Jump to content

2 ports Weber


Thomas

Recommended Posts

Kan en weber 36/36 till en Opel CIH vara intressant?

1500:- inkl luftburk (utan filter)

ingen aning om bestycklning.

Biler hittas här

/Martin

Edited by Norlin
Link to comment
Share on other sites

Kan en weber 36/36 från en Opel CIH vara intressant?

1500:- inkl luftburk (utan filter)

ingen aning om bestycklning.

Biler hittas här

/Martin

säkert bra men det är för mycket pengar.

En Ford förgasare t.ex. kostan mellan 50:- och 300:-

På Ebay från 1 pund och uppåt 15 pund.

Link to comment
Share on other sites

är det 32/36? modell DFV eller nåt?

är det luftfilter?

Janne E har nog lösningen

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Min är storblock 1725cc 1966 års model.

jag har tittat på det också men varför 2 Weber 40mm på en fjuttig 1725 100hkr.(ska va 100 men är starkt tvivlande till detta) Jag har nu på bilen original 2 stromberg 150CD = tråkiga. men även insug o förgasare från äldre med 2 Zenith 36mm och ett insug till Weber/solex liggande

solex 32 2port fanns också på de senare.

Link to comment
Share on other sites

är det 32/36? modell DFV eller nåt?

är det luftfilter?

Janne E har nog lösningen

Ja du, den har suttit på en förgasar-Sierra. :icon_oops: Det enda jag ser är "Weber", var hittar jag märkningen på den?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Ja du, den har suttit på en förgasar-Sierra. :icon_oops: Det enda jag ser är "Weber", var hittar jag märkningen på den?

stämplat på sidan av foten

Link to comment
Share on other sites

Nu kollade jag på de två jag har. Den ena står det 32DGAV på och den andra står det 32/36DGAV.

Jag över min ultraljudstvätt på 32'an just nu. :)

Link to comment
Share on other sites

anledningen till dubbla w40 tja när motorn utvecklades av holbay så byggdes den med just dessa,, sen att sunbeam snikade så blev det stromberg 150CD .. i alla fall enligt sunbeam clubben..

Link to comment
Share on other sites

jo men det var annan topp också och troligen annan kam. men hur som helst för 100 hkr behövs det inte och enklare är bättre tycker jag nu. då är ju de 2 stående Zenith 36mm intressanta också och de har jag med.

de behöver antagligen en renovering så Weber 2-port är ett bra alternativ.funkar bra och ingen synkning.

http://cgi.ebay.co.uk/Hillman-hunter-sunbeam-alpine-rapier-HOLBAY-HEAD-EX-con-/300555454619?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item45fa80489b#ht_702wt_932

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Ja det blev väldigt rent och fint. All mekanik löper utan minst tendens till att kärva. Det var ett bra sätt att göra rent förgasare. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Riktigt intressant! Vad kör du för vätska? Hur lång tid tog det att köra Webern?

Måste nog skaffa en snart.... det blir ju en och annan oxiderad MC-förgasare under en säsong ;)

Jag körde webern i flera steg eftersom jag är lite nervös för vad som händer med flottören. Jag hade i princip loss allt utom trottel-axlar+länkage och choke axeln så en sats packningar och membran skulle göra den helrenoverad i nuläget. Tvättvätskan var en blandning av vatten och avfettningsmedel. Beviset för att det funkade var hur grisigt det blev efter ett tag. :)

Jag körde på 45 grader och att göra hela förgasaren tog väl 3-4 timmar, kanske mer, men när man väl laddat maskinen sköter den sig själv så arbetstidsåtgången är inte särskilt mycket.

En MC-förgasarbrygga är nog klipskt att ta isär så att man kan tvätta en förgasare åt gången om man skall jobba med en sådan maskin som jag har.

Skicka hit något gammalt kladdigt så tvättar jag det åt dig så får du se resultatet med egna ögon. :)

Du kanske skall skicka över en TB-sats från en R1 eller Hayabusa? ;)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jag har en Ebay ultraljudstvätt av billigaste och nästan minsta modellen.

Testkörde den på ett trasigt fördelarlock som var duktigt skitigt. Fungerade ju fint =)

Före

Efter 90 sekunder Man ser tydligt "vattenhöjden"

Jag skulle nog ändå rekommendera en kraftigare modell med större behållare.

Edited by Unaimed
Link to comment
Share on other sites

Jag körde webern i flera steg eftersom jag är lite nervös för vad som händer med flottören. Jag hade i princip loss allt utom trottel-axlar+länkage och choke axeln så en sats packningar och membran skulle göra den helrenoverad i nuläget. Tvättvätskan var en blandning av vatten och avfettningsmedel. Beviset för att det funkade var hur grisigt det blev efter ett tag. :)

Jag körde på 45 grader och att göra hela förgasaren tog väl 3-4 timmar, kanske mer, men när man väl laddat maskinen sköter den sig själv så arbetstidsåtgången är inte särskilt mycket.

En MC-förgasarbrygga är nog klipskt att ta isär så att man kan tvätta en förgasare åt gången om man skall jobba med en sådan maskin som jag har.

Skicka hit något gammalt kladdigt så tvättar jag det åt dig så får du se resultatet med egna ögon. :)

Du kanske skall skicka över en TB-sats från en R1 eller Hayabusa? ;)

Jo, har ju funderat länge på en sån där..... "problemet" är bara att 200 meter från firman finns ett företag som har ett helt knippe med stora ultratvättar och det är ju lugnt att gå dit med grejerna.....MEN, som alltid vill man ju vara egen dräng om man säger, så det vore skönt att kunna göra det "in house" :)

Kravet är väl egentligen att den sväljer en brygga.... Tar ju isär allt löst i alla fall, så normalt är det ju bara förgasarkroppar och munstycken som åker i.....

Nope, det blir ingen brygga från varken en Busa eller R1, däremot från en GSXR-1000 ;) :D

Ja, det där tål att tänkas på helt klart!

Link to comment
Share on other sites

Jo, har ju funderat länge på en sån där..... "problemet" är bara att 200 meter från firman finns ett företag som har ett helt knippe med stora ultratvättar och det är ju lugnt att gå dit med grejerna.....MEN, som alltid vill man ju vara egen dräng om man säger, så det vore skönt att kunna göra det "in house" :)

Kravet är väl egentligen att den sväljer en brygga.... Tar ju isär allt löst i alla fall, så normalt är det ju bara förgasarkroppar och munstycken som åker i.....

Nope, det blir ingen brygga från varken en Busa eller R1, däremot från en GSXR-1000 ;) :D

Ja, det där tål att tänkas på helt klart!

vet ej om detta tillför tråden något men det är ett annat sätt som jag har använt på olika förgasare genom åren

plockat ner förgasaren i så små delar som möjligt - haft en glasburk med trikloretylen som täckt alla förgasardelarna, med lock - vände denna burk många gånger per dag i en veckas tid - efter detta var delarna "som nya" - vet ej om man kan få tag på denna vätska längre

för att återvända vätskan så silade man det via ett melittafilter (där kunde man se vad mycket som hade lösts upp)

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Vill bara påminna om att denna tråden handlade om ett köp av 2-ports Weberförgasare till min Sunbeam bil. Inte rengöring av pryttlar.

Ni får skapa ny tråd.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

hade du fått tag i en 2 portare. sprang på en i mitt gamla hus tror det var cittra 80 tal

innan idag, den e billig vid avhämtning. kan kolla vidare spes vid intresse.

mvh Michael

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har en DGV eller DGAV 32/36 i originalutförande direkt från skrotad Sierra

är 3 hundringar + frakt för mycket??

/ Bengt Metz

0706548597

Bengt.Metz@tele2.se

Bor i Oxie utanför Malmö

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...