Jump to content

Anders Andersson

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    62
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Anders Andersson last won the day on August 25 2023

Anders Andersson had the most liked content!

Reputation

62 Excellent

1 Follower

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Anders Andersson
  • Ort
    Karlskrona
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Grattis! Måste kännas underbart😊👍 Då skulle man bara kunna snabbspola tiden fram till våren😍
  2. Hej Peter, pga kommande flytt så har jag fått ”trycka” ihop projektet en hel del just nu, men jag ska försöka klämma mig fram till bakaxeln och mäta😊👍 Men det är standard Corvette C5 bredd, va den nu är🤣 Återkommer👍
  3. Det va en kille i Finland som höll på med ett Lambobygge som använde samma drivaxlar, så han lät tillverka dessa åt mig.
  4. Hej på er! Tänkte mig en liten uppdatering😊 Då jag inte har haft ork att mysa i garaget så får man ju försöka hålla gnistan vid liv genom att leta delar (som jag inte behöver just nu🤣) på nätet. Jag har ju haft lite olika funderingar ang resterande drivlina, från Mercedes M120 V12an och vidare bakåt. Men nu hittade jag en adapterplatta från PMC Motorsport i Polen som funkar mellan M120 motorn och Zf8Hp70 automaten från bla BMW 5serien. Och sedan visade det sig att Maxx ECU håller på att ta fram en styrning från deras ”motor” box till just den lådan! 8Hp70 lådan är väll ingen liten pjäs, men den lär ju hålla för min motor, och jag slipper kopplingspedalen👍 och det räcker med en box till både motor och låda. Och köper jag kardan, diffklump och drivaxlar från samma BMW så känns det som det finns chans att få hop det också😊👍
  5. Har tyvärr ingen lösning på ditt hastighetsmätare problem, men måste säga att jag bara älskar din Countach! Lätt avundsjuk, men glad för din skull. Bra kämpat😊👍
  6. Hej! Just nu står det tyvärr still. Jag mår inte så bra efter sviterna av första covid infektionen (post covid) från april 2020…. Så jag går lite på halvfart just nu, men jag har inte gett upp och era glada, positiva kommentarer här gör att jag känner mig sugen att börja spackla formarna igen☺️
  7. Tack Arto Ja visst är SFROs arbete fantastiskt!
  8. Jo visst går det att få en V8 att låta bra…. Men varför chansa ?☺️
  9. Kom på en sak till😊 Jag har faktiskt ett par adaptrar till corvettens drivaxlar! Tänkte inte på dom. Dom va tänkta till att användas med Boxter lådan + Corvettens bakre hjulupphängningar till ett mittmotorprojekt. En lämplig bakaxelklump och dessa och original drivaxlar (ev. kortade) kunde kanske vara en hyfsad enkel väg framåt?
  10. Nu kommer vi till en sak jag skulle behöva er samlade kunskap om 😊 Bakaxel/diffklump! Jag har alltså Corvette c5 hjulupphängningar med tillhörande drivaxlar. Dessa drivaxlar är försedda med ”rör” med invändig splines mot bakaxelklumpen, och lösa diffklumpar (tex BMW, Mercedes) brukar ju ha medbringare till drivaxel utgången. Då uppstår ett par olika vägar att gå… 1. välja någon lämplig bakaxelklump och låta bygga om / tillverka nya drivaxlar. Vem gör sådant. 2. välja en Corvette diffklump och låta tillverka en adapter till ingången (den diffen sitter ju i vanliga fall direkt på lådan i C5an) Det har funnits en sådan adapter i Usa, men det verkar dåligt med det nu… (se bild) Och vem gör sådant? 3. (och denna är variant är nog besvärligast) Jag har en Porsche Boxter S 6växlad låda liggande. Hänga upp en koppling på motorn, axel till lådan (med lagring) och sedan ha lådan där bak. + att göra om drivaxlarna så dom passar medbringarna på Porsche lådan. Pust! Ja den varianten är säkert svår, men lite coolt att få bak lite vikt till drivhjulen, och mer plats för fötterna bakom motorn☺️ Så vad göra? Hjälp!
  11. Jag lutar också åt det hållet, det finns ju en original automat, den är elektroniskt styrd, men jag vet ett företag som säljer en eftermarknads box som styr den. Och då kan jag få paddlar också☺️ Drifting är jag för gammal för, det får ungdomarna syssla med🤣
  12. Man behöver ju en motor också😎 Jag hade en Chevrolet LS1 liggande (som skulle suttit i ett projekt som inte blev av), en jätte trevlig motor, men när lyssnade på en Corvette C5 så blundade jag och försökte visualisera Merca ”cigarren” framför mig…. Och nej! Det funkar ju inte med Jänke bludder i denna😇 LS1an såldes och jakt på ny maskin startade! Och jag viste ju vad jag va ute efter, och efter lite googlande så hittade ja en ny kandidat. Och det blev en Mercedes M120! Precis som originalet en V12a med 48 ventiler och dubbla kammar❤️ Men originalmotorn är på 3 liter och levererar 480hk och min är dubbelt så stor, 6 liter och jag får nöja mig med ca 400hk. Är det någon som går igång på fränt motorljud så tycker jag man ska lyssna på denna😍 https://youtube.com/shorts/j6I7DVwLflk?si=3j6KVsubYXLT7owJ Då är den första frågan, Ska jag ha automat eller manuell låda ?
  13. Kul att den gillas☺️ Min tanke är att försöka få den tvåsitsig. Det är ju ett allternativ, att ha dubbla uppsättningar hjul. Den tar jag med mig👍
  14. Stora hjul ja! dom ska ju sitta fast i något också, i mitt fall tänkte jag använda Corvette C5 upphängningar. Jag handlade ett par adaptrar från Dobbertin Preformance https://rick486.wixsite.com/dobbertinperformance Dom bultas i corvettens alu (hjulupphängnings) ram och sedan bultar man övre bärarmarna i adaptern. Hela det paket skruvas i 50 x 100 rör. Kanske inte den lättaste konstruktionen, men jag tycker det är en smidig lösning 😊
  15. När jag väll hade bestämt mig för detta projekt så dök denna rendering av någon duktig bilkonstnär upp på nätet😊 Jag ska väll inte gå riktigt så mycket all in, men stora fälgar med lågprofils däck blir det i alla fall😎
×
×
  • Create New...