Farbron Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Slå en pling till Yamaha-center i Sisjön och kolla,R1 är ju hojvärldens volvo 240 så med lite tur så har dom en låda med munstycken. Annars så har nästan säkert Bike i Trollhättan har, minns jag rätt så bänkar dom även hojar där dvs dom måste ha hemma. G.rannen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 9, 2011 Author Share Posted September 9, 2011 Tack för tipset! Igår tog vi en tur med huvudmunstycken uppbrotschade till 207. De resulterade i AFR 13.1-13.4 så en aning större huvudmunstycken vore nog inte fel. MEN, från att ha varit bomstabil på cruise och tomgång har nu AFR börjat "fladdra" lite och blivit väl fett. Jag skall sänka nålen och köra igen så jag får nya värden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Tack för tipset! Igår tog vi en tur med huvudmunstycken uppbrotschade till 207. De resulterade i AFR 13.1-13.4 så en aning större huvudmunstycken vore nog inte fel. MEN, från att ha varit bomstabil på cruise och tomgång har nu AFR börjat "fladdra" lite och blivit väl fett. Jag skall sänka nålen och köra igen så jag får nya värden. Antar att det blev lite mer j*vlaranamma i maskin nu va? :) Se om du kan känna nån skillnad om du fetar ner till 12.5 nånstans..... En annan har bott i bänkrummet idag för första gången på säsongen......resulterade i +8Hk i en V-rod.... Usch vad roligt det är :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 10, 2011 Author Share Posted September 10, 2011 (edited) Grattis till att bänken snurrar Baging! :) Edited September 10, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Det blir till att jobba på lite på förmiddagen för att ta en mät-tur i em. Det skall klarna upp framåt dagen idag. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTZ Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Per! Var det inte 12.1-12.4 när vi mätte sist? Båging! Vill du ha kunder nu när bänken snurrar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 (edited) Nu har jag varit ute på en kort-tur, det måste ha varit 13.1-13.4. Det fetaste jag klockat idag är 12.7 och jag ligger konsekvent mellan 12.9-13.4 på fullgas. Däremot har det leanat ur rejält på cruising. Det ligger mellan 15.5-16.0 nu när jag sänkt nålen ett snäpp och den skjuter någon gång ur en av förgasarna när man kör långsamt. Nu skall jag iväg och tanka och ta en tur! :D Edited September 11, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Det är dags att lägga en beställning på munstycken. Det blir fetare lågfarts-munstycken samt fetare högfarts-munstycken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Båging! Vill du ha kunder nu när bänken snurrar? Självklart! Bring'em on!! :) Denna vecka dock fullbokad.... Det är dags att lägga en beställning på munstycken. Det blir fetare lågfarts-munstycken samt fetare högfarts-munstycken. Låter vettigt. Lågfarten går att få i halvsteg har jag för mej..... Fast räkna med skillnader från dag till dag. Det är ju förgasare du har och dom tar ingen hänsyn till skiftade väderleksförhållanden ;) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Äre bänk för MC enbart eller bilar med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 (edited) Ahhhhh, vilken härlig tur jag fick! Helt underbart! :D Oj, vad jag har saknat mina kvällsturer med Tigger! - Nya styrningen är skitbra för att uttrycka det milt! Bilen går dit jag tänker och jag har mikrometerprecision i placeringen. Helt underbart! - Nya bromscylindern är bra, den gör det betydligt enklare att portionera kraften. Men pedalstället vinglar som "bambi på is" så där får jag hitta på något. Gopron var med, nu skall jag bara komma på något sätt att fixa till filmen. :icon_oops: Edited September 11, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted September 17, 2011 Share Posted September 17, 2011 Äre bänk för MC enbart eller bilar med? Bara hojar.... tyvärr ;) Ahhhhh, vilken härlig tur jag fick! Helt underbart! :D Oj, vad jag har saknat mina kvällsturer med Tigger! - Nya styrningen är skitbra för att uttrycka det milt! Bilen går dit jag tänker och jag har mikrometerprecision i placeringen. Helt underbart! - Nya bromscylindern är bra, den gör det betydligt enklare att portionera kraften. Men pedalstället vinglar som "bambi på is" så där får jag hitta på något. Gopron var med, nu skall jag bara komma på något sätt att fixa till filmen. :icon_oops: Nå?? VAR är filmen??? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 17, 2011 Author Share Posted September 17, 2011 Nå?? VAR är filmen??? ;) :icon_oops: Du pratade om ett windowsprogram för att göra enkla editeringar, vilket var det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted September 17, 2011 Share Posted September 17, 2011 :icon_oops: Du pratade om ett windowsprogram för att göra enkla editeringar, vilket var det? Windows Live Moviemaker är enkelt..... har den i min Win7.... ;) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 20, 2011 Author Share Posted September 20, 2011 Nu laddas det upp på youtube... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 20, 2011 Author Share Posted September 20, 2011 Det gick fel med första uppladdningen så nu är det så långsamt på gång igen. "26 min kvar". Jag har gjort som Baging tipsade om så nu är den en högupplöst wmv. Skall det ta så lång tid att skicka upp det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 20, 2011 Author Share Posted September 20, 2011 Äh, nu blev det error igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 20, 2011 Author Share Posted September 20, 2011 Nu så! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Nu så! :) Kanon :) Ser att du anammat mitt koncept med att skippa rutan helt ;) Och aningen illegalt kanske att åka omkring utan huv!! ;) :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 21, 2011 Author Share Posted September 21, 2011 "Nöden har ingen lag" :icon_oops: Det blir ganska dåligt ljud, har du några tips Baging? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Sätt en tape bit över hålen till micen så blir det bra/bättre Sent from my HTC Desire using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Körde du med öppna bakstycket? Man hör ju inte mycket av motorljudet...... alltså har du för tyst system ;) Krolleg hade ju en bra idé där.... värt att testa :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 23, 2011 Author Share Posted September 23, 2011 Nej, det var det slutna bakstycket. Med det öppna var det bara vindbrus. Jag får prova krollegs idé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Nej, det var det slutna bakstycket. Med det öppna var det bara vindbrus. Jag får prova krollegs idé. Mysko.... jag kör med det öppna jämt, utom när det regnar såklart ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 --- Och aningen illegalt kanske att åka omkring utan huv!! --- Bara illegalt för de som reggat med huv, de som reggat utan huv kan göra som de vill..... Jag vet en som kan.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 7, 2011 Author Share Posted November 7, 2011 Modern magi? Min Pinto-maskin kommer från en annan tiger-ägare, Pjay på TOC. Pete är en väldigt trevlig kille och hans nya bygge, en Duratec, är intressant läsning. Det är en locost Duratec med GSXR1000 trottel-hus som han fått att spela riktigt bra verkar det som. Läs mer om hans vedermödor här! Det som är mest imponerande med hela konverteringen är att vagnsvikten går ner med 28 kilo. *Slurp* -28 kilo... :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 (edited) Modern magi? Min Pinto-maskin kommer från en annan tiger-ägare, Pjay på TOC. Pete är en väldigt trevlig kille och hans nya bygge, en Duratec, är intressant läsning. Det är en locost Duratec med GSXR1000 trottel-hus som han fått att spela riktigt bra verkar det som. Läs mer om hans vedermödor här! Det som är mest imponerande med hela konverteringen är att vagnsvikten går ner med 28 kilo. *Slurp* -28 kilo... :wub: hej per ser att du har köpt motorn av pjay - har du kontakt med honom? Orsaken till att jag ställer fråga är att jag har adopterat hans tändkurva som han har lagt ut på nätet till sin duratec - som jag fattade det är den från hans första bromsning av motorn (191 hk). Han har skrivit på nätet att han skall bromsa om motorn under hösten, vet du om han har gjort det? Han har inte skrivit något om det på nätet vad jag kan hitta.Jag skulle gärna vilja "se" (kopiera den) och använda den på min motor. Verkar vara en riktigt seriös kille. Om du har kontakt med honom kanske du kan "fråga" honom. Tacksam på förhand kenneth Edited November 10, 2011 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 10, 2011 Author Share Posted November 10, 2011 (edited) Hej Kenneth, pejay är seriös och ingen dagslända. Jag gick ju tom så långt som att köpa hans gamla Pinto, ett köp som jag inte ångrat en sekund. Motorn är EXAKT det han sade att den skulle var och han var superseriös med packning, dokumentation och allt annat. Jag behöver en anledning att återknyta kontakten så jag droppar honom ett mail. :) Vänligen, Per P.S. Den bromsningen jag sett från honom gick till 192,4 BHP. Kan det vara den andra körningen? Edited November 10, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 12, 2011 Author Share Posted November 12, 2011 (edited) Kenneth, Pjay har inte gjort någon mer Dynorun. Han håller på att byta kammar och siktar på 200BHP i sin nästa Dynorun. Det kommer att bli spännande att se hur långt han kommer med den motorn. Mvh, Per Edited November 12, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 29, 2012 Author Share Posted April 29, 2012 Jodå, det rör på sig, jag har bara varit dålig på att uppdatera... :icon_oops: Här är bilder från vår träff tidigt i våras Så här trevligt hade vi det. :) Jari och Krolleg spanar in "Tigger"... Och så här ser det ut i motor-rummet för tillfället. :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Pac: Ja det var ju trevliga bilder att kolla på. Den där Bromsjusterings-grejen bredvid bromsvätske-behållaren. Fungerar den bra ?? Och den omtalade Kaffekokaren ?? den kom inte med på bild. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 29, 2012 Author Share Posted April 29, 2012 (edited) Pac: Ja det var ju trevliga bilder att kolla på. Den där Bromsjusterings-grejen bredvid bromsvätske-behållaren. Fungerar den bra ?? Och den omtalade Kaffekokaren ?? den kom inte med på bild. :blink: Det är en wilwood bromskraftsregulator. Jag har inte haft några bekymmer med den och tycker att den funkar som den skall. Wilwood själva skriver: Proportioning Valve, Knob Style.The new generation of adjustable proportioning valves combines the latest refinements to deliver precise pressure metering and strength from a compact forged billet design. Pressure adjustments range from 100-1000 PSI and provide for a maximum decrease of 57% in line pressure, the most of any available valve. Adjuster knob with fine thread tuning provides precise pressure adjustment. This adjustment lets you fine tune the front to rear braking balance by proportionally decreasing the rear brake line pressure. Valves weigh only 5.2 ounces Okej, okej, här är en bild på kaffekokaren också... :D Själva "vagnsparken"(fast jag har en annan kvarn nu för tiden...)... ... och två "skott"-bilder. Det blir gott kaffe. :wub: Edited April 29, 2012 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Mumma....tusan om man skall våldgästa en dag så kanske man kan få en go kaffe :).... har inga planer på tisdag och vädret verkar blir bra :D :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 29, 2012 Author Share Posted April 29, 2012 Lunch mot en tur som kartläsare känns som ett juste byte. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 30, 2012 Share Posted April 30, 2012 :) Låt oss höras imorgon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 1, 2012 Author Share Posted May 1, 2012 Tack för besöket och turen idag Jocke! :D Full fart!!! Viss likhet mellan Jockes maskin och Draken är det allt. Det är Saab-teknologi i bägge... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Tack själv Per! :D :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 13, 2012 Author Share Posted May 13, 2012 (edited) Idag var det vårpremiär! Tänk att man kan ha så skoj med kläderna på... :huh: :D Edited May 13, 2012 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 13, 2012 Author Share Posted May 13, 2012 (edited) Nu är Tigger vår-fin! :wub: Tigger har fått kolfiber-look på motorhuv och framskärmar. Jag tycker att det blev snyggt ihop med den svart/röda inredningen och Raven-metallic lacken. :) Edited May 13, 2012 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 13, 2012 Author Share Posted May 13, 2012 (edited) Det blev en riktigt härlig lugn vårtur. Här syns mina pipercross-sockor som sticker igenom huven. Tigger fick "ryta till" några gånger när han var riktigt genomvarm, han är ju trots allt en vildkatt och ingen "knä-katt"... :D Edited May 13, 2012 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 13, 2012 Share Posted May 13, 2012 Härligt.... Blev riktigt bra med kolfiberfilmen!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 13, 2012 Author Share Posted May 13, 2012 Ja det är snyggt emot den svart/blå-metallicen på resten av bilen. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 När jag granskar bilderna på din ursnygga bil ser jag att du har fjädrarna på insidan dvs bilen hänger inte på nedre spindelleden. Min framvagn har också fjädrarna på insidan med övre spindelleden från Alfa Romeo, den leden är gjord för tryck uppåt. Observerade att din övre bärarm ser ut som en "vanlig" bärarm - hur har du fått den godkänd? Vridmomentet borde tas upp av tvärgående röret i vilket bärarmsbussningarna är monterade. Om du tittar på min bild så finns det ett övre rör som fungerar som en lång "triangulering" mellan coilovern och övre spindelleden. Det röret förefaller saknas på din övre bärarm. Är dina bärarmar fabrikstillverkade i England? Antas Stark i armarna dock inte mina lekamliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 17, 2012 Author Share Posted May 17, 2012 Observerade att din övre bärarm ser ut som en "vanlig" bärarm Njae, nu har du nog sett fel. Mina övre bärarmar ser inte ut som "alla andra". De är boxade i längsled, dvs de två rören har två plåtar(en över, en under) som är helsvetsad i rören. Det bildar en box mellan främre och bakre röret och gör dem till en enhet.Vridmomentet borde tas upp av tvärgående röret i vilket bärarmsbussningarna är monterade Ja just det! Under det övre Chassieröret sitter två "öron"(ett fram och ett längre bak) som har en lång bult genom sig(c a30cm?). Bulten agerar pivotpunkt och bärarmen/"boxen" har bussningar i sig så att det ledar lätt även när det är krafter på det. Det övre Chassieröret är tirangulerat till mitten av bilen framåt. Så hela partiet runt de främre övre bärarmarna är riktigt stabilt! Är dina bärarmar fabrikstillverkade i England? Ja, chassiet också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Kanonfin!!! :) Men vad ser jag? En plugg i stället för en bredbandslambda? Vafalls???? :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 18, 2012 Author Share Posted May 18, 2012 Kanonfin!!! :) Men vad ser jag? En plugg i stället för en bredbandslambda? Vafalls???? :D När det väl är färdigmappat är det onödig vikt att åka runt med verktyg i bilen. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Helt rätt håller med dig att skippa "småpillandet". Nä, en rejäl hjulinställning som denna à la Pac är viktig för god stabilitet på vägen.....eller? Den där justerbara länken som du skaffade till undre länkarmen. Vilka är fördelarna med den och vad kan du justera med den ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 18, 2012 Author Share Posted May 18, 2012 (edited) Den där justerbara länken som du skaffade till undre länkarmen. Vilka är fördelarna med den och vad kan du justera med den ?? Här är vad jag använt den till hitintills: Jag justerar camber på några sekunder utan att behöva ta isär spindel-arrangemanget. Jag har justera bärarmslängderna(både övre och nedre så att jag får den framvagnsgeometrin jag vill ha gällande bumpsteer, camber gain, hjulaxel förändringar pga av fjädringsrörelse. Jag har justerat in ABSOLUT symmetri mellan höger och vänster(både uppe och nere.(D.V.S. kompenserat bort toleranserna från svetsningen). Jag har använt den för att kompensera tillbaks geometrin till det jag vill ha när jag gjort casterförändring. Kort sagt, den är nyckeln till att kunna justera framvagnen fritt "åt alla håll och kanter" UTAN att behöva kompromissa för mycket. Jag är jäkligt nöjd med resultatet. Tigger är "lättfotad" och styr in snabbt som en kobra utan att för den delen bli nervös när det börjar gå undan. Tigger har också börjat kommunicera i ratten på ett helt annat sätt. Det är inte längre en lealös kringla man har att "brottas" med. Nu för tiden är det "finger spitz gefühl" i grejorna, om jag tänker att jag vill ha ett framhjul på en speciell position i kurvan så följer tigger efter hur snällt som helst. Det är millimeterprecision i körningen efter den här ombyggnaden. :racesmile: Det har blivit många långa timmar med laser i garaget för att komma hit och utan JTZ's hjälp hade det aldrig blivit av. Tack Jonny! :) P.S. Det här var nog en beskrivning av både rack-ombyggnaden och den justerbara undre länken, men eftersom det hänger ihop är det svårt att bara prata om det ena och inte det andra. :icon_oops: Kom till Tjolöholm på Söndag så kan vi ta det "live" också :) Edited May 18, 2012 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Här är vad jag använt den till hitintills: Jag justerar camber på några sekunder utan att behöva ta isär spindel-arrangemanget. Jag har justera bärarmslängderna(både övre och nedre så att jag får den framvagnsgeometrin jag vill ha gällande bumpsteer, camber gain, hjulaxel förändringar pga av fjädringsrörelse. Jag har justerat in ABSOLUT symmetri mellan höger och vänster(både uppe och nere.(D.V.S. kompenserat bort toleranserna från svetsningen). Jag har använt den för att kompensera tillbaks geometrin till det jag vill ha när jag gjort casterförändring. Kort sagt, den är nyckeln till att kunna justera framvagnen fritt "åt alla håll och kanter" UTAN att behöva kompromissa för mycket. Jag är jäkligt nöjd med resultatet. Tigger är "lättfotad" och styr in snabbt som en kobra utan att för den delen bli nervös när det börjar gå undan. Tigger har också börjat kommunicera i ratten på ett helt annat sätt. Det är inte längre en lealös kringla man har att "brottas" med. Nu för tiden är det "finger spitz gefühl" i grejorna, om jag tänker att jag vill ha ett framhjul på en speciell position i kurvan så följer tigger efter hur snällt som helst. Det är millimeterprecision i körningen efter den här ombyggnaden. :racesmile: Det har blivit många långa timmar med laser i garaget för att komma hit och utan JTZ's hjälp hade det aldrig blivit av. Tack Jonny! :) P.S. Det här var nog en beskrivning av både rack-ombyggnaden och den justerbara undre länken, men eftersom det hänger ihop är det svårt att bara prata om det ena och inte det andra. :icon_oops: Kom till Tjolöholm på Söndag så kan vi ta det "live" också :) Väldigt synd att jag inte tänkte på Tjolöholm tidigare. Så det blir nog svårt att ta sig dit i morgon Söndag. Tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.