
jol
Forumdeltagare-
Posts
87 -
Joined
-
Last visited
Reputation
0 NeutralProfile Information
-
Kön
Kille
Profile Fields
-
Namn
Peter Strandberg
-
Ort
Luleå
-
Locost-status
Locost-intresserad
-
Farligt med boostmätare ?
jol replied to HovstaSX360's topic in Bränslesystem, Insprutning & förgasare
Att samla vakuum från varje insugskanal är ju bra, map-sensorn behöver en jämn trycksignal istället för fladdret som uppstår i en ensam insugskanal. Dock hade jag inte oroat mig ändå, då hela slangen från laddtrycksmätaren till boxen är full med luft och undertrycket från motorn kommer vilja suga in bränslet som ev. skulle komma. Dessutom lutar slangen till mätaren så det hypotetiska bränslet hade även runnit nedåt :) -
Farligt med boostmätare ?
jol replied to HovstaSX360's topic in Bränslesystem, Insprutning & förgasare
Av den anledningen kan man plocka en trycksignal från andra sidan plenumet, så hinner man reagera på att motorn går fett före det blir svettigt :) -
Farligt med boostmätare ?
jol replied to HovstaSX360's topic in Bränslesystem, Insprutning & förgasare
Men map är ju insugstryck, inte bränsletryck... så i värsta fall får du ett litet fjuttigt vakuum på tomgång (eller en fis om du kör överladdat) -
De här minisvetsarna med modern inverterteknik (fråga inte vad det är) som reglerar strömförbrukningen efter vad som finns att tillgå hade jag varit nyfiken på (plus i litet garage) http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5867
-
Mittensaxen, av annat än fabrikat än biltema, funkar otroligt bra för just det du beskriver. Inget nibblingsspån och går att svänga ganska tajt (går ju att slipa det sista). Dock klippte jag lite borstål, som man tillverkar krockbalkar av, och det gillade den inte :)
-
Vrida såhär?
-
CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14
jol replied to cealm's topic in Våra Locost 7/Seven Bilar
Grenrörsdelar finns här http://ajden.se/ajden/index.htm -
Samma som original skulle jag litat på. Jag tror inte det är armeringen som gör att den skulle tåla vakuum. Du har ju sett en ihoplindad transparent armerad tryckluftsslang, den veckar ju sig gärna.
-
Till bromsservot måste du ha slang gjord för undertryck, eller rör
-
Belysning checkk, elbroms inkopplad check. Av skivorna har jag fäst den mittersta med m6 vagnsbult, de främre yttre borrade och målade. Blir m8 vagnsbult runtom ytterramen för att kunna fästa ev. lastöglor. Dock köpte jag krokar för att svetsa fast för 8kr paret idag så de testas först. Skärmarna tror jag blir tre plåtar ihopsvetsade på en ram av vinkeljärn runtom öppningen
-
Efter att man använt nämnda app för att göra ägarbytet, kan man inte använda regbeviset igen för att ställa på och av då det är förbrukat (det nya som kommer på posten är det som gäller). Så man måste göra såna ärenden innan själva ägarbytet... och då hamnar säljaren som betalskyldig eftersom han var ägare vid påställningstillfället. Jag brukar skriva i kvittot att fordonet säljs påställt/avställt och skatten betalas av xxx oavsett vem som får inbetalningskortet. Då kan jag ju baka in det i köpesumman om jag som säljare förväntas få inbetalningskortet.
-
Tips, det går att skriftligt ändra datumet för ägarbytet i efterhand. På det viset behöver inte trafikförsäkringsföreningen gå in och täcka upp för din vårdslösa körning under nämnda datum ;) Om jag minns rätt dvs. Både nya och gamla ägaren måste skriva under datumändringen.
-
Jag var bara dit och fick provbromsa. Han tyckte lite på ramen och sa att det kändes bra också :) Belysnigen och flaket nästa...
-
Besiktningsbesöket gick bra. Han gillade inte att jag använde batteri men sa att "det är bara att du tar ström från bromsljuset". Tydligen går det bra, men jag ska kontrollmäta strömförbrukningen först. På vägen tillbaka blev det gjutplywood, den billiga (och hala modellen)
-
Där har du hela grejen. Hitta nån som säljer i din prisklass så är du hemma sen.