Jump to content

Dimenstion på stödnållager mellan zetec - typ 9 låda


Krolleg

Recommended Posts

Någon som vet vad det är för dimension på stödlagret som sitter mellan motor å axeln in till vxl-lådan?

Tänkte ju beställa från roadster men dom har ju tydligen slutat med westfield nu så måste hitta nått annat ställe å köpa från :(

Vill även veta vad det sitter för bultar som håller fast kopplingen på en zetec? Det är ju M8x20 men vilken hårdhet. Duger det med vanliga bultar eller ska man ha härdade? (ford orginal?)

Link to comment
Share on other sites

....kan du utveckla detta lite?

Jo. Webshopen på deras hemsida har slutat "fungera" sedan jag var där sisst för någon vecka sedan. Ringde roadster och frågade varför den inte fungerade. Då sa dom att dom har slutat med westfield så skall man köpa westfield saker så får man köpa direkt från westfields hemsida. Och där finns varken de lager jag är ute efter med eller mått på det.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar köpa direkt från Burton power. Dom har både lager och bultar. Lagret heter spigotbearing.

Ska du trimma så kan det ju kanske vara ide att satsa på ARP-bultar till svänghjulet. Jag har iofs kört med standard utan problem (dom har standard också)

Link to comment
Share on other sites

Vet du om burton har bultar till kopplingen också? Hittar inte dom i så fall. Hittar till svänhjul men inte till kopplingen.

Är det detta nållager som är rätt? (dom har 5 spigot bearing att välja på)

Description: BEARING CRANK SPIGOT (21x15mm)

Other Info: X/FLOW, SOHC PINTO, LOTUS TWIN CAM (6 BOLT CRANK), BDA/BDG, COSWORTH YB, TAUNUS/COLOGNE. ALTERNATIVES FOR TAUNUS V6: 1595874 (21x12.7mm) & 1595873 (19x12.7mm)

Link to comment
Share on other sites

Är det till kopplingskorgen du menar? I sånt fall går det att köra med vanliga (10.9/12.9) insexor(M8 tror jag). Det har jag gjort i allafall.

Är det mellan motor och sprängkåpa så är det vanliga bonn M10 som gäller.

Är det mellan sprängkåpa och växellåda så är det M12x1,5 i lagom längd, tror jag

Jag har använt FP347 (Spigot bearing) till alla mina fordmotorer. Så det skall funka.

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Japp det är till kopplingskorgen. Viste inte vad det kallades bara :)

Då ska jag bara försöka hitta nått ställe som säljer 10.9 bultar då, saka ringa ford å höra med dom men risken är ju att dom tar överbetalt nå grymt.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som att jag får ta ett besök på swedol snart då. Ska nog passa på att köpa på mig lite bult då, M8 verkar det ju gå åt till allt så lagret börjar ta slut :)

Ja tänkte när jag ändå har skrivit här. Vart köper man lämpligast ett nytt urtrampningslager om man vill ha det som är lite högre än sierrans och som passar bättre för zetec? Hade ju täntk att köpa från roadster men de gick ju inte nu längre.

Å nått urtrampningslager för capri kan jag inte hitta på någon av de bilfirmor jag känner till.

När vi ändå snackar burton så för den som vill ha deras catalog som pdf finns den på länken nedan.

http://downloads.burtonpower.com/ecat2010/files/2010.pdf

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Hej

urtrampnings lager CCT133 Cortina mk5 och Capri 1,3/1,6 används vid Zetec/Typ9 installation

Delphi HD2044

Valeo 355610

Sachs 3151 192 041

Luk 500 0184 10

//Kenneth

Tack tack.

Men till vilken firma lämnar man lämpligen någon av dessa artnummer?

Link to comment
Share on other sites

Tack tack.

Men till vilken firma lämnar man lämpligen någon av dessa artnummer?

TIll en reservdelsfirma som är lite service minded, dvs troligen inte till Mekonomen (i stockholms området iallafall)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pratade med mekonomen och gav förslag på vilket av tillverkarna hon i telefonen ville ha artnummer på. Hon sa Luk.

Gav henne Luk nummret och beställde urtrampningslagret. Men när jag idag var på mekonomen för att hämta min beställning så va det ett sachs lager jag fick :)

Nåja oavsett märke så är det ett nytt lager och priset går ju inte att klaga på heller. 430:-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...