Jump to content

Brotch Till Maxi Spindelleder


Henke

Recommended Posts

Hej

är det någon som vet var man kan få tag på en konisk brotch, passande för "omkoning" av Sierra spindlar till Austin Maxi spindelleder??

Någon som vet vilken kona som behövs??

Tacksam för svar

Henrik Kristensen

Link to comment
Share on other sites

Sidem`s sida hittade jar inget matnyttigt på, kanske bara jag som är Dum??

Att modifiera med dremel känns inte riktigt bra, då hellre försöka sätta upp spindlen i svarv.

Detta är dock inte riktigt frestande!!

är det någon som har koll på koniciteten, vinklen på Maxi leden??

Mvh Henke

Link to comment
Share on other sites

Lite chansartat detektivarbete nu då ;) Gick in på Widik.com och valde en Austi(n) Maxi 1750 årsmod 1980 och fick fram ett orginalnr: BTA 946

Sökte därefter på Sidem's webkatalog och knappade in BTA 946 nere till vänster i OE-rutan och fick fram........

SIDEM NUMBER

23287 - BALL JOINT UPPER AND LOWER

OE NUMBER

557801103

BTA 946

PROPERTIES

cone diameter = 15.5

cone proportion = 1/8

mounted with = 2x9.7

Om det är rätt Austin ???? vet ej

Lycka till

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Enligt "butterfly" på rejsa så har han gjort det på ett tjog Cobror och det verkar funka tydligen.

Vad kan gå fel egentligen? Det är ju grovt stål och inte gjutjärn i spindlarna. Verkar finnas en otrolig rädsla för att peta i styrdelarna , men samtidigt så bygger en del med ramrör och motorfästen som som är tunna som papper???!

Vad säger du Gustaf?

Link to comment
Share on other sites

Att passa in finmekaniska delar har ju alltid gjorts med skavstål å märkfärg. Jag kan tänka mig att en dremel funkar ungefär lika bra om man är lätt på handen.

Personligen hade jag nog svarvat en egen brotch i något härdbart stål, det behöver ju inte vara något avancerat när man bara ska ha upp 2 hål.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Det gäller ju att få ett perfekt koniskt förband och inga höga eller för den delen låga punkter heller utan att den utvändiga och invändiga konan är i kontakt med varandra på 100% av ytorna för att få ett riktigt förband. Får man t.ex. en hög punkt i den invändiga konan så kan man ju dra fast spindelleden och när man kört et tag så äter den in sej i den utvändiga konan på undre led och förbandet släpper.... Visst kan man ju gå runt och efterdra med jämna mellanrum men kör man med lös kona i undre led så kommer ju rörelsen i förbandet att knäcka av spindel leden eller åtminstone göra konan oval i spindeln på ett ögonblick. Jag har även hört talas om de som lagt på loctite låsvätska på sina spindelleder för att de ska sitta kvar men jag för min del skulle inte vilja chansa. De toleranser man får med en brotsch tror jag inte man kommer få på frihand.

Var och en gör ju naturligtvis som den vill, men jag sover bättre om nätterna om jag vet styrningen på min bil sitter ihop som det var tänkt från fabrik. Att det kanske hos vissa finns en rädsla att peta i styrdetaljer kan nog förklaras med de risker det innebär om något skulle haverera, och kan väl kanske vara nyttigt med den försiktigheten så länge det är i rimlig mängd.

Ska styrningen någon gång gå sönder så gör den väl det när den är som hårdast belastad som t.ex. på bana eller iallafall under hård stress på bitarna. Och då kan det väl bli ganska otrevliga situationer kan man tänka sej.

Vem var det som var på mantorp och körde av sin spindelled här på forumet ? Var det inte den otursförföljda killen i den röda bilen med 360 låda och opel maskin? det ska väl inte ha varit någon höjdare upplevelsemässigt...

Jag vill inte riskera att få prova den resan det innebär.... Det är så lite besvär att göra som tillverkaren tänkt sej tycker jag, så det är inte värt det att krabba med annat. Men det är ju min högst personliga åsikt.

Och som jag skrev tidigare:

- Var och en gör ju som den vill naturligtvis.

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Att konan i sig ska funka som ett förband tror jag är en missuppfattning. Däremot så fastnar en kona alltid ihop pga sin form man det kan jag lova att en hemslipad kona också gör! Materialet är så mjukt så det ger sig även om det är lite mismatch. Det är muttern som låser fast allting annars så skulle man ju inte behöva nån mutter! Dessutom så finns det spindelleder utan kona. Om det håller på Cobror så håller det nog på en Locost också.

Link to comment
Share on other sites

om konhålet glappar så tar ju bulten sidokrafter som inte är avsedd att göra och kan brista.

Jag håller med Håkan. Chansa inte. våra hobbybilar får inte bli någon olycksstatistik då är det ajöss med hembyggen

Link to comment
Share on other sites

Märkfärgen visar ju vilken passning man har, vore korkat att inte nöja sig med åtminstonde 90% passning. Jag hade kört med märkfärg även om jag brotschat(fan vet vilket cheapoföretag som tillverkat spindelleden/brotschen tex).

Sen undrar jag om en spindelledskona verkligen blir den vekaste delen i en hjulupphängning som är svetsad på 2 eller 1,6 mm fyrkantrör?

Var det inte så att det var en helgängad skruv (istället för en passbult) som var orsaken till nämnda haveri Håkan?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Att konan i sig ska funka som ett förband tror jag är en missuppfattning. Däremot så fastnar en kona alltid ihop pga sin form man det kan jag lova att en hemslipad kona också gör! Materialet är så mjukt så det ger sig även om det är lite mismatch. Det är muttern som låser fast allting annars så skulle man ju inte behöva nån mutter! Dessutom så finns det spindelleder utan kona. Om det håller på Cobror så håller det nog på en Locost också.

För min del tror jag att konan i sej har till uppgift att se till att leden sitter bra i spindeln utan glapp. Och det är så det blir om den passar bra och muttern dras åt, minimal risk att det lossnar. De leder utan kona jag sett brukar ha spår till en fäst bult och "klämfäste" i spindeln där bulten går igenom. Är den bulten dragen så kommer inte heller den att lossna och glappfritt blir det. Att konor fäster i varandra när de passar är ju MK konorna till borr, svarv & fräsar tydliga exempel på. De som använder maskinerna vet också hur det är när de blir slitna eller har lossnat & roterat i varandra och inte har passning i toppskick längre..... Att materialet i led eller spindel är så mjukt att det anpassar sej om konorna inte passar ihop 100% låter otroligt... Är det verkligen så? Vilken är det som ger med sej då av dom?

Märkfärgen visar ju vilken passning man har, vore korkat att inte nöja sig med åtminstonde 90% passning. Jag hade kört med märkfärg även om jag brotschat(fan vet vilket cheapoföretag som tillverkat spindelleden/brotschen tex).

Sen undrar jag om en spindelledskona verkligen blir den vekaste delen i en hjulupphängning som är svetsad på 2 eller 1,6 mm fyrkantrör?

Var det inte så att det var en helgängad skruv (istället för en passbult) som var orsaken till nämnda haveri Håkan?

Korkat att inte nöja sej med 90% passning.....? -Det tycker inte jag, är det enda jag kan svara på det påståendet.......

ledernas konor brukar vara slipade och naturligtvis även brotschar, så de ska följa angivna toleranser får man hoppas.

Kör du konisk brotsch och sedan märkfärg ändå så är du ju riktigt noggrann och kommer säkert passera din egen 90% nivå med råge.

ang. bilen jag syftade på så vet jag inte vad anledningen var, bara att spindelleden lossnade från spindeln. Det var scenariot att bli "spindelledsbefriad" in action jag syftade på.

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Hej....

att skava in en kona med hjälp av märkfärg är ok, men inte kan man göra det med en kona på 10-20 eller 30mm diameter. jag skaver in slipspindlar i bland, spindlar som ska användas till att slipa vevaxlar med mycket hög nogranhet.

För att få en kona som fungerar som den ska till ett förband så måste man använda brotch eller bearbeta med maskin (slipa, svarva).

Det är inte muttern som ska ta upp ryck och slag i spindlarna. Skaffa en brotch med rätt kona så får du inga problem och när det är dax att byta delen efter många roliga mil passar det med en ny utan att man ska fixa och trixa.

Jag använde en konbrotch för konpinnar som jag slipade i en verktygslip till rätt kona (i mitt fall för transit led )

Om den passar kan du pm mig och låna den.

Lars H

Edited by Lars H
Link to comment
Share on other sites

Korkat att inte nöja sej med 90% passning.....? -Det tycker inte jag, är det enda jag kan svara på det påståendet.......

ledernas konor brukar vara slipade och naturligtvis även brotschar, så de ska följa angivna toleranser får man hoppas.

Kör du konisk brotsch och sedan märkfärg ändå så är du ju riktigt noggrann och kommer säkert passera din egen 90% nivå med råge.

ang. bilen jag syftade på så vet jag inte vad anledningen var, bara att spindelleden lossnade från spindeln. Det var scenariot att bli "spindelledsbefriad" in action jag syftade på.

Du har rätt Håkan, svenskan blev inte alldeles perfekt i det inlägget :)

Jag menar att man bör väl minst uppnå 90% passning och helst ännu bättre innan man slutar skava /slipa/prova.

Förmodligen följer tillverkarna toleranserna men vad säger att konhålet i spindeln fortfarande är inom tolerans? Det behöver ju bara vara en liten grad så hamnar passningen helt åt helvete.

Lars H varför skaver man inte in mindre hål? Är det tiden som spelar in?

Edit: Plockade bort onödig provokation :icon_oops:

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Håller helt med Mats

Ake gjorde ett super jobb på mina spindlar i svarven med märkfärg, nogrannare kille får man leta efter, där var det 100% eller inte alls, jag lägger ingen värdering i hur ni andra gör men jag fick ett bra utfört jobb till en bra penning så alla var nöjda.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej igen, har inte varit nära en dator på 6 dagar, så jag har inte sett alla svaren.

Först o. främst, tack till Toffe, det var precis de data jag var ute efter. :notworthy:

Sedan, tack till Friberg, jag hadde inte uppmärksammat dessa tidigare inlägg.

Jag kommer nog att kontakta Ake ang. omsvarvning av mina spindlar!! :racesmile:

Mvh Henrik Kristensen

Fjärestad/Helsingborg

(Bygger enligt Gibbs bok, 2.9v6/mt75/7,5"diff)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...