Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

Av alla bilbyggen så är det här bygget det allra svåraste fast det egentligen bara är ett helt vanligt bygge med några fler hjul än andra byggen jag gjort.

I bygget ligger en önskan och en dröm sedan länge att bygga en boggikontruktion. Jag har byggt några grävmaskiner, några hjullastere, haft några bandvagnar mm men aldrig någon boggikonstruktion om jag bortser från en jättesläpkärra jag byggt och gett bort för många år sedan. Men aldrig en dumper eller skogsmaskin. Har heller aldrig klättrat upp i en dumper och provkört eller åkt med. Men föralldel kört en två axlad skogsmaskin vid ett tillfälle. Det var kul! Då kom plötsligt idén att lägga till en axel på en sevenbil så fick den representera "boggikonstruktion". Drivande boggi såklart.

Där är den enkla bakgrunden. En del kan tycka den är knasig andra rolig och säkert har någon ännu inte bestämt sig vilket. För mig är bygget helt logiskt och i linje med vad jag både ville och vad jag vill.

På kostnadssidan är SFRO fastprisåtaganden och SBP tidigare fastprisåtagande och allt däremellan med vägning, ursprungskontroll mm också fastprisåtaganden. Att bygga en bilen dvs delar mm är också en typ av fastprisåtagande. Mer eller mindre i alla fall av de "biltyper" med otrimmad förgasar-Volvo-motor jag bygger.

Sedan skulle jag köra 6-hjulingen tills jag inte tyckte det var så roligt längre. Det skulle kunna vara 10 mil efter godkänd regbesiktning eller åtskilliga fler mil. Oväsentligt med milen. Därefter skulle jag sätta vinkelslipen i den del som hanterar boggiaxel nummer två samt bakre delen av bågen. Såga loss delarna och registrera om bilen till en vanlig sevenbil.

Jag tror inte jag skulle vilja köra 6-hjuligt i alla evigheters evighet men jag vet att jag ville prova att köra en 6-hjulig seven. Då behövde jag inte bygga eller köpa vare sig en skogsmaskin eller dumper. Så enkel var planen faktiskt.

Nu har enskilt godkännande kommit för att stanna tills man kommer på något nytt elände. Vi får fortfarande bygga men när SBP inte längre klarar av en registrering av amatörbyggda bilar på ett fastprsiavtal gillar jag inte idén längre. Det är ok att prishöja en besiktning från cirka 2000 kr till cirka 4000 kr om man bara säger att det är för att få kostnadstäckning. Att köra in med en 6-hjuling på regbesiktning till SBP där vittnesmål i trådar säger att SBP gnuggar händerna och hotar med 10000 kr " för detta kan ta tid speciellt om man som besiktare inte besiktat förut och vi bilfabrikörer skall betala SBP-rookies deras upplärning". Någonstans där tycker jag gränsen går. Är det svårt för SBP med 4 hjul hur skall det då inte vara med 6 hjul.

Frågan är: Kapar jag direkt eller kör jag 6-hjuligt en stund på den lilla grusvägen hemma och kapar innan SBP registrering? Bilen är ju från början konstruerad för kapning. Ett sådant beslut blir en halvmesyr men så kan det bli ibland.

Fast rätt vad det är när jag tittar på den färdiga ramen som hänger så fint på väggen vid verkstaden så gillar jag konstruktionen och tänker, vad katten varför inte bygga som det var tänkt från början och få min 6-hjuliga sevenbil med drivande boggi, eller?

Då hoppas jag projektläget är redovisat på ett klart och tydligt sätt. Jag tror det lutar åt mest "halvmesyren" men är långt ifrån säker på det.

Slutsatsen borde bli: Ja bilbygge är svårt ibland.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

kapa bort 2 hjul och bygg klart då har du en bil som alla vill ha - om du vill testa med 6 hjul - skit i bilprovningen - bygg och testa. Är det är bra så kan du ju "SFROà och gå den vägen

kenneth "

Link to comment
Share on other sites

Provkör med sex hjul utan kaross och allt bjäfs och se om det är skoj, annars kapar du bara av sista biten, bygger klart och säljer änden som påbörjat locostbygge. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ref inlägg #698.

Jag köper troligen den här 12 tons pjäsen. Grävde en del igår och det är roligt. Provade både en runtomsvängande maskinen och en traktorgrävare. Förut har jag varit inriktad på att köpa traktorgrävaren men det betydligt mer med "ös" i den runtomsvängande. Tomten vi har är på 3300m2. Det skall finnas plats för lite hål här och var i marken. Om inte fortsätter jag kanske hos grannen.....

ATLAS1300.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja vad skall man med boggie till om man inte placerar något tungt på den , lägg till tre axlar till med styrning så har du en trailer !

Ja, jösses. Cealm vad denna tråd är off topic........eller..... Är den .... Hehe

Link to comment
Share on other sites

Ref inlägg #698.

Jag köper troligen den här 12 tons pjäsen.

Ser ut som maskinen en polare hade, fast jag tror den hette nåt på H. Bara snäppet nyare än lingrävare. ;) Ganska rejäl pjäs iaf, flyttade kubikmeterstora stenar utan problem.

Link to comment
Share on other sites

LUPUS: ---- Ja, jösses. Cealm vad denna tråd är off topic........eller..... Är den .... Hehe ----

On-topic troe jag eller? Tur det är en "egen" tråd.....

Var iväg och hämtade lite 5mm stålplåt till ett LW-bilbygge idag på morgonen. Där jag hämtar plåten finns det en hel del maskiner. Jag provade en fin traktorgävare, en Hymas 1979 med lite "torrkörning". Även om Hymasmaskinen lyfter 3 ton i skopan och hade ett stabilt grävaggregat utan nämnvärt glapp så har ATLAS 1300 stora fördelar. Priset.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ref inlägg #704 & #706. Jag har köpt en grävmaskin nu. Hittade den på Blocket 30juli klockan 21:45. DEn fanns i Värmland och 27,5 mil hemifrån enkel resa. Nu har jag åkt på vägar i Värmland jag aldrig besökt tidigare. Trevligt och regnigt.

Att jag skulle köpa en grävmaskin det var helt klart. Däremot om det skulle vara en traktorgrävare, eller runtomsvängande har inte varit helt klart. Konstant bevakning på Blocket sedan lång tid. Så dyker denna lilla fina maskin upp helt plötsligt. Av mellan 30 och 40 intressenter så fick jag möjlighet att handla. Den runtomsvängande 12 tonnaren som jag nästan köpte är ju inte fel heller men det är svårt att ta sig runt på tomten utan att välta något. Alla säger ju att Lättvikt och smått är grejen , det kanske är så vem vet?. Jag backar 11,2 ton till en 0,8 tons grävmaskin istället.

Stor maskin (tänk vad bilder kan lura i storlek.....)Storgrvare12ton.jpg

Liten maskin

Litengrvare.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag bestämt mig. ((Referens)

Jag lägger ner projektet med en 6-hjulig Sevenbil. Projekt har haft en "bäst före tid" med 6-hjul. Meningen har hela tiden varit att köra 6-hjuligt tills det var dags att sälja bilen. Att sälja en 6-hjuling utan att betala för att bli av med den är svårt eller förmodligen omöjligt. Ramen är (var) i alla delar byggd för ett senare kirurgiskt ingrepp som skulle avlägsna den extra hjulaxeln. Kostnaden för det lilla roliga experimentet skulle vara blygsam, Troligen under 4 kkr för SBP delen.

Numera i den totala avregleringens tidevarv är risken (observera risken) stor att först kostnaden för "enskilt godkännande" av 6-hjulg Sevenbil blir hög troligen långt mer än för bara 4-hjuliga Sevenbilar. Det vore dumt att planera för mindre kostnad än 8 till 10kkr hos SBP. Övriga instanser såsom SFRO mm är fastprissatta där är det ingen skillnad mot tidigare (än vill säga). När bilen sedan skall bli 4-hjulig lär SBP ta en slant. Här vore det också dumt att planera för mindre än 4 till 6kkr. Istället för SBP kostnader på under 4kkr före avregleringen så är risken uppenbar att kostnaden blir mellan 12 kkr och 16 kkr.

Skillnaden, läs SBP kostnaden riskerar att dra 8 till 12 kkr MER än om jag gjort klart bilen innan avregleringen dvs införandet av Enskilt godkännande genomfördes. Det är det inte värt, längre.........

Bilens bakdel är bärarmsmässigt klar till 7 åttondelar. Helbur mm är tillverkad som blev rätt imponerande till sin storlek. Bilen är gjord för Volvos B230 motor och alla fästen mm för den är klara.

Jag har tänkt mycket på projektet om det skulle genomföras enligt plan eller ej men det här beslutet med "skrotning" blir det bästa. Inte det roligaste men mest kostnadseffektiva.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju alltid bygga nåt sexhjuligt att ha hemma runt tomten istället? Varför inte en midjestyrd mini-skotare att köra ved på? :)

Link to comment
Share on other sites

gka: Du vet inte hur rätt du har. En av orsakerna till att jag byggde denna var just att jag aldrig bygget en 6-hjulgt fordon (såvitt jag minns) tex en dumper eller skotare men tiderna och förutsättningarna ändras och nya beslut tas.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Såg denna skapelse på E18 i Stockholm häromdagen. En "amatörbyggd bil" åtminstone enligt Transportstyrelsen när jag frågar på regnummer.

Nu har jag alltså sett en äkta amtörbyggd 6-hjulig bil i drift på gata. Då borde jag känna mig nöjd, eller? Förvisso endast en drivande bakaxel men....

DSC00934.jpg

DSC00937.jpg

Link to comment
Share on other sites

Calle, skärpning!

Nu vill vi forummedlemmar se den första boggilocosten!

Fortsätt med projektet, det är intressant och spännande.

Antas

Framstegsvänlig utom i digitala frågor(=analog gubbe)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hur är färgkoden för motorer egentligen? Vilka tillåtna färger finns för en Volvo B230. Röd är godkänd men finns det fler godkända färger?

Inom traktovärlden är färgkoden mycket strikt.

John Deere = grön

Ford = blå

osv osv

Volvo B230=?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skillnaden mellan en 4- eller 6-hjulig är inte så stor. Såg detta generellt beskrivet på nätet. ATV eller Seven, det gäller nog för båda.

4eller6hjul.jpg

Link to comment
Share on other sites

För två dagar sedan lyfte jag ner den utvändiga väggkonsten i form av ramen för en 6-hjuling Sevenbil. Nyss lyfte jag in ramen i verkstaden för fortsatt behandling och färdigställande. Kan notera att snö är bra för ramförflyttningar, En ram avsedd för en 6-hjulig bli lyfter man heller inte hur som helst själv men friktionen i snön är rätt liten så utan större ansträngnig "gled" ramen i i verkstaden. Den halkade på plats så att säga. Nu skall en annan ram ut och en byggram skall också ut. Eller för att vara korrekt så bilram två inte ut den får stå på högkant eller så hänger jag upp den på väggen en stund. Undan skall den i alla fall till förmån för 6-hjulingen.

Härmed (tillfälligt eller för gott) dementerar jag egen lämnad information om att jag inte kommer bygga en 6-hjuling. Stöter jag inte på några omöjligheter så skall det bli en 6-hjuling. Orsaken är bland annat säkerställande av regler för enskilt godkännande. Faktiskt så kan jag nästan säga ett halvt "Vad var det jag sa!" i en annan tråd på forumet. Orskaen till mitt missnöje var tokigheten med avmonoploiseringen samt den prisbild utan tak som plötsligt blev ett faktum. Jag visste att man inte skulle kunna driva en "prisbild utan tak" hur länge som helst. Som sagt "Vad var det jag sa! eller åtminstone Tänkte!".

Detta fick jag veta förra veckan och då började med omplanering för 6-hjuls CealmSeven. Det är ju roligt att något kan bli vettigare i registreringsturerna.

Link to comment
Share on other sites

Byggramen ute ur verkstaden

Bilramen som jag inte kommer jobba med står på en höglyftpallgroda och ställd åt sidan

6-hjulingen står på den andra höglyftpallgrodan. Den har fått lite delar bortsågade som inte behövs längre eftersom jag skippat delade bakaxlar.

Bakaxel nr ett skall få sina fästen monterade. Bakaxel två skall lyftas in från kylan och snön och prepareras.

Link to comment
Share on other sites

Spettat loss ett antal bakaxlar från lagret. Så blev det ole, dole, doff och den som vann (eller förlorade) släpande jag för hand och med hjullastaren in i verkstaden. Efter att ha hackat loss det mesta av blåbärsriset, jord, mossa, is, snö, några infrusna grankottar tog jag loss bromsok och bromsskivor samt handbromsbackarna. Nu står bakaxeln på upptining. Tvättning lite putsning samt vinkelslipbehandling och målning är nästa programpunkt.

Kompletta bakaxlar, dvs sådana med skivor, ok och grankottar mm är rätt tunga och otympliga.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bakaxeln är tinad och klar. Det mesta som inte hör till en bakaxel har släppt, mossa, jord och blåbärsris mm.

Lite putsning och slipning (borttagning av fästen) så skall det gå att måla den.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Som värmekälla var den ok men den borde stått inomhus i verkstaden. Problemet var att ordna en vettig skorsten. Nuförtiden står kaminen utanför "otänd" och används inte.

Link to comment
Share on other sites

Spettat loss ett antal bakaxlar från lagret. Så blev det ole, dole, doff och den som vann (eller förlorade) släpande jag för hand och med hjullastaren in i verkstaden. Efter att ha hackat loss det mesta av blåbärsriset, jord, mossa, is, snö, några infrusna grankottar tog jag loss bromsok och bromsskivor samt handbromsbackarna. Nu står bakaxeln på upptining. Tvättning lite putsning samt vinkelslipbehandling och målning är nästa programpunkt.

Kompletta bakaxlar, dvs sådana med skivor, ok och grankottar mm är rätt tunga och otympliga.....

Tina upp?

Varför ställde du inte upp den utanför verkstan och kompletterade blåbärsriset och kottarna med lite stämningsfulla bakljus, blinkande blinkers och bromsljus - då hade du ju fått en perfekt och passande julgran utanför bilfabriken.

Du måste tänka på omgivningens julupplevelse också!

Köpte ett "julträd" med LED-belysning på JULA igår, inte fan lyser det! Och inte går det att elda med heller, allt blir sämre med "utveckling".

Luleå myggfritt, -21c.

Link to comment
Share on other sites

Antas: Det har du rätt i. Jag borde såklart lyst upp grannarnas julupplevelse. Det är en bit till närmsta granne men några 2kw spotlights kanske skulle nå fram om man riktar dem.

Link to comment
Share on other sites

Fyra bultar på vänster sida som håller plåtbrickan som i sin tur håller drivaxelns lager lossade snällt. Fyra *%&¤#@@>! bultar till högra drivaxeln var av helt annan åsikt. De "#¤!&&% bultarna Blir troligen "svetsmutter" behandling.

I övrigt gillar jag bakaxeln, mest beroende på att även den var en 3,73 till 1 också.

Link to comment
Share on other sites

Haft ett intressant och givande resonemang med de Fyra bultarnas gäng. Hårda förhandlingar, våldsamma förhandlingar. Tre av de fyra bultarnas gäng gav till sist upp och lät sig skruvas ur men den Fjärde ville inte. Mer våld och därefter ytterligare våld hjälpte inte så därför togs "den specielle övertalaren" fram. Kemppi. Det var svårt att få tag och komma åt Fjärde bulten men till sist tog Kemppi och en rödglödgad mutter satt fast. Nu då? Skall det gå att skruva bort den trilskade Fjärde eller blir det vinkelslipen och borrmaskin?

Den Fjärde gav upp!

Någon som vet vad det är för gänga på bultarna som håller brickan som i sin tur håller fast yttre hjullagren på en Volvo 240 bakaxel.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu är bakaxelns olika originalfästen bortsuddade med hjälp av skärbrännare samt vinkelslip. Bakaxeln är putsad med roterande stålborste på vinkelslip. Just nu ligger den på två pallbockar upp och net och tömmer ur sig oljan. Kanske går ut och målar den ikväll. Det är plusgrader då torkar färgen även om det tar lite längre tid nu att torka än det gör på sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Tycker du skall satsa på drivning av båda bakaxlarna (för det hade du väl inte tänkt?)! Eller varför inte ta det ytterligare en nivå med 6WD :) ....vikten har väl ingen betydelse i Assartorp :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: --- drivning --- se fråga i inläg 47 och svar i inlägg48. Eller snabbversionen= ja 6x4 6 hjul varav 4 drivande. Jag kapade ramen och förlängde cockpit med 175mm för att enklare få plats med boggidrivningen. Det finns bilder på det i tråden. Däremot är det inte självklart hur jag kommer att tillverka drivningen. Axlarna kommer röra sig och det måste drivningen klara. Jag har en boggidrivningsplan klar som fungerar men vem vet jag kanske kommer på en bättre plan innan det är dags.

Link to comment
Share on other sites

Två bra punkter markerade för målning. Att måla nu istället för i vår och sommaren har en stor fördel. Chansen att flugor och övriga flygfän landar i färgen är minimal. Igår landade till exempel inget flygfä. Det blev en jämn och fin färgyta på bakaxeln.

A = färgen torkar på vanligt sätt, tar lite längre tid än vanligt.

B = färgen fryser sig torr och blir kladd- och klibbfri på ungefär samma tid som i exempel A

malarvader.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite finputsning och målning kvar så har jag fyra nya fästen till bakaxeln. Mallen jag utgick från är det laserskurna fästet längst upp till vänster. Det gäller att vara stadig på handen när man friskär med gasen. Tycker jag lyckades med ett starkt MVG plus, eller? Snart sitter drivaxlarna där!

Fasten_bakaxel2.jpg

Fasten_bakaxel1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har redan löst hur min metod blir för att svetsa bärarmsfästen på bakaxlarna men jag skulle väldigt gärna vilja hitta en specifik tråd och inlägg.

Någon byggare visade med en eller möjligen några bilder hur han mätte in sina bärarmsfästen på bakaxeln. Bakaxeln låg på en bänk och ingående adapter pekade rakt upp. På ingående adaptern låg ett vattenpass, vattenpasset kan ha varit gult (tror jag). Osäker när i tid det kan ha varit 2009 / 2010. Kan egentligen varit när som helst.

Är det någon som känner igen sin tråd eller någon som kommer ihåg vem som skrev inlägget? Inte jag i alla fall (än). Det vore kul att få läsa stycket om bakaxelfästena.

Link to comment
Share on other sites

Det är ungefär så jag kommer att göra. Samma princip som på BeLo´s bild. Fast jag har fästöron istället och då lägger jag bakaxeln på golvet mot ett par lämpliga träbitar. Jag har några 100x100 sedan mäter jag in hålen mot centrum på bakaxeln. Fast det skulle vara kul att komma på vilken tråd och bild jag tänker på från början.

photo-51.jpg?et=dP6e9bQsBNT5aTmxM55PnA&nmid=180560045

Link to comment
Share on other sites

Visst är det den tråden Kilkenny. Tänk jag hade för mig det fästöron men det var det visst inte. Det var samma typ av bärarmsfästen som Tabac´s BeLo-tips.

Tack till er båda för tips och jobb.

Link to comment
Share on other sites

Volvo Original, fint skall det vara........

En första omgång med bultar som håller plåtbrickan som i sin tur håller hjullagret, 23 kr/st. Behöver 8 eller 10 till.

Volvooriginal3.jpg

Expander för handbromsen. Provköpte en för 265 kr. Behöver troligen 4 till.

Volvooriginal2.jpg

Volvooriginal1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Invändig garagestädning gav resultatet:

- 1 En stor hög med sånt som jag anser vara skräp nuförtiden, dvs det jag inte kommer använda utan återvinningen får ta hand om

- 2 En del saker som troligen kommer ut i en säljestråd för jag kommer inte tillverka bilar som har behov av materielen

- 3 Hittade 3 fina nästan nya expandrar för handbromsen nu är det möjligen en som saknas. Kanske hittar jag ytterligare en

- 4 Hittade ett antal bultar som passar att dra fast plåtbrickan som håller bakaxelns hjullager på plats

- 5 Flyttat om en del så jag troligen inte lägre kommer att hitta. Men i någon städning i framtiden så dyker nog grejorna upp igen

- 6 Fortsätter städa imorgon med målet "Hellre släng en sak för mycket än en sak för lite"

Bedömningen är att verkstaden efter genomförd städning kan innehålla mellan tre och fyra bilar samtidigt utan att det blir ohemult trångt. Med bara tre bilar då är det inget problem.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...