Elken Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Hej! Som jag fattat det hela, så hittar man sitt "roll centre" i den skärningspunkt mellan bilens centrum och 3st tänkta linjer som löper mellan följande: 1. mellan övre kulled i hjulspindel och övre bärarmsinfästning i chassie 2. mellan nedre kulled i hjulspindel och nedre bärarmsinfästning i chassie 3. mellan skärningspunkten 1 & 2 ovan samt den punkt på marken där däckets centrum ligger (samma punkt man mäter scrub från?) Där linje nr 3 skär bilens centrumlinje är den plats man har roll centre vid? Jag ritade lite för att illustrera: Första frågan är då om jag fattat rätt? Andra frågan blir om det spelar någon roll vart skärningspunkten mellan alla tre linjerna hamnar (den som ligger på höger sidas hjul på bilden). Ska den ligga inanför några vissa ramar eller liknande? Tredje fågan: Vad är det man eftersträvar? Ett så lågt roll centre som möjligt eller? Eller ett roll centre som ligger lägre än CG (tyngdpunkten?)? Fjärde frågan: När börjar man få ej önskvärda egenskaper i en sjua. Om roll centre hamnar över CG kan jag tänka mig? Jag frågar därför jag tycker min övre bärarm inte pekar riktigt dit jag vill, d.v.s jag tycker infästningen i chassie borde sitta lägre... Det är en MK indy. Jag har precis nyss beställt väghållningsboken av Göran Malmberg som säkerligen avhandlar detta, men vem kan vänta tills den dimper ner? Mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Där linje nr 3 skär bilens centrumlinje är den plats man har rollcenter vid? det är rätt Om det spelar någon roll vart skärningspunkten mellan alla tre linjerna hamnar (den som ligger på höger sidas hjul på bilden). Ska den ligga inanför några vissa ramar eller liknande? det har betydelse,rättar man upp övre a-arm så går linjerna ihop utanför på motsatt sida och rollcenter sänks ner. Tanken är att man har undre a-arm vågrätt och vinklar ner övre något. Vad är det man eftersträvar? Ett så lågt rollcenter som möjligt eller?Ett lågt,men inte för lågt. Högt rollcenter = mindre krängning men högre belastning på däckens sidor med större deformation i däcket och större avdrift. en viss krängning är önskvärt för att få en känsla av bilens uppförande. Macke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Lekås Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Hej! Som jag fattat det hela, så hittar man sitt "roll centre" i den skärningspunkt mellan bilens centrum och 3st tänkta linjer som löper mellan följande: 1. mellan övre kulled i hjulspindel och övre bärarmsinfästning i chassie 2. mellan nedre kulled i hjulspindel och nedre bärarmsinfästning i chassie 3. mellan skärningspunkten 1 & 2 ovan samt den punkt på marken där däckets centrum ligger (samma punkt man mäter scrub från?) Där linje nr 3 skär bilens centrumlinje är den plats man har roll centre vid? Jag ritade lite för att illustrera: Första frågan är då om jag fattat rätt? I stort sett rätt, men bilens centrum har inget med saken att göra, utan RC brukar anges som skärningspunkten mellan linjerna från de två hjulen (som i o f s hamnar mitt i bilen när båda sidorna är lika) Om sidorna är i olika läge (t ex kurvtagning) hamnar RC inte i centrum av bilen längre. Om man ska vara strikt så ska man också väga in hur mycket sidokraft inner resp ytterhjul tar, men i praktiken gör det mycket liten skillnad. "Strikt" metod (se bild): Dra en linje från hjulets kontaktytan till fjädringens momentanpunkt för inner- respektive ytterhjul. Dra sedan en vertikal linje som delar spårvidden i samma proportioner som sidokraften fördelar sig mellan inner och ytterhjul (Den vertikala linjen ska ligga längst ifrån det hjul som ger störst sidokraft) Den vertikala linjen skär nu de två linjerna till momentanpunkterna för inner respektive ytterhjul. Rollcentrumet ligger på den vertikala linjen mittemellan de två skärningspunkterna Det är bara rollcentrums höjd som är intressant Definition av rollcentrums höjd: Den höjd där en horisontell (centripetal-) kraft kan verka utan att orsaka roll. Tredje fågan: Vad är det man eftersträvar? Ett så lågt roll centre som möjligt eller? Eller ett roll centre som ligger lägre än CG (tyngdpunkten?)? Fjärde frågan: När börjar man få ej önskvärda egenskaper i en sjua. Om roll centre hamnar över CG kan jag tänka mig? Rollcentrums höjd avgör hur stor del av lastväxlingen/krängningsmomentet som tas stumt genom hjulupphängningens länkarmar och hur mycket som tas av fjädringen (fjädrar, krängare) Med spårvidd s, tyngdpunktshöjd h, massa m, och sidoacc 1g blir lastväxlingen: 1*m*h/s Med s = 1400 mm, h = 350 mm, m = 600 kg: 1*600*350/1400 = 150 kg lastväxling (dvs vid kurvtagning i 1g flyttas 150 kg belastning från innerhjulen till ytterhjulen) Om rollcentrum ligger på 75 mm 150 kg * 75mm/350mm = 32 kg tas stumt genom hjulupphängningen och 150 kg - 32 kg = 118 kg belastar fjädringen Om RC ligger i höjd med tyngdpunkten blir det alltså ingen krängning, men det är inte i praktiken önskvärt (se länk till annan trådn nedan) Tumregel säger typ max 100mm höjd för RC God råd här: http://www.eviltwinmotorsports.com/wp/wp-content/uploads/2011/06/Chassis-Newsletter-2011.6.pdf Läs mer i t ex denna tråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10428 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted August 16, 2012 Author Share Posted August 16, 2012 Hej! Tack för bra svar! Det är mycket att försöka sätta sig in i och jag räknar inte med att kunna detta nu, men att få ett litet hum om sakerna vore trevligt. Så man eftersträvar ett lågt RC. T.o.m. ett negativt RC är att föredra framför ett högt RC (över 100mm)? Ett högre rollcentrum belastar då dämparna mindre men hjulupphängningen mer? Mch Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Hej! Tack för bra svar! Det är mycket att försöka sätta sig in i och jag räknar inte med att kunna detta nu, men att få ett litet hum om sakerna vore trevligt. Så man eftersträvar ett lågt RC. T.o.m. ett negativt RC är att föredra framför ett högt RC (över 100mm)? Ett högre rollcentrum belastar då dämparna mindre men hjulupphängningen mer? Mch Thomas Nja, med ett väldigt lågt RC kan bilen, teoretiskt, välta. Försök konstruera framvagnen så att RC rör sig så lite som möjligt inom det område upphängningen ska arbeta. Långa bärarmar är en bra början till liten RC-förflyttning. På tal om "RC" så brukade jag justera rollcentrat på min RC-bil genom att sänka infästningen på undre bärarmen tills bilen välte och sedan backa några tiondelar. Då genererade den maximalt med fäste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted August 16, 2012 Author Share Posted August 16, 2012 Nja, med ett väldigt lågt RC kan bilen, teoretiskt, välta. Försök konstruera framvagnen så att RC rör sig så lite som möjligt inom det område upphängningen ska arbeta. Långa bärarmar är en bra början till liten RC-förflyttning. På tal om "RC" så brukade jag justera rollcentrat på min RC-bil genom att sänka infästningen på undre bärarmen tills bilen välte och sedan backa några tiondelar. Då genererade den maximalt med fäste. Hej! Jag håller inte på och konstuerar, min bil är färdig (eller...blir den nånsin det föressten? :unsure: ). Jag försöker bara förstå =) Genom att sänka RC, så får stötdämningen/fjädern ta en större del av lastväxlingen och hjulupphängningen en mindre. Varför är det bra? Mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Lekås Posted August 17, 2012 Share Posted August 17, 2012 Så man eftersträvar ett lågt RC. T.o.m. ett negativt RC är att föredra framför ett högt RC (över 100mm)?Genom att sänka RC, så får stötdämningen/fjädern ta en större del av lastväxlingen och hjulupphängningen en mindre. Varför är det bra? Som alltid finns det en massa olika aspekter och effekter, och allt är en härlig kompromiss! Jag ska försöka bena ut de olika sakerna (utan någon "rangordning") - Med lägre RC så behövs styvare fjädrar/krängare om man vill undvika mycket krängning (som ju kan ställa till hjulvinklarna, t ex camber) vilket kan vara en anledning till att inte ha RC under marknivå. RC under mark ökar lasten ytterligare på fjädrar/dämpare - Om man försöker göra en fjädring med högt RC märker man att "camber gain" blir dålig eller obefintlig. "Camber gain" är ett mått på andelen negativ camber du får per enhet hjulrörelse uppåt. Camber gain behövs för att ytterhjulet ska behålla sin cambervinkel (och därmed grepp) när chassit kränger utåt i en kurva - Ett (överdrivet) tankeexperiment för att förstå RC höjdens betydelse: Tänk dig att du går med en sopkvast framför dig. Kvastens borst motsvarar ytterhjulet i en kurva och kvastens skaft linjen från hjulets kontaktpunkt till hjulupphängningens momentanpunkt (momentanpunkt=skärningspunkten mellan linjerna genom övre och undre bärarmen). Om du har kvasten i midjehöjd när kvasten tar stopp mot en trottoarkant viker du dig dubbel (ingen krängning pga högt RC). Skulle du lyckas hålla kvasten i knähöjd ramlar du över kvasten (krängning) och önskar att du hade en stor badring runt magen (fjädring). Om du håller kvasten högt ramlar du in under kvasten ("jacking", se t ex http://www.canleyclassics.com/images/infodatabase/jack_ma_bitch_up.jpg) - Den del av lastväxlingen som tas stumt genom hjulupphängningen är "snabb", dvs när hjulen börjar generera sidokraft (du börjar svänga) så får du direkt en lastväxling. Den del av lastväxlingen som tas elastiskt (av fjädrar och dämpare) får en viss tidsfördröjning eftersom karossen behöver kränga och fjädrarna komprimeras innan det blir full lastväxling. Här kan man påverka med lågfarts dämparinställningen så att med mer dämpning blir reaktionen snabbare - Om man kan göra fjädringen så att RC inte rör sig mycket i höjdled vid olika fjädringsrörelser så blir beteendet mer konsekvent Som sagt, allt är en kompromiss! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 17, 2012 Share Posted August 17, 2012 - Om man försöker göra en fjädring med högt RC märker man att "camber gain" blir dålig eller obefintlig. "Camber gain" är ett mått på andelen negativ camber du får per enhet hjulrörelse uppåt. Camber gain behövs för att ytterhjulet ska behålla sin cambervinkel (och därmed grepp) när chassit kränger utåt i en kurva Ja, jo, men hur ska man överhuvudtaget få camber gain om bilen inte rollar? Nä, jag bara retas. :prop: Det viktigaste är inte att man har en perfekt bil, för såna finns inte. Det viktigaste är att man någotsånär förstår hur ett chassie funkar. Kan varmt rekommendera att läsa en eller flera böcker i ämnet. Till exempel How to make your car handle av Fred Puhn. Kostar ett par hundringar på Amazon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.