Jump to content

Antas

Forumdeltagare
  • Posts

    2,630
  • Joined

  • Last visited

Reputation

2 Neutral

About Antas

  • Birthday 05/20/1946

Contact Methods

  • Website URL
    http://antaseliasson.blogspot.com/
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Luleå
  • Interests
    Tillräckligt gammal för att vara far/farfar åt många på forumet., dock påstår vissa närstående att jag är så barnslig att jag knappast har fyllt 20!

Profile Fields

  • Namn
    Anders Eliasson
  • Ort
    Luleå
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

20,214 profile views
  1. Hej, Igår vid femtiden på eftermiddagen kom en bilbyggare till himlen. Min pappa, Anders "Antas" Eliasson, har under en kort men intensiv period brottats med medicinförgiftning och ända fram till igår levererat strålande resultat. Efter det sista planerade ingreppet, som inte direkt var relaterat till sjukdomsbilden, stannade pappas hjärta hastigt. Min pappa växte upp i väldigt fattiga förhållanden och tanken på moderna bilar sträckte sig inte längre än till drömmar, för att inte tala om sportbilar. Dock har han, ända sedan ungdomen, hållit fast vid sin dröm om att få äga en sportbil. Gärna något engelskt. Spartanskt. Funktionsinriktat. Lotus Super Seven. Jag är yngste sonen i familjen och det var jag och pappa som initierade bilbygget. 80 meter fyrkantsrör att bli en bil. Mycket vatten har hunnit flyta under broarna sedan vi började. Jag flyttade till exempel till Västerås och lämnade pappa att bygga färdigt själv. Och det gjorde han. Med er hjälp. En stor del av pappas glädje som pensionär har varit fokus på sin "rörhög". Vi som familj kan såklart tycka att det i vissa lägen var lite väl stort fokus. Men pappa var lycklig. Pappa var lycklig över att ha fullgjort sin dröm, att äga en alldeles egen sjua. Pappa var lycklig över att ha hittat sina gelikar att dela intresset med - det är ni. När pappa låg på sjukhus hade han bitvis en andningsmask som gjorde det svårt för honom att prata. Istället fick han ett kollegieblock att skriva i. Ett kollegieblock vi efter hans andetag kan glädjas åt, emellanåt lyser den "gamla" Antas igenom. Vi kan se när han pratat med min mamma och personal, men det som är mest glädjande är undersköterskor som tagit sig mer tid för att lära känna honom. Alla dessa stycken inleds med: "googla rörhögen". Pappa somnade in igår eftermiddag. Med bilder på sitt bygge hängandes på sängen, efter att personalen "googlat rörhögen". Jag vill bara säga tack för att ni funnits för min pappa. Ola Eliasson, yngste son samt makan Agneta, Jon äldste son
  2. Det har skrivits en del tidigare om en bok om hur man man bygger en "single-seater" för vägbruk. Framsidan på boken hade en bild av en Formel 2-liknande bil med skärmar. Har sökt denna bok men inte lyckats hitta den, boken är på engelska. Någon som vet något? Antas Svårt influensadrabbad utan förståelse från hustrun.
  3. Idag fick jag brev från Drottningen av UK. Trots mitt eländiga hälsotillstånd under påverkan av feberdimmor kunde jag inte låta bli att öppna försändelsen. Brevet innehöll packboxar och stödlager till MT75-växellådan - (h)julafton!
  4. Bra att du frågade om detta! Då utgår jag från att det inte behövs backspärr. Idag har jag demonterat växelspakskonsollen för att, efter inspiration av dina bilder, göra något liknande. Men hur i helve... får man lös växelspaken från konsollen????
  5. Tack, där blev mitt konto rejält påfyllt med pund! Med så många kan jag handla mycket!!!!!
  6. Åh herregud, det är okänd kunskap för en analog gubbe! Det hade varit enklare att rita ett pundtecken på bildskärmen med en tuschpenna.
  7. Idag har jag beställt oljetätningar till in- och utgående axlarna på MT75-lådan samt stödlager (sitter i vevaxeln) från http://www.bearingkits.co.uk/ Pris inkl leveranskostnader 21,62 pund (hur i helve... får man pundtecken?) Om oljetätningarna behöver bytas vet jag inte men betraktar bytet som ett perverst nöje! Stödlagret behövs eftersom motorn satt på en automatlåda. Antas Växlare, ej SJ.
  8. Läser i TFS 2013:63: Av 2 kap. 6 § fordonsförordningen (2009:211) följer att anordningar som är avsedda för manövrering av ett motordrivet fordon eller i övrigt för att användas av föraren under färd ska vara inrättade och placerade så, att förväxling undviks och föraren lätt kan komma åt dem utan att trafiksäkerheten eftersätts. OBS!Denna författning har ännu inte trätt i kraft. Ska nog ringa Bilprovningen i morgon för att höra om backspärr måste finnas som indikerades i ett tidigare inlägg på forumet.
  9. Tack "gka" för länkarna. Gick med i klubben för första länken för att kunna titta på bilderna(krävde medlemskap). Just nu ser det ut som att det blir en egentillverkad växelkonsoll som kan ses på bilden i "super7":s inlägg ovan. den konsollen ger en ytterligare smalare låda, då kanske den går in i kardantunneln utan ombyggnad.......... om inte Murphy´s law tar över! Spaken blir nog "stelopererad". Utan all hjälp från forummedlemmarna riskerar "göraomandet" bli omfattande......... och svärandet! Ni är guld värda!
  10. Låter rimligt. Vid en hastig genomläsning av VVFS 2003:22 kan jag inte finna att det står något om automatlåda. Iofs kan regelverket ha ändrats men jag finner det osannolikt att "backspärr" skulle föreskrivas för manuell vx-låda.
  11. Läste någonstans på forumet att man måste ha backspärr, skulle vara ett krav vid besiktning. Jag har aldrig hört talas om detta. Någon som vet vad som gäller? Att fordonet ska kunna backas är ett krav men backspärr....? I VVFS 2003:22 34 kap,§5 står: "Växel- och tillsatsväxelreglage skall vara så placerade och anordnade, att de kan användas bekvämt, lätt och säkert. Osv..." Kan det vara tolkningen av "säkert" som föranleder ev krav på backspärr? Jag tvivlar.
  12. Nu har jag tagit "Thomas" och "gka":s synpunkter ad notam och bytt ut luckan av skärbrädan mot en av aluminium, 3 mm ur ett flygplan! Ny packning kompletterad med ett tunt lager blå motorsilicon. Har sökt inlägget där "therealpinto" skrev om "steloperation" av backväxelspärr - någon som vet var jag hittar inlägget?
  13. Min fd Fordmekaniker kom över i em (Stigge, du känner MA). Han tog loss vibrationsdämparen "lätt som en plätt". Diskuterade backspärren på växelspaken med honom. Han tyckte att jag skulle ta bort den helt - fördelen är att då kan växelspaken kortas utan krångel. Under hans rallytid sa han att det var bra med backspärr för att undvika misstag men om man (=jag!) inte skulle rejsa så kunde jag utan större olägenheter ta bort spärren. Vad tycker ni ärade forummedlemmar, är det försvarligt att ta bort backspärren? Har sett ursnygga växelspaksknoppar i alu på eBay men då blir det svårt med backspärr. Har vissa funderingar på att minska bredden på vx-lådan ytterligare genom att göra om växelspakskonsollen. Måste konsollen vara gummiupphängd eller är det bara för gubbar med hatt? Det går att böja in plåten i en linje mellan de blå pilarna och sedan göra en ny "stötta" ner till gummibussningens plats. Bussningen är tjock så för att minska bredden måste nog bussningen exkluderas - är detta rekommendabelt? Mycket funderingar som jag är mycket tacksam över att jag får lufta med er forummedlemmar. Antas Hattlös tv.
  14. Ser att ditt spakställ inte är gummiupphängt mot växellådan. Har du gjort stället själv? Några nackdelar att det inte är gummiupphängt? Funderar på att kopiera stället eftersom det ger ytterligare mindre bredd på lådan.
  15. Nu är de utstickande klackarna bortsågade på MT75-lådan. Det skiljer bara 10 mm i bredd mellan Typ 9 och MT75. Har jag tur slipper jag göra om kardantunneln! Växelspaken hamnar ca 1 cm längre bakåt med MT75 vilket är en fördel. Det som fattas för mej är knappen till backspärren och växelspaksknoppen - någon som har dessa eller en hel växelspak?
×
×
  • Create New...