Martin Posted October 12, 2014 Share Posted October 12, 2014 Lite konfunderad kring vad som gäller. Läser röda boken och då står det (tex sidan 157) att 2a är bakre blinkers vänster och 2b är bakre höger. Sedan läser jag på denna wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fordonsbelysning/Teknikbegrepp#Signal_och_positionslyktor att 2a är bakre blinkers och 2b är bakre med variabelt ljus. Vilken av dem har rätt? När jag ändå är inne på märkning: Bakre reflex. hur skall dessa vara E-märkt? Står inte vad jag kan se i röda boken. Denna är ju ett krav vad jag förstår. Samma fråga om backlampa och dimljus bak. E-märkning för dessa? De är ju inte ett krav men antar att om man använder dem måste de ha rätt märkning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Hej Där finns nog ett fel som vi missat, tack för påpekandet. Wiki har rätt, 2a är "fast ljusintensitet", 2b "variabel". Båda märkningarna är okej bak, på vilken sida som helst (om det finns en pil på glaset ska den peka utåt). Dimljus är "F" (F1 fast ljusintensitet, F2 variabel), backastrålkastare AR (fast de sitter ihop, går inte att skriva med vanligt tangentbord). Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 13, 2014 Author Share Posted October 13, 2014 Tack Gustaf! Nu blev allt glasklart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts