Jump to content

Flyttning av tomgångsmotor


Antas

Recommended Posts

Jag bygger med Ford 2,9 V6.

Längst fram på plenumet sitter en tomgångsventil (se bild), tror att det sitter samma på vissa 4-cyl Fordmotorer.

Problemet för mej är att den sitter för nära främre huvkanten och måste flyttas. Har tänkt mej att tillverka en fläns som passar till plenumet och svetsa fast slangnipplar (2 st) på det och sedan göra en motsvarande fläns på tomgångsventilen också med fastsvetsade nipplar och göra förbindelsen med gummislangar.

Någon som vet om detta är möjligt? Det blir ju en längre "väg" från tomgånsventilen till plenumet i jämförelse med originalmontaget.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har gjort precis så men på en 2,0 Zetec Black Top och jag har fått problem med att ventilen verkar komma i självsvängning, ungefär som att den inte orkar hålla tätt då man varvat ur ordentligt och sedan släppt upp gasen. Låter ungerfär som om någon spelar trumpet under huven. Jag köpte en ny ventil men det var samma sak med den nya. Nu har jag bytt ut slangarna mot klenare så att de ska hjälpa till att strypa ner flödet och det funkar bättre. Då motorn är kall kan jag få stötta lite med gasen för att inte motorn ska stanna men redan efter ca en minut går den som den ska på tomgången. Och än så länge håller trumpetaren sej borta!

Per

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt på det också men problemet är att den sticker ut för långt framåt och i jämnhöjd med huven. Den måste flyttas ner under huven annars blir det för lite gods i flänsen på huven som vilar på noskonen.

Allt satt bra tills jag måste flytta motorn för att få en vettigt passning mellan kardan-diff. Motorn fick jag sänka ca 15 mm och sidoförflytta mot passagerarsidan ca 7 mm. Konsekvenserna av förflyttningen blev att avgassystemen på båda sidor måste göras om (V6), generatorn tog i karossidan och en "bula" måste till på karossidan för att kunna spänna generatorremmen, kardantunneln måste modifieras osv. När jag la på huven visade det sej att den förb....tomgångsventilen skulle inkräkta på huvgodset! När motorn sänktes "vickade" övre delen av motorn självklart framåt eftersom hela drivlinan pivoterade på växellådsfästet därav att tomgångsventilen kom för långt fram.

På bilden med "bulan" är den fäst endast tillfälligt med vanlig M4-bult, ska bytas ut mot M4 med kupolskalle. För att tillverka "bulan" gjorde jag en "träskål", spände fast en bit aluminium och knackade ner godset med gummiklubba. Gick alldeles utmärkt.

En fundering och rekommendation jag har till er alla som börjar bygga.

Gör hela drivlinan klar innan ni gör kardantunnel och allt annat som finns runt drivlinan, detta underlättar mycket och ni slipper många svordomar och blodiga knogar.

Vem har sagt att det ska vara lätt att bygga bil, nåja det är ett nöje. Människans seger över materian.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Så var det fixat!

Ändringarna lär man väl få göra när allt annat är på plats.

Nu ryms tomgångsventilen under huven. Fick göra om tre gånger innan det var klart.

Försökte igår att köpa färdiga rörkrökar på Ahlsells och några rörkrökerier. Nix, ingen hade rörkrökar med inre diameter 12 mm och som var svetsbara.

Lösningen blev att göra själv. Slitsade ett rör, böjde och svetsade i skarvarna. Gick perfekt!

Antas i ett varmt Luleå.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...