Jump to content

treevee72

Forumdeltagare
  • Posts

    96
  • Joined

  • Days Won

    26

treevee72 last won the day on September 30 2021

treevee72 had the most liked content!

Reputation

79 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Per-Gunnar Björck
  • Ort
    Trollhättan
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej! Hur gick det? För mig funkar både länken ovan och den i byggtråden. /P-G
  2. Hej! Jag har gjort gälar med garagedomkraften och ett enkelt verktyg enligt bifogad presentation. Fungerade bra och ser helt OK ut (tycker jag). Lite stolpig svenska men jag gjorde beskrivningen för ett engelskt forum och översatte med Google. Kolla även byggtråden "TreeBeE trehjuling". Gör gälar med garagedomkraften PGB 2016-12-11.pdf
  3. Hej! Den gick till en kreativ person i Örebrotrakten som kommer att vidareutveckla den. Skall bli spännande att följa. /P-G
  4. Hej! Trehjulingen såld. /P-G
  5. Hej! Jag hade också 20-30 tal som designtema och gömde cykeldatorn i ett litet 52 mm instrument (du har säkert sett bilderna) nederst på panelen. Satte också i ett par vita lysdioder eftersom mätaren måste vara belyst vid besiktningen. Och det är knappast prioritet 1 att kolla på hastighetsmätaren när man kör trehjuling (eller 7:a heller). /P-G
  6. Hej! Varför inte cykeldator (Sigma går till 199 km/h)? Funkar bra för mig. Hälsningar, P-G (med trehjulingarna TreeVee - se fordon säljes - och TreeBee - se byggtråd)
  7. Hej! Lägger ut en trevare om att sälja min trehjuling TreeVee för att göra plats i garaget. Den är byggd som en Ariel Atom med ett hjul bak. Motorn är en fabriksny 2002 Harley 88A Twin cam med original Keihin förgasare och TwinTech tändning. Växellådan är Ford Escort single rail (RWD) med en Haldex ombyggd för att fungera som start/växlingskoppling. Eftersom jag är mer intresserad av att bygga än att köra har den bara gått ca 600 mil sedan den blev godkänd 2011. Googla på http://anarchadia.blogspot.com/2012/12/vintage-thing-no122-treevee.html så finns en beskrivning på engelska. Sedan bilderna togs har jag gjort en ram under stolarna. Finns i Trollhättan. Prisidé ca 60.000 kr men förhandlingsbart. För frågor kan du nå mig på pgbjorck@gmail.com eller genom forumet. För att få en uppfattning om mina byggen kan man kolla TreeBee trehjuling som det finns en byggtråd för på forumet. /P-G Björck
  8. Hej! Du kan ju kolla in mitt första trehjulingsprojekt också enligt länken i mitt första inlägg i tråden. Vilken typ av drivlina har du tänkt dig? /P-G
  9. Hej, Snyggt bygge! Litet inlägg med koppling (!) till ditt problem med elbacken. Har mekaniskt backslag på min TreeBee trehjuling så jag har inte dina problem. Däremot en Honda CB1000R motor med en generator som enligt verkstadshandboken ger 350 W vid 5000 rpm. Med dubbla H4 strålkastare och elfläkt räcker inte energibalansen vid de motorvarv jag använder mest utan batteriet töms efter hand tills spänningen sjunker under 9 V när man kör startmotorn. Och då lägger motorstyr av. Satte först in ett extrabatteri på 4 Ah med ett relä som drog medan startmotorn aktiverades (klämma 50 på tändningslåset) och försörjde fordonet med 12 V från extrabatteriet och lät huvudbatteriet driva startmotorn. Två problem med det dock: - Energibalansen blev ju inte bättre - Reläet synkroniserade antagligen inte med startmotorsolenoiden (magnetisk remanens?) utan startmotorström drogs från extrabatteriet genom Hondaelsystemets 30 A huvudsäkring tillräckligt länge för att lösa ut den. Vilket inte märktes pga att motorn fick ström direkt från generatorn så fort den startat. Däremot bröts laddningsförbindelsen till batteriet. Min lösning blev att inte använda H4 strålkastarna mer än absolut nödvändigt utan istället att bygga en LED-ramp med 24 x 1 W dioder som varselljus. Kan vara bra med så mycket ljus som möjligt på ett fordon med så liten frontarea. /P-G
  10. Hej! Tack Pär. I mitt fall var det lite känsligt eftersom det är en veteranmotorcykel (Velocette LE 1950) och jag ville inte reta originalnördarna alltför mycket. Originalmotorn (på golvet) är utbytt mot en fejkmotor gjord av kasserade delar där elmotorn ersätter (och är måttlik med) svänghjuls-och generatorhus. /P-G
  11. Hej! Mitt elkonverteringsprojekt gick ut på att inte synas. Kan rekommendera Cycle Analyst 2.4 HC från Grin Technologies. Gjorde den infällbar. /P-G
  12. Hej! Dessa kostar ca 750/st (måste betyda per par) vilket är onödigt dyrt om de bara skall användas till SFRO och regbes för att sedan bytas till något som passar bilen (Ford 32) bättre. Någon som andra förslag och vilken R-märkning skall de i så fall ha? /P-G
  13. Hej Per, lägg märke till att det röda är borta i hastighetsmätaren som du föreslog! /P-G
  14. Hej! Vad gör man när det är vinter och kallt och "if it aint broken, dont fix it", inget måste lagas eller byggas om? Jo, bling! 1. Positionsljus LED för att 250 W mc generator inte orkar driva halvljus 2. Avtäckning runt instrumentpanelen /P-G
  15. Hej! Schysst batteri. Antar att du köpt det i Norge. Jag är på jakt efter 48 - 60 V, 30+ Ah lithiumbatteri till ett något mindre elfordonsprojekt (Velocette LE -> EL). Tror du man kan få tag på Nissan Leaf batterier, egentligen cellmoduler (7,6 V styck) från ett demonterat batteri? /P-G Skickat från min iPhone med Tapatalk
×
×
  • Create New...