-
Posts
24 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
3
Ernie last won the day on November 16 2024
Ernie had the most liked content!
Reputation
51 ExcellentProfile Information
-
Kön
Kille
Profile Fields
-
Namn
Daniel Ernvid
-
Ort
Ulricehamn
-
Locost-status
Övrigt
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Blev klar med tanken i helgen och i Söndags var det dags för motor el och provstart. Väldigt provisoriskt men den starta utan större konstigheter 😃 Idag blev första kortare provturen.
-
Har börjat lite på tanken och gjort några av delarna som behövs till den. Batteri fäste är färdigt. Gjorde det skruvat i chassit så det går att byta om jag vill ha ett annat batteri. Bromsrören och fästena till dom är också färdiga. Trädde krympslang på rören så dom inte syns så tydligt sen när allt är lacket. Vill inte ha mer hål än nödvändigt i rören så det blev till att fästa dom med buntband.
-
Dags att väcka liv i denna tråden igen. Har haft lite problem med händerna så det har varit lungt i garaget stora delar av förra året fram till i Maj när det blev ordning på det igen. Den lilla vit/oranga Suzukin har blivit uppgraderad. Vinsch, hydralisk styrning, större däck, nya stolar/bälten, kylet bak, ny tank, krängningshämmare mm. Har kört väldigt mycket med den i sommar 😃 Har bytt motorpaket i min gårdslastbil (bös bygge som används till det mesta i trädgården). Bytte motorpaket i den för 4 år sen, men Opel motorn blev aldrig riktigt bra. Så nu har den fått en Volvo turbo femma med låda från 940 med adaperplatta. Va inte meningen att det skulle bli en sådan motor men den råka finnas till salu några km härifrån och dom låter ju så gött. Japp den pinnar på ganska bra med 200+hk och fyrhjulsdrift 😄 Nu så kommer bilen byggtråden egentligen handlar om 😄 "Skoda" pickupen har fått komma in i garaget igen och denna gången ska den bli "klar". Har ett mål att den ska provköras i år och bygg besiktigas någon gång i vinter. Har börjat plocka ihop kylsystemet lite provisoriskt då det saknas värmepaket just nu. Servo systemet gick att få ihop med original slangar så det är fixat. Har fått i ett provisoriskt golv på förarplats och pedalerna sitter där dom ska. Håller på att göra en tank och fläkt kåpa just nu och måtta in lite mer grejer. Tänkte jag skulle köra med original värmepaket och sätta det i bakväggen, men vet inte hur besiktningen ställer sig till det. Dags att få klart detta bygget så nu har jag lovat mig själv att inte börja något nytt projekt innan denna är klar. Får väl se hur det går 😄
-
Brukar låna en verktygsboden bock av en kompis. Har en manuell jd2 bock som jag använde i början, men de senaste 10åren har jag lånat den på bilden istället 😄
-
Det låter som en kul ide. Det bör väl gå att få igenom, men man får väl ha en lösning som låser styrning på bakaxeln när man kör väg. Den är inte reggad sådär tyvärr. Det är plåtarna från Suzukin som jag tog alla delar ifrån. Hade vart lite kul och lägga lite mer jobb på den och se om det hade gått att få den reggad, men det tror jag inte kommer hända. Har nog inte lagt ut så mycket mer än det som jag la ut här. Har en sida på fb som det kanske finnas någon mer bild/info på. Den är länkad i andra inlägget i denna tråden. Är det något speciellt du undrar så är det bara att fråga 🙂
-
Pickup bygget har fått vila nära ett år men det är pågång igen. Men jag lägger in lite här om en offroadbil jag byggde nu i höst eller närmare bestämt i Oktober. Har funderat ganska länge på hur lätt det skulle bli om man bygger ett enkelt rör chassie och bara använder Suzuki Samurai grejer och i mitten av September så dök det upp en perfekt donatorbil. 30mil enkel resa för en skitrostig bil som inte startar, jaja det finns inte så många kvar så det va bara att köpa. Vi har klubbkörning på vårat offroad område i slutet av varje månad med Jeepklubben så det fanns ett tids mål med detta bygget. Annars satte jag ett mål på max 700kg väldigt låg budget och så ska den provköras på nästa klubbkörning en månad bort. Plockade isär Suzukin sista veckan i September och beställde allt jag kunde tänkas behöva så som bussningar fjädrar service grejer till motorn mm. Köpte en hög med rör (ca40m). Köpte riktiga sömlösa 355 rör till själva buren annars blev det budgetprylar. 45x2,5 till huvudbågen och 40x2 till övriga buren med 25x2 sömmade rör som förstärkningar mm. Hjulbasen satte jag till 230cm, det är ca30cm längre än original. Motor/låda komplett 125kg fördelningslåda 23kg Motorn är tillbakaflyttad enbit mot original. Använde torped och lite kardantunnel för att spara lite tid med pedal/rattstångs placering. 108kg väger chassiet. Tidsmålet höll och bilen höll hela dagen. Vissa grejer kunde förbättras så som hård fjädring och att den gick för fort. Det va rätt kul för det va bara ett par kompisar som visste om detta så det blev en överraskning för dom andra. 50cm smalare än den stora offroadbilen och nära 1/3 av vikten. Efter detta så bytte jag dreven i fördelningslådan så den går lite saktare och bytte framdämpare till nästa månads körning. Instrumentbräda och plåtar under stolarna kom också på plats. Sen blev det beadlocks och 31" däck. Råkade köpa en omgång 12" airshocks också. Så i mitten på December blev till att kapa bort fjädrar och dämparfästen och bakändan på chassit då jag inte gillade hur det blev. Gick gött nu på Decemberkörnignen men nu får den stå och vänta tills det är dags att sätta i diffspärr och lite sånt någon gång senare i år 🙂 Har inte vägt den på riktigt 4hjuls våg än men ca 700kg tror jag det blev nu efter andra ombyggnaden. Ca 625kg vid första körningen.
-
70-80kg för Suzuki 16v motor och låda låter lite väl lite. En Suzuki Samurai 1,3 8v motor med växellåda väger ca 125kg komplett med generator grenrör och nödvändigt elsystem och olja. Växellådan kan inte skilja nått vidare viktmässigt och motor är lik Swift gti motorn men bara 8v. Det är lätt motor/låda men inte så lätt som 70-80kg komplett. 16v gti motorn är annars rätt fräck när den överladdas men tyvärr är dom väldigt ovanliga nu.
-
Bromsarna fram har varit lite krångel att lösa. Det är väldigt dåligt med plats så jag måste ha en skiva som bygger väldigt lite inåt. Första skivorna jag köpte som var till någon Mercedes hade gott om plats mellan ok och fälg, men det begränsa styrningen rätt mycket då det blev dåligt med plats mellan ok och stötdämpare så dom gick bort. Peppe med den vita Skodan hade byggt med någon Audi/VW skiva som ev kunde funka. 312mm och rätt bredd för oket men tveksam om oket skulle få plats med mina fälgar men det fick bli såna iaf. Vill använda BMW e39 oken för att jag har dom och för att dom väger ganska lite. Så nu har jag karvat fram ett par ok hållare och fått dit dom. Det blev över förväntan och det fick nästan plats 😄 Har för mig kravet är minimum 8mm till ok adapter eller minns jag fel? Det är fel skruvar/muttrar men det fixas senare. Ok och hållare fick plats men inte fjädern så jag gjorde några 3mm spacers så nu fick den plats med. Provade med Biltemas universal spacers som jag hade liggande men dom är så fula så jag gjorde några egna. Hade god marginal på skrubbradien så det ska nog inte va några problem men några mm spacers. Sen har jag börjat passa in fronten. Kapade loss plåten där lampor/grill sitter från donatorbilen. Det kändes lättast att göra så jag slipper göra fästen för lampor och huvlås mm. Nedre fästena är på plats men får avvakta lite med dom övre tills jag har rörbocken på plats igen. Skämbreddarna fram kommer att bli lite mekk att fåtill känns det som. Bak passa dom rätt bra men fram är lite oklart 😄
-
Har kommit igång och bygga lite på pickupen. Det va ju ett tag sen det svetsades på den. Jag har ändrat lite i tankarna kring detta bygget, så nu blir det inte något lågbudget bygge på den nivån som jag gjorde för ett år sen. Sen senast så har jag fått tag på en omgång fälgar till från en e39 sedan som är 9x17" bak. Försökte fåtill original e39 pedalställ, men det blev inge bra så nu blir det ett hängande OBP med bromsvåg. Fästen för e39 kylare är fixat och jag har bytt ut e39 motorkuddarna mot Volvo så inte motorn ska röra sig så mycket. Har även gjort ett nytt motorfäste på förarsidan och kapat bort endel för att få mer plats för pedalerna. Växelspaken har jag krånglat mycket med. Köpte en shortshift för att göra det enkelt men fick inte ihop det bra. Efter många försök tog jag original spaken istället och en bussning från shortshiften ihop med lite svarvade grejer så nu lirar det som det ska. Den hamna nära en halvmeter längre fram jämfört mot original. Främre delen av avgassystemet är också klart. Byggde första delen i vanliga rör men efter flexröret är det rostfritt. I bakvagnen så har jag satt dit förstärkningar till fjädertornen och kapat bort rören som gick från fjädertornen ner mot mitten. Nu blev det ett par mindre rör där så nu ser det mycket bättre ut. Den vita donatorbilen är rensad och förpassad till Skoda himlen. Tur jag fick tag på den röda donatorbilen för denna vita va riktigt dålig. Hoppas uppdateringarna kommer lite tätare nu 😄
-
Ernie started following Ernie's pickup "Skodan"
-
Din bil har ändrat sig lite sen jag såg bild på den sist 😄😄 Riktigt kul och se att det byggs vidare på den. Får nog höras på messenger så jag får lite mer bilder på dendär när du fått ihop allt 😃 Själv har jag inte grejat med denna bilen nu på ett tag. Har bara gjort om oljetråget lite och gjort klart kardanfångare. Har haft ett möte med min SFRO representant och gått igenom lite oklarheter. Men detta bygget kommer att stå still ett tag till nu då jag köpt en annan dragbil till offroadbilen. Så nu håller jag på att inreda en skåpbil med säng och solceller och kylskåp mm, så jag har något bättre att bo i när vi är ute och kör i skogen.
-
Prata lite mer med SFRO i mellandagarna och det gjorde endel beslut mycket svårare och jobbigare Pratade om turbokonvertering och att det troligen skulle gå om jag ansöker om dispens 20kw/100kg och hamnar på minst 1100kg tjänstevikt vilket resulterar i ca300hk vid 0,6bar. Detta avviker endel från mina ursprungliga planer på ett enkelt billigt bygge, så det har varit ett svårt beslut att strunta i turbo och bara bygga vidare så som jag först tänkte. Kan bli turbo i framtiden så det byggs så det går att fåplats med. Har fått ihop lite styrning och fått dit förarstolen och petat lite med en kardan och lite annat. Styrningen består av yttre styrleder från Mazda 6 och inre från Opel Vectra C ihop med BMW e39 styrväxel. Köpte först Mazda Miata yttre styrleder men dom har bara m12 gänga och det kändes lite klent. Köpte även BMW e90 inre styrleder men dom blev lite för korta. Så där rök ett par hundra till från budgeten på onödiga delar, men så är det när det bara nästan är bult on. Tänkte använda resten av e39ans styrning men rattaxeln visade sig bli för lång trots att den har bra med justering i splinsen. Leta endel och hitta att BMW e60 dvs en modell nyare 5serie hade liknande splins fast kortare rattaxel såg det ut som. Så jag chansa och köpte en. Den passa inte i övre splinsen men nedre biten passa prefekt så nu slipper jag göra något hemma gjort för att få ihop det. Rattnavet gjorde jag av en av BMW rattarna, bara kapa ner och svarva till och fixa i några m5 gängor. Kardanen har jag grejat lite med också. Främre biten är från Volvo 940 för att passa mot hardyn på lådan och bakre är från en äldre e39. Kardanen som satt på donatorbilen är i alu och det blir lite jobbigt att korta. Stolarna jag tänkte använda kommer från Opel Kadett Frisco. Fick dom av en kompis för sisådär 15år sen så det är väl dags att använda dom snart Pedalerna är lite jobbiga att fåtill. Tänkte använda e39ans pedaler och då blir det lite extra jobb. Troligen får jag kapa ut i oljetråget för att få lite mer plats. Kapa loss den från ramen och ställde ner den på golvet, 10-11cm markfrigång. Håller på och klurar på hur jag ska göra kardanfångarna och stödlagerfäste. Känns gott att det fick plats utan att flytta servopumpen. Plocka bort tändningslås mm och svarva en hylsa till lagringen. Staga upp flaksidorna lite innan jag kapa loss den från ramen.
-
Tankar kring att bygga egen tank
Ernie replied to Vidar's topic in Bränslesystem, Insprutning & förgasare
1,5mm om den byggs i vanlig svartplåt och max 50 liter var dom kraven jag fick från SFRO. Dock var detta en offroad bil så det kanske är andra krav på en vanlig gatbil? Någon som vet vilken tjocklek som krävs om man bygger i aluminium eller rostfritt? -
Tack Tack, visst är det något speciellt med ett gäng bockade rör 😃 Iofs blir det mest raka rör i denna bilen men den byggs inte för att va snygg. Nu har jag fått dit några meter rör till. Tror jag har fått dit alla som ska dit, möjligen något litet kvar. Några rör är fortfarande bara punktade för jag är lite osäker på vad SFRO säger om rören vid dörrarna. Dämparfästena fram är på plats också, får se om dämparna klarar sig eller om jag får hamra lite på huven för frigång. Har gjort åt 29m 40mm rör + 45mm röret i huvudbågen och nära 16m 40x40mm rör. Tejp är bra för att se hur det blir 🙂 Röret mellan dämparfästena är inte riktigt klart än. Nästa blir nog lite såntdär jobbigt mekk som placering av pedaler och stolar mm.
-
Har för mig att jag läste en byggtråd någonstans om denna för ett par år sen. Ska bli kul att se hur långt du kommit med den nu. Kan bli ett kul bygge 😃
-
Denna veckan har jag grejat lite med bakvagnen så nu är den nog "klar" tror jag. Kollade på att sätta bakstöttorna som man brukar från överkant av huvudbågen men hitta ingen bra lösning på att få det snyggt när det kommer precis i kanten på bakrutan. Så det blev lite mer diskret stuk med låga stag. Kan bli ett stag längst bak mellan de undre stagen sen för att staga upp golvet. Blev ett par enklare dämpar fästen också.