kruhse Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 (edited) Av en tillfällighet hamnade jag på detta excellenta forum för cirka ett år sedan, jag blev helt såld och ville börja bygga direkt. Men omständigheterna var inte de bästa, pågående husrenovering bland annat. Efter att den värsta lusten att påbörja ett bygge bestämde jag mig för att om intresset är lika stort om ett år. SKALL jag börja bygga. Nu har det gått ett år och det är dags. Jag vill helst bygga chassiet nästan färdigt, utan att skaffa en donator, på grund av brist på plats och beslutångest, jag har helt enkelt inte kunnat bestämma mig för vilken drivlina jag vill ha, Sierra eller Volvo? Efter att studerat Belos ritning, känns det som att man skulle kunna bygga hela ramverket med länkarmar fram, 4 link samt bakaxelsinfästningar bak, utan att börja plocka med donator delar. Men får en volvo b23 eller 16v plats i det smala chassiet, kanske bör det breddas 60-80mm? Jag hade nästan bestämt mig för belos ritning men så kom den nya boken. Build your own sports car on budget by Chris Gibbs. Bygger jag enligt boken kan jag I princip bygga färdigt chassiet, och sen komplettera med donatordelarna Jiggbordet är färdigt, nu ska jag bara bestämma mig för vilken ritning jag ska använda. Jag är tacksam för synpunkter, kruhse Edited March 16, 2007 by kruhse Quote
BeLo Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Hej! Stora delar av ramen kan man färdigställa utan att ha donatordelarna, men jag tror inte att det blir effektivt om du inte kör Pinto och typ 9 låda. T.ex påverkas hela främre delen av kardantunneln MYCKET av vilken växellåda du väljer. Det påverkar nog faktiskt mer än val av motor. När det gäller bakre delen av kardantunneln vill du troligen veta hur bred och hög din diffklump är i den del som sticker i genom ryggstödet. Om du triangulerar ner till motorfästena, som det är ritat på "BeLo-ritningarna", vill du också veta exakt var motorfästena hamnar, och det är förståss beroende av hur långt bak du trycker motorn. Det är inte många dagars svetning innan du hamnar i ett läge där du önskar att du kunde lyfta i grejorna och se hur det lirar, om du valt något annat än Pinto som sagt. Jag tror inte du behöver bredda mer än de 50 mm som redan är inritade pga av motorn. Möjligen vill man det om man har en bred växellåda? Att jag breddat 50 mm berodde mer på valet av bakaxel (Taunus). "BeLo-ritningsarna" är egentligen gjorda i ProE av leto här på forumet. Jag har naturligtvis varit med och påverkat utformningen eftersom jag var först att bygga efter ritningarna. Äras den som äras bör! ProE-projektet kan laddas ner från http://belo.mine.nu/locost/download.htm. Där finns även en länk till en viewer. Mängder av bilder från mitt pågående bygge finns på http://groups.msn.com/super7karlstad/belo.msnw?albumlist=2. Lycka till med byggandet! Hälsningar, Bengt Quote
rallyelwood Posted March 21, 2007 Posted March 21, 2007 (edited) Lånar tråden... Jasså, så ditt chassi (eller letos) är byggt med sierra-delar i tanken? Jag fick för mig att det var avsett för volvo-delar, vad jag nu fick det ifrån... Mycket bättre för mig och brorsan ('rba') då vi tänker bygga modifierat belos-chassi med sierra-drivlina. Förresten, har du sett den CAD-modell vi gjort av vårat chassi? http://rearengine.com/baver/cad.php Vad tycks? Edited March 22, 2007 by Jocke E Quote
BeLo Posted March 21, 2007 Posted March 21, 2007 "Belo-ritningen" är anpassad för Sierrans motor och låda, Taunus spindlar, kardan och bakaxel. Inte en Volvo-pryl så långt ögat når! (Hmm gasreglaget och motorkuddar är faktiskt Volvo. Illa, illa...). Ritningen ser bra ut! Det man kanske skulle vilja justera är kardantunnelns avslutning? Just nu slutar båda övre rören i kardantunnelns bakre del mitt på det horisontella röret bakom ryggstödet, dvs detta rör kommer att böjas om det kommer in krafter den vägen. Ta en titt på sidan 13 i "BeLo - 102.pdf" så har du exempel på en alternativ lösning som ger några fler rör som ansluter i kardantunnelns slut. Jag har flyttat ut de två vertikala rören på vardera sidan kardantunneln 26 mm på var sida för att få lite mer plats för diffklumpen (rörmåttet 25mm + plåttjockleken på tunnelplåten 1 mm) . Det innebär att kardantunnelns sidoplåt hamnar på insidan av röret (eller om man vill ha en enklare infästning, bockad på framsidan ihop med ryggstödet. Hälsningar, Bengt Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.