÅNGA kvitton... Well, allt väl tänker jag. Har med mig mitt SFRO-protokoll från besiktningen utförd av Andreas Wilson, likaså ett godkänt bullerprov. Massor av kvitton på vikitiga komponenter (motor, vxllåda, bromsar, spindlar etc..) Har även med en CD-ROM med massa byggbilder som min tjej tagit under hela byggets gång, från naken ram till färdig bil. Hade även skrivit en egen femsidig byggbeskrivning som beskriver hur jag har byggt bilen. När det blir min tur att rulla in i hallen kommer en besiktningsman (inte Richard) och vill se chassienumret. Han noterar detta och ber oss rulla ut bilen ur hallen (det ösregenar ute!) Därefter försvinner han och är borta i 50 mintuer. när han väl kommer tillbaka har han med sig en underkänd Ursprungskontroll där det står: "Bilen har följande fel: 1. uppfyller ej regler för VVFS 1997:1, endast delvis amatörbyggt" Besiktningsmannen har alltså inte tagit någon diskussion med mig och han är inte ens intresserad av att se alla byggbilder som tagits på min bil. Han kan heller inte specificera vad jag själv skulle gjort ytterligare för att han ska betrakta bilen som amatörbyggd! Vi söker nu chefen (Richard) men han dyker inte upp. Inget annat och göra än att lasta skiten och styra hemåt igen. När jag senare söker Richard på telefon så talar han om för mig att Vägverket har informerat Bilprovningen att de ska vara noggrannare i sin bedömning av amatörbyggade bilar där byggaren inte själv tillverkat ramen. I dessa "tveksamma fall" (Bilprovningens uttryck) ska besiktningsmannen underkänna och byggaren får överklaga till Vägverket för prövning. Det trista är att detta är inget som Richard informerat mig om när jag bokade tiden med honom, det hade sparat mig en väldans massa tid och pengar. Ej heller verkar det som denna information har givits till SFRO eftersom jag inte informerades om detta vid SFRO 2-besiktningen. Konentan är alltså om man bygger på en färdigköpt ram måste man söka dispans hos Vägverket innan man åker till Bilprovningen om man inte har tur i "lotteriet" och får en besikningman som inte känner till/bryr sig om Vägverkets nya direktiv. Jag har nu överklagat till Väverket vilket tar minst en månad sedan får jag åka till Bilprovningen igen OM min överklagan godtas. Blir min överklagan inte godtagen är jag alltså rökt och har slängt ett år av min fritid och ca 200000.- i sjön! Tack för kaffet...
×
×
  • Create New...