Jump to content

Danielsson

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    73
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Danielsson last won the day on March 3

Danielsson had the most liked content!

Reputation

79 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Anton Danielsson
  • Ort
    Timrå

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Förstärkningar till bakre stötdämparinfästning på plats: Har även fått dit fästen för nedre radie armar (?): Sedan har jag breddat och monterat pedalstället. Fortsätter med fäste och slangdragning för bromsvätskebehållarna. Sedan ska det in lite förstärkningsstag till pedalstället också, tycker det är lite väl mycket svikt i bromspedalen nu.
  2. Liten uppdatering, fortsätter helsvetsa ramen och fästen för hjulupphängning. , Har printat lite temporära bussningar, ska styva upp dom lite mer så blir det nog perfekt, smidigt att inte behöva pressa i och ur riktiga onödigt många gånger innan det har mognat tillräckligt. 3 Passade också på att bocka lite fler plåtar så att jag kunde provmontera ihop mina tillfälliga "hjulspindlar". Och punkta dit stötdämparfästet på de bakre svängarmarna. Min plan just nu är att avvakta med att beställa stötdämpare tills jag har fått ihop rullande chassi med motor och kan lasta upp till uppskattad färdig vikt, sedan väga hörnvikter och montera en lastcell där stötdämparen ska vara och mäta vilken kraft jag får vid rideheight. Har gjort preliminära beräkningar men eftersom jag är lite osäker på vart vikten kommer landa så vill jag inte slösa pengar på fel fjädrar i onödan. Just nu ligger mina beräkningar på: 650kg totalvikt 40/60 viktfördelning fram/bak med en ofjädrad vikt på ca 35-40 kg MR fram: 0,6 MR bak: 0,77 Sellholm Tuning sade en gång till mig när jag var där på besök att "en tumregel är att förspänna 25% av slaget, då ska man ha rätt rideheight". Givet input ovan och den tumregeln hamnar jag på: Springrate fram: 500 lbs/in Springrate bak: 450 lbs/in Men då är mina beräkningar ganska grova i nuläget så jag kan säkert ha missat något.
  3. Kämpa på, det blir så himla bra! 🙂
  4. Har fått lite progress, fick hem min skurna plåt så att jag kunde jigga bakramen. Ritade även upp lite tillfälliga hjulspindlar med rätt geometri men såklart typ noll hållfasthet. Tänkte använda dom tills vidare för att kunna få ihop upphängningen medan jag fortsätter rita på de slutgiltiga spindlarna. Finlirade in rören och kunde börja punkta ihop allt. Försöker mäta mäta mäta, kryssmätningen var inom +/- 1mm, so far so good. Det lär nog ordna upp sig och bli skevt innan man är klar. Sedan började jag sy ihop främre hjulupphängningen. Ska dit förstärkningsplåtar lite här och var. Men det känns riktigt skönt att ha gjort majoriteten av rör-arbetet, nu går vi mer över till plåt och fästen-fasen. Gissar att motorfästen inte ligger så långt bort nu. Fortsättning följer.
  5. Tack Göran! Det betyder extra mycket när det kommer från någon som dig. Fortsätter jigga och finslipa rören till bakramen. Får se om jag kan svetsa dit resterande rör i helgen eller om jag måste invänta de skurna detaljerna, har vissa jigg-plåtar där på ingång som kan behövas. I väntan på har jag börjat klura över motorfästen. Har läst mig till att motorkuddar från volvo Valp (ca 70x26mm) ska vara väldigt styva (om än lite dyra kan jag tycka): Sedan verkar det också vettigt att montera motorkuddarna i 45° för att bättre ta upp framförallt bromskrafter (på en främre kudde), men jag gillar om inte annat utséendet att ha sidokuddarna lite vinklade också, för att gömma dom mer. Exempel på främre motorfäste på Olofsons Westfield med samma motor: Höger.. Såhär ser det ut på vänster sida: På grund av att motorn (och avgassystemet) sväller ut rätt bra upptill så är jag osäker på hur väl jag kan sätta strävor upptill på bakramen. Finns risk att den behöver vara relativt öppen upptill. Skulle därför gärna vilja nyttja motorn till att ge viss ökad vridstyvhet till chassit, Ford motorn ska ju enligt utsago vara väldigt stabilt konstruerad. Vill få dom så osynliga som möjligt så jag gjorde ett förslag där jag hänger motorn i sidokryssen och bakom föraren. Motorn har bra fästmöjligheter i framkant mellan topparna och på högersidan (även om startmotor ska få plats där också någonstans, på vänstersidan är det trängre runt oljefiltret och oklart om min tänkta placering fungerar. För växellådan vore en lösning att montera en valp-bussning centrerat under växellådan och ha en U-formad bygel i rör eller plåt som går upp på varsin sida. Ser det vettigt ut eller missar jag något? Alla plåtfästen till motorkuddarna är 3mm.. P.S. Stötdämpartornen bak kommer få stabiliseringsstag mellan sig som skruvas dit, staget kommer mest troligt att också dubblera som hållare för krängningshämmare, belysning osv. Blir nog till att lyfta dit motorn så fort rören är på plats och göra lite mockups på dessa fästen för att se om det finns plats. Jag tänker mig i samma utrymme på båda sidor även få plats med startmotor, generator och en Pierburg CWA200 vattenpump, säkert något mer som jag glömmer också, bränslefilter kanske. Kan nog bli trångt..
  6. Sådär, gjorde ett ryck över jul och gjorde klart (till 95% i alla fall) både dumper och lastcykel, båda redo för arbete. Hög tid att fortsätta med Lotusen, har vridit och vänt och ritat om på hjulupphängningens infästning och bakre delen av ramen under hösten men kände till slut, för att citera mig själv i första inlägget "hellre rätt bra och färdigt än perfekt och aldrig färdigt". Började med att vända styrväxeln och fästa stödlagret. Allt känns bra förutom att DD axeln glappar minimalt i stödlagret. Tänkte 3D printa några kilar som går att knacka i på varsin sida för att ta bort glappet, eller hur brukar man göra? Ska förstärka upp runt styrväxelns fäste också samt svarva rejälare distanser till undersidan. Sedan färdigställde jag en hel drös med skärfiler och skickade iväg på beställning. Kan rekommendera www.scandcut.se för er som inte har bra kontakt med lokala företag som kan skära och bocka plåt, alu, plast och trä. Har använt dom förut och alltid snabba, trevliga och enkla att beställa från. I väntan på att plåten anländer så började jag med bakramen, samma visa som förut, skriv ut notch-mall, kapa ur, passa in det sista och svetsa dit. Främst för mig själv, eftersom jag svor över att jag inte hade skrivit ner exakt hur jag gjorde rörmallarna fr CAD förra gången och fick lägga en timme på att lista ut det igen, så skriver jag ner mer detaljerat här nu: Skapa rör-notch-mallar i Solidworks 2020 Skapa referensplan från centerlinjen i röret (sketchlinjen), gör det även vinkelrätt mot ex. right plane. Split body (kan skära höger/vänster sidorör med samma plan oftast) Surface flatten (Välj halva röret samt splitlinjen, dra upp accuracy vid behov) Surface flatten (Välj andra halvan) Markera båda flattens, insert into new part. Skapa nytt plan coincident med ena flattenytan. (Var noga med vilken sida som är utåt resp inåt, annars blir mallen spegelvänd) Skapa ny assembly och lägg in alla mallar i den (var återigen noga med vilken sida som är utåt/uppåt) och skapa ritning samt printa i 1:1. Kapa rören 5mm längre än mallens totallängd.
  7. Tackar som frågar! 🙂 Ligger helt klart lite efter planen som jag tänkte skulle vara rullande chassi vid dehär laget. Det behövdes jobbas en hel del på huset i sommar, bland annat flytta en massa sten och jordmassor, vilket gjorde att jag "blev tvungen" att bygga en radiostyrd dumper, sedan "blev jag tvungen" att bygga en lastcykel, då vi försöker reducera antalet bilar i hushållet (exklusive entusiastbilar såklart). Har bara stödet kvar sedan ska den lackeras och skruvas ihop. Jag siktar på att snart vara klar med alla bortförklaringar och kunna återgå till bilbyggandet, börjar bli väldigt sugen om inte annat. Jag kan bjuda på några foton på lastcykeln tills vidare.. Bilbygget står för stunden såhär, så sedan sist så har jag fått ihop främre och nedre bakre bärarmar samt figursågat och satt in helicoil i adapterplattan, så nu sitter motor och låda i alla fall fysiskt ihop, även om det inte går att överföra kraft mellan dom ännu. J Jag har lagt en hel del tid på att försöka rita upp vettiga hjulspindlar, men i ärlighetens namn så faller konstruktionen inte riktigt på plats, jag får skruvförband till hjullager på fel ställe för hållfastheten osv. Så där brottas jag, och när man spenderar hela dagarna framför datorn på jobbet så är man inte lika sugen att spendera hela kvällarna framför den också. För att ändå ta mig framåt så tänkte jag låta spindlarna marinera ytterligare och jobba vidare med rörramen bakåt som ska hålla i bärarmar, motor och växellåda. Så det står näst på tur! 🙂
  8. Fantastiskt! Att bli färdig är en enorm bedrift. Jättefint bygge! Väldigt imponerande rakt igenom, bra jobbat! 👌🙂
  9. Det har blivit några timmar vid svarven för diverse hylsor. Tillverkning av svetsjiggar till bärarmar. Härnäst rörtillverkning, köpte en billig rörnotch från Koneita och Bahco hålsågar. Fick shimsa in hållaren men tycker att den fungerar ok. Kör hydraulrör 25x3, ST37,4 E235N EN 10305-4, Normaliserade. Bakre nedre bärarm redo i jigg för svetsning.. Främre nedre bärarm. Och främre övre bärarmar. Planen för de främre övre bärarmarna är att svetsa in en bockad förstärkningsplåt ovanpå och sedan köra PU-bussningar mot en lång rostfri hylsa och en M12 skruv som klämmer ihop allt. Ungefär där står jag nu. Mondeon är riven och skrotad, håller på för fullt att försöka rita färdigt hjulspindlar och bakram så att jag kan beställa lite skuren plåt och få dit fästen för bärarmarna. Jag känner att det skulle vara väldigt sporrande att få ner den på hjul.
  10. Har varit sjåigt de senaste två månaderna inför semester, men helt still har det inte stått i garaget. Nu ska vi se.. Sist höll jag på med växelspaken, därefter fick jag hem DD axel och knut för att få ihop rattkonsol med styrväxel: Landade i att jag behöver kapa isär och bredda pedalstället så att jag kan få mer plats mellan broms och koppling för rattaxeln. Inga större problem, det är redan på g. Den lite jobbigare upptäckten var att jag tänkte fel när jag gjorde fästet för styrväxeln, vågar man erkänna att man monterat den upp och ner så den styr åt fel håll? Suck. Bara att riva och göra nytt fäste. För att rensa skallen lite så bytte jag fokus till adaptern mellan motor och låda. Först laserskannade jag diverse prylar, både växellåda, bromsok, hjul osv, sånt som är kritiskt att rita fästen till i CAD: För audilådan såg den resulterande polygonmodellen ut såhär, jag såg till att få bra data från hålbilder, utgående/ingående axlar osv. Sedan skiljer sig arbetsprocessen endel tror jag, endera låter man en mjukvara identifiera hål/plan osv. Själv tycker jag att det är väldigt lätt att lita för mycket på programvarorna och väljer hellre att göra så mycket som möjligt manuellt på de kritiska detaljerna. Så då använder jag helt enkelt meshen som mall och positionerar in ny geometri så att det visuellt matchar. Repetera för alla hål på både motor och låda så har du till slut en adapter: För att se så att jag inte är helt ute och cyklar så 3D printade jag en prototyp i ABS i en professionell printer med bra precision. Gjorde kalibreringsbitar av fiskstjärtarna för att se till att jag inte fick några avvikelser p.g.a. delningen. Provmonterad med låg-skallig M10 skruv mot motorblock. Adaptern är 10mm tjock. Har även styrande hylsor mot motor och växellåda. Gled på som en smäck. Såklart är det svårt att avgöra hur väl vevaxel/ingående axel linjerar. Kändes tillräckligt bra för att köra ut den i aluminium. Vilket innebar en herrans massa vevande på pelarborr med digitala skalor, centrumborra, hålborra, sedan endera planförsänka eller gänga för helicoil. Det som återstår nu är att installera helicoilsen samt kapa ur konturerna, tänker mig att jag provar sticksåg och mycket T-röd. Mitt mål är som sagt rullande chassi här i närtid, så näst på tur var bärarmar..
  11. Mycket imponerande och väldigt informativ tråd. 🙂 Finner att jag ofta återkommer ofta till denna för att hämta både inspiration, idéer och kunskap till mitt eget projekt. En fundering, sitter och ritar upp egna justerbussningar nu, vad körde du för gänga och skruvkvalitét till dina?
  12. Tackar! 🙂 Inte helt utrett ännu, jag har hittat en brittisk kille som kört 012 låda mot 3L varianten av V6 Duratec motorn, och när jag frågade han så fick jag i grova drag denna information: Focus RS Clutch Cover Audi Plate (240mm gissningsvis) TTV Steel flywheel (verkar finnas ett gäng olika: https://ttvracing.com/products/?manufacturers=ford&engine=ford-st200220&type=flywheels) Small starter (Brise PGR) Engine side of flywheel 10mm alu spacer/adapter mellan motor och låda Har inte hunnit gräva djupare än så i detta. Lyckades positionera in växelspaken igår efter endel jiggande. Känns bra än så länge. Infästningen är inte klar dock. Har beställt hem DD knut, axel och stödlager i förhoppningen om att kunna slutföra styrningen. Har gått igenom att-göra-listan och prioriterat de aktiviteter som tar mig till ett rullande chassi, då det hade varit ett väldigt givande delmål.
  13. Tack tack! Jag försöker att räkna lagom mycket, det är lätt att räkna och optimera till oändlighet utan att producera något också. 🙂 Några rör om dagen så ska det väl till slut bli en bil. Började med att greja kryss-staget på främre delen av chassit. Ritade upp och 3d-printade en notch-mall som kom till användning idag. Smidigt för de rör som man inte har ritat i cad. Fick lite nya idéer på hur man kan förbättra den dock. Tycker passformen blir rätt bra ändå. Man får in en grov passning rätt smidigt, så får man finlira med lamellskiva det sista. Väldigt passande med 12h direktsändning idag från Monaco Historic Grand Prix. Här skymtar man också den nedre förstärkningen av konsol-fästet. Sedan tog jag tag i rullbågen, försökte hitta en vettig kompromiss mellan utséende och säkerhet, i slutändan fick den en liten lutning bakåt också, tycker det gjorde mycket för stuket. Tanken är att staga upp den framåt mot snedsträvorna i ramen. Sedan blir det nog ett nackstöd Det är så skönt när allt lirar och svetsarna nästan gör sig själv. Sakta man säkert..
  14. Kul projekt! 🙂 Jag instämmer helt med Göran. Gjorde exakt likadant men ritade bara till typ 60-70%. Väldigt skönt med 3D cad då du vet precis vilka längder och kapvinklar som behövs (köpas och kapas). Hjulupphängningens geometri har varit guld att kunna göra i datorn för att se så det blir rimliga vinklar, frigång och vart allt ska fästas in. Jag ritade utifrån och in. I slutändan ska ju ramen bara hålla ihop alla andra saker, så hjulupphänging, cockpit och motor fick styra hur ramen blev. Det jag inte ritat i CAD än är motorfästen, instrumentering/växelspak, belysning osv samt karossen. Men nu när jag börjat bygga så tar jag det lite som det kommer. Ritar upp det som behövs och bygger med kartongmall det som är enklast så. I mitt fall ville jag gärna använda standard drivaxlar, så det fick styra min spårvidd bak. Utseendet fick sedan styra fram till något mindre. Lycka till! 🙂 att bygga bil är väldigt roligt och givande!
  15. Ser ut som att biltema har slutat sålt just denna modell tyvärr, däremot så kan man hitta likadana med annat märke på andra hemsidor om man söker på ”MBS 1435” eller liknande fraser. Tror jag gav 3-3,5k för min för 2 år sedan. Det tycker jag den verkligen är värd. Väldigt rejäl ändå och perfekt för regelbundet hobbybruk. Kör numer bahco cobra band i min efter tips från youtube, är inne på andra bandet. Känns som att detta har hållit längre än original, däremot märks skarven på bandet tydligare på detta än original. Lite tveksam till nuvarande sågar hos BT och Jula, baserat på att de ser plastigare och lite mindre ut. Gillar också det gjutna ”skruvstädet” på min som är rejält. Har läst klagomål om de sågar som har anhåll i plåt. 🙂 Denna ser väldigt lik ut min, för exempel, men finns i andra märken på nätet också: Bandsåg på Amazon
×
×
  • Create New...