Jump to content

Pedalställ


Uttis

Recommended Posts

finns det några regler ang pedalställ och fotutrymme?

jag vill minnas att jag har läst om det här tidigare men kan inte hitta på det nu

att det ska vara si och så brett för föraren vid fossingarna, ska man ha en viloplats för foten?

Link to comment
Share on other sites

Det står en hel del matnyttigt i SFRO:s Bygghandbok bland annat detta.... ;)

Det är lite klurigt att förklara så köp boken eller låna den på biblioteket och kolla, för det är rätt mycket att hålla reda på.

Link to comment
Share on other sites

kan kolla ikväll....

det är en del mått där som är "viktiga", besiktningsmannen mätte inget... Ett av de viktiga sakerna var att bromsbedalen skulle sitta på rätt sida av rattstången.

Link to comment
Share on other sites

Det är en hand-ritad bild i början av boken.Där står max och min mått vad gäller mellanrum mellen ped :) aler och kaross.Det måste vara minst 50 mm mellan gaspedal och plåten,vet jag iallafall.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

nu hittade jag sid 39

man kan väll sammanfatta det som minst 50mm mellan pedalerna och minst 50mm på sidorna ser dock ut att vara mindre vid gaspedalen 30mm?

från vänsterväggen till bromspedalen minst 160mm

från högerväggen till bromspedalen minst 130mm

bromspedalen ska sitta till höger om rattstången

andra mått gäller för automat låda

med lite snabbräkning blir det ca 340mm, kan nog inte ha vxllåda så långt bak som jag hade tänkt

Link to comment
Share on other sites

nu hittade jag sid 39

man kan väll sammanfatta det som minst 50mm mellan pedalerna och minst 50mm på sidorna ser dock ut att vara mindre vid gaspedalen 30mm?

från vänsterväggen till bromspedalen minst 160mm

från högerväggen till bromspedalen minst 130mm

bromspedalen ska sitta till höger om rattstången

andra mått gäller för automat låda

med lite snabbräkning blir det ca 340mm, kan nog inte ha vxllåda så långt bak som jag hade tänkt

Står det något om pedalbredd någon stans?

Bara för att ta et exempel:

från V-väggen till bromspedalen min 160mm

från H-väggen till bromspedalen min 130mm

160mm

130mm

+ 10mm (pedalbredd)

----------

=300mm

Jag hittar inget om pedalbredd i boken, men det borde ju finnas regler

typ: min 30mm

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Hur pass mycket ska bromspedalen vara till höger om rattsången? varför ska det vara så?

Har tyvärr ingen bok här så kan inte kolla upp det själv.

Någon som kan komma med något bra svar :)?

Min broms sitter nästa mitt under rattsången, kommer jag att få ändra på det?

Link to comment
Share on other sites

Det där med bromspedalen till höger om rattstången tror jag handlar om bilar där rattstångan kommet rakt upp ur golvet, typ t-fordar.

Ja, med andra ord ska man inte trassla in sig i rattstången när man flyttar foten från gas till broms. Det är nog det de är ute efter.

Link to comment
Share on other sites

Hur pass mycket ska bromspedalen vara till höger om rattsången? varför ska det vara så?

Har tyvärr ingen bok här så kan inte kolla upp det själv.

Någon som kan komma med något bra svar :)?

Min broms sitter nästa mitt under rattsången, kommer jag att få ändra på det?

Alla mått på mina pedaler stämmer förutom det med att bromsen skall sitta till höger om rattstången..

Nu sitter den mer mot centrum av rattstången....Skall jag flytta den? i så fall så drar det med sig att det blir fler mått som inte stämmer!! :(

Link to comment
Share on other sites

Det mest logiska (SFRO brukar vara logiska, tycker jag) är ju att om du inte har rattstången i vägen för foten när du flyttar den mellan gas och broms, så spelar det ingen roll var du har bromspedalen i förhållande till rattstången. Frågan är vilken fotstorlek de vill att man ska räkna med då? Sin egen eller "värsta fallet", typ storlek 48. :)

Link to comment
Share on other sites

Vid en frontalkollision trycks rattstången åt vänster iochmed vinkeln på mellanbiten ner till styrväxeln, detta kanske inte får påverka bromspedalen.

Min pedal har en böjd form så själva fotplattan sitter mitt under rattstången men armen som går upp går till höger om rattstången.

Link to comment
Share on other sites

Vid en frontalkollision trycks rattstången åt vänster iochmed vinkeln på mellanbiten ner till styrväxeln, detta kanske inte får påverka bromspedalen.

Min pedal har en böjd form så själva fotplattan sitter mitt under rattstången men armen som går upp går till höger om rattstången.

Har man någon nytta av bromspedalen efter en frontalkrock ? ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tommy, jag svarar här så alla kan se...

Min bedömning är att jag kikar på hur det ser ut. Det viktiga är som nån sa att det går att flytta foten mellan gas och broms utan att väja för rattstången. Ärligt talat tror jag att skissen och texten är skriven med tanke på 30-talsroddar, där rattstången går rakt ned i golvet...

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tommy, jag svarar här så alla kan se...

Min bedömning är att jag kikar på hur det ser ut. Det viktiga är som nån sa att det går att flytta foten mellan gas och broms utan att väja för rattstången. Ärligt talat tror jag att skissen och texten är skriven med tanke på 30-talsroddar, där rattstången går rakt ned i golvet...

/Gustaf Ulander, SFRO

Puhhh !!!! Det var skönt att höra! :wohow: Jag tackar för ditt svar! Då kan jag gå vidare... :notworthy: :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...