Jump to content

Bushido

Forumdeltagare
  • Posts

    71
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Bushido last won the day on April 6

Bushido had the most liked content!

Reputation

14 Good

About Bushido

  • Birthday 06/03/1990

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Interests
    Bilar, hojar, flygplan... Det mesta som har en motor.

Profile Fields

  • Namn
    Anton Ahl
  • Ort
    Mörrum
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. https://bigmeet.com/power-start-of-summer-meet-24-maj/ Fler som ska dit? 🙂👍
  2. Nu äntligen lyckades jag få tag i ett besiktningsföretag som kunde hjälpa mig! :D Försökte hos de flesta av landets större besiktningsföretag men det här med att få T12BF i pappren visade sig svårare än jag trott. Bilprovningen fattade förvisso vad jag ville ha gjort efter att jag förklarat ett tag, men de ville i gengäld ha 6500kr för besväret och ville bara utföra denna typ av besiktningar på ett fåtal specifika datum på en specifik station på andra sidan av landet. Besikta fattade typ inte alls vad jag pratade om och hade aldrig ens hört talas om T12BF och besiktningsfrihet för amatörbyggda fordon, men de kunde tänka sig att boka in en regbesiktning på någon av sina stationer med förhoppning om att besiktningsingenjören på plats skulle fatta vad jag ville ha gjort... Opus kunde tänka sig att utföra en regbesiktning men tyckte att det även krävdes en vägning (vilket kostade extra) samt en sista kontrollbesiktning efter registreringsbesiktningen för att ändringen skulle gå igenom (vilket givetvis också kostade extra)... Dekra däremot fattade direkt, jag fyllde i deras förfrågningsformulär på nätet, blev kontaktad av en handläggare bara någon dag senare och efter att jag skickat in ett par bilder på bilen fick jag beskedet att tillägg av textkod T12BF inte skulle vara något problem. Därefter fick jag hjälp att boka en tid på en station nära mig sisådär en vecka senare vilket inföll idag, det krävdes ingen vägning eller ens någon vidare kontroll av fordonet mer än en okulär inspektion samt kontroll av chassinummer etc, och nu är Esthern regbesiktad och godkänd med ändringen införd i fordonsuppgifterna till den överkomliga kostnaden av 1690kr. Och eftersom den redan hade en godkänd kontrollbesiktning som inte löper ut förrän framåt hösten så behövde jag inte göra någon separat kontrollbesiktning utan nu är hon förhoppningsvis besiktad för sista gången (tills reglerna eventuellt ändras)! 😄
  3. Nu så! Har försökt i princip sedan jag köpte bilen att få den regbesiktad som ett amatörbyggt fordon som "utseendemässigt och tekniskt liknar ett äldre fordon", dvs jag ville få in textkoden T12BF i fordonsuppgifterna för att slippa besikta bilen framöver. Försökte upprepade gånger att boka en sådan regbesiktning hos de flesta av landets större besiktningsföretag men det här med att få T12BF i pappren visade sig svårare än jag trott. Bilprovningen fattade förvisso vad jag ville ha gjort efter att jag förklarat ett tag, men de ville i gengäld ha 6500kr för besväret och ville bara utföra denna typ av besiktningar på ett fåtal specifika datum på en specifik station på andra sidan av landet. Besikta fattade typ inte alls vad jag pratade om och hade aldrig ens hört talas om T12BF och besiktningsfrihet för amatörbyggda fordon, men de kunde tänka sig att boka in en regbesiktning på någon av sina stationer med förhoppning om att besiktningsingenjören på plats skulle fatta vad jag ville ha gjort... Opus kunde tänka sig att utföra en regbesiktning men tyckte att det även krävdes en vägning (vilket kostade extra) samt en sista kontrollbesiktning efter registreringsbesiktningen för att ändringen skulle gå igenom (vilket givetvis också kostade extra)... Dekra däremot fattade direkt, jag fyllde i deras förfrågningsformulär på nätet, blev kontaktad av en handläggare bara någon dag senare och efter att jag skickat in ett par bilder på bilen fick jag beskedet att tillägg av textkod T12BF inte skulle vara något problem. Därefter fick jag hjälp att boka en tid på en station nära mig sisådär en vecka senare vilket inföll idag, det krävdes ingen vägning eller ens någon vidare kontroll av fordonet mer än en okulär inspektion samt kontroll av chassinummer etc, och nu är Esthern regbesiktad och godkänd med ändringen införd i fordonsuppgifterna till den överkomliga kostnaden av 1690kr. Och eftersom den redan hade en godkänd kontrollbesiktning som inte löper ut förrän framåt hösten så behövde jag inte göra någon separat kontrollbesiktning utan nu är hon förhoppningsvis besiktad för sista gången (tills reglerna eventuellt ändras)! 😄
  4. Någon som gjort regbes för T12BF i Blekinge och kan tipsa om ett bra ställe att boka hos? Bilen registrerades år 2000 och fick således inte textkod T12BF i pappren, däremot uppfyller den alla punkter som enligt TS krävs för att T12BF ska kunna läggas till efter en regbesiktning: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/aga-kopa-eller-salja-fordon/fordonsbesiktning/besiktningsregler/amatorbyggt-fordon/ "Amatörbyggda fordon ska kontrollbesiktas enligt reglerna för respektive fordonsslag. Amatörbyggda fordon kan undantas från besiktning om fordonet uppfyller nedanstående kriterier tekniskt och utseendemässigt efterliknar fordon som tack vare ålder (50 år gamla bilar och 40 år gamla motorcyklar) är undantagna samt sällan eller aldrig används i trafik en gällande godkänd fullständig kontrollbesiktning som är högst 24 månader gammal fordon som har textkod T12A eller T12C om man uppfyller ovanstående punkter behöver man genomgå en registreringsbesiktning för att få textkoden T12BF som ger besiktningsbefrielse" Har ringt runt till lite olika besiktningsorgan, men när man säger att man vill boka en registreringsbesiktning för att få T12BF inskrivet i bilens papper så är det ingen som fattar vad jag menar... Man får förklara länge och väl, sen slutar det alltid med att bokningshandläggaren måste fråga en kollega eller chef för de har minsann aldrig hört talas om textkod T12BF... Försökte först boka tid för regbes hos bilprovningen, handläggaren som skötte min bokning menade på att den enda av deras stationer i södra Sverige som kan genomföra en sådan regbes ligger i Helsingborg och dessutom skulle det kosta nästan 6500kr!? Ringde Opus istället, deras station i Karlskrona kunde eventuellt utföra en regbes för 1500kr men de tyckte att bilen även måste vägas vid samma tillfälle (trots att den redan är reggad och har vikten inskriven i pappren) vilket blev en tilläggskostnad på 600kr... Jag har reggat min ena hoj med dragkrok hos min lokala bilprovningsstation i Karlshamn så bevisligen kan de utföra registreringsbesiktningar, och det kostade verkligen inga 6500kr den gången och hojen behövde inte vägas vid samma tillfälle... Vad är det med just T12BF som är svårt för besiktningsföretagen att hantera? Ingenjören ska väl i princip bara se över bilen, konstatera att den ser ut som och är konstruerad som en gammal bil och sen borde man väl kunna få koden i pappren?
  5. Det där var riktigt smart, något sånt måste jag fixa till min... 😁👍 Grymt imponerad över bygget, riktigt snyggt! Rent och fint i garaget har du också, inte utan att man blir lite avundsjuk... 😉 👍
  6. Kan man få en uppdatering och lite mer info om bygget möjligen? 🙂
  7. Synd att denna tråden dog, fruktansvärt snyggt bygge! Byggherren kanske kan tänka sig att välsigna oss med en liten uppdatering? 🙂
  8. Det är bara att jobba på! 😁👍Jag har ingen sådan konkret plan, jag kör en sväng när jag känner för det/har möjlighet så ser vi hur många mil det hinner bli 😁
  9. Har inte hunnit göra så mycket mer med bilen än att köra såhär långt, fruktansvärt roligt 😁 Det enda lilla pyssel jag egentligen hunnit med är att förlänga den svarta stripen på motorhuven så att den fortsätter hela vägen bak. När jag köpte bilen såg den ut såhär: Tyckte det såg lite tomt och naket ut när det svarta försvinner direkt efter huven, så jag tog och klippte till lite svart dekalfolie och klistrade dit: Blev inte helt perfekt, någon liten luftbubbla/smuts som fastnade under folien på sina ställen men på det hela taget tycker jag att det ser bättre ut iallafall 🙂 👍 Bakskärmarna är ändå ganska grusblästrade av allt stänk från framhjulen så tanken är att lacka om och lägga på sån där genomskinlig stenskottsfilm i samband med det, så då kanske jag tar och gör om den svarta remsan ordentligt. Eller också inte, vi får se 🙂 En fråga, ifall någon annan Esther-ägare råkar läsa tråden: Har hört att det ska sitta en chassiplåt med Esthers bulldog någonstans på bilen. Samma logga som märket i fronten: Ni som har plåten, kan ni tala om var den sitter möjligen? Den enda jag hittat på min bil ser ut såhär, dvs utan bulldog:
  10. Haha, det ligger mycket i det du säger 😁👍 Tack! Jag tycker den låter helt ok iallafall, sen kanske inte en radfyra egentligen har det allra roligaste motorljudet enligt mig utan hade man fått drömma fritt hade det ju varit otroligt trevligt med en raksexa, v8 eller rentav rakåtta... Men de kan bli svåra att skohorna ner under huven på en befintlig seven som inte byggts för en sådan motor från början, så då får jag nog bygga mig en egen istället... 🤣 Jag tävlar inte och har aldrig ens provat bankörning, så bilen behöver egentligen inte bli snabbare heller. Den låter gott, accar helt ok upp till laglig hastighet och har en helt otrolig körkänsla och väghållning så just nu känner jag inget behov av att ändra någonting egentligen 🙂 Men visst, mycket vill ju ha mer så det hade ju absolut inte varit otrevligt om det hänt ännu lite mer när man trycker på pedalen etc...😂 Jag fick med exakt samma motorstativ i köpet av min bil, det får just nu agera hållare åt extramotorn som en liten display bredvid bilen 👍
  11. För min del låter den trevligt och flyttar på sig helt ok iallafall, det räcker för mig 😄 Låter som en vettig filosofi 😁👍 Jag vet inte särskilt mycket om vad som är gjort i motorn mer än vad förra ägaren berättat, och det är inte jättedetaljerat. "vassare kammar, Saab gröna spridare, Haltech E6K, separata spjäll och portad topp", det är den info jag fått. Om kammarna är bytta eller bara omslipade och hur portad toppen är/av vem framgick inte. Oavsett, om det nu är DOHC motorns ovilja att varva som är ett av de största problemen så tycker jag att de lyckats ganska bra med att avhjälpa det! 😄
  12. Wow, ja får man en hög Zetecmotorer gratis så kan jag också förstå att man inte tvekar att byta. Och visst, trillar jag över en billig och bra maskin så kanske det blir ett byte någon gång framöver. Men inte nu, nu ska det köras! 😄 Filmade några kortklipp på hur bilen låter och går: Jag tycker att den både låter trevligt och går bra 😄 Och nu gasade jag ju givetvis bara upp till laglig hastighet, för protokollet 😁
  13. Haha, skönt att höra. Började nästan bli orolig, känns som att konsensus verkar vara att det är en objektivt dålig motor 😅🤣
  14. Tack för tipset! Värst vad alla verkar vilja att jag ska byta motor, blir bombarderad med förslag och tips från alla håll. Inte bara här utan vänner, bekanta, forumkontakter från andra forum föreslår alla samma sak. Är DOHCn verkligen så dålig att jag bör göra mig av med den omgående?? 🤣
  15. Jag förstår, det är säkert som du säger så då har jag väl fått felaktig info från föregående säljaren antingen medvetet eller omedvetet. Spelar ingen större roll för min del, den går tillräckligt bra för mig i dagsläget 🙂 Vad de än har gjort med motorn så verkar de ha fixat ovilligheten att varva iallafall, den varvar åtminstone upp till 7k... Jag fick en enligt uppgift likadan/likvärdigt trimmad motor med på köpet av bilen så skulle jag av någon anledning bli tvungen att byta motor någon gång så blir det nog den i första hand. Det lär bli det absolut enklaste om man nu bara vill kunna fortsätta köra. Men visst, mycket vill ju som bekant ha mer och man vet aldrig vad som händer i framtiden... 😄
×
×
  • Create New...