Jump to content

Packnings Klister


Jonas

Recommended Posts

Vad använder ni som skruvar med motorer för packningsklister?

Jag har alltid använt Permatex och det har förvisso fungerat bra. Men nu funderar jag på om det inte är lite "old school" och att det idag finns grejor som är betydligt modernare (bättre)?

/Jonas

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

jag har en burk av Biltemas svarta gucka på jobbet som stått i samma hylla som en massa andra kemikalier och sprayer. Den är gammal och har blivit nersölad och så kladdig att den runtsvepta pappersetiketten lossnat.

vad tror ni det står tryckt på plastbehållaren under etiketten?

-Rätt gissat.... Permatex inkl. bruksanvisning på engelska och innehållsförteckning.....

Link to comment
Share on other sites

det finns massor av olika sorter. en del är bensinbeständigt och en del inte. permatex brukar stå emot bensin.

loctite har också tätningsmedel. Hermetite gul o blå är bra, Biltemas packningssilokon svart o rött där det röda tål höga temperaturer 310grader. vilken typ man bör använda beror ju på användningsstället.

Link to comment
Share on other sites

när jag skruvar med motorer med packninger så använder jag bara packnings klister som nöd lösning, ny packning ska inte behövas klistras förutom olje tråget brukar behöva en liten sträng vid var kortända. har sätt vad packning klister kan ställa till med, typ överblivet klister på insidan som sen släpper och täpper till i smörj kanaler, kylmunstycke under kolvar, ramlager, lyftar kanaler.

så behöver man nu använda klister så tänk på att använd det sparsamt, lika mycket som tränger ut på utsidan tränger in och kan ställa till det.

mvh fredrik

Link to comment
Share on other sites

Helt riktigt. en del lägger på centimetertjock och sedan väller det ut på både utsida och insida.

Jag renoverade en Opel Calibra Turbomotor härom året och hitta silikon i oljekanaler, helt otroligt det var silikon överallt i den motorn. raset var nära kändes det som.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att ta den oranga silikonen när man är orolig att den kan hamna i oljan. Den löser nämligen upp sig i oljan om man lagt på för mkt. Används av Saab bla. Köpte den på mekonemen i en spruta som var praktisk att använda.

Link to comment
Share on other sites

Gå in och se på Loctites hemsida på olika typer av pckningsklister for olika ändamål dva olika temperatur, olja , tryck osv. Brukar finnas på välssorterade bensikmackar och järnhandlare. Men ett av de bäste vanliga packningsklister som finns är Hylomar täpper inte oljakanlaer och är det enda som är godkännt av Rolls Royce. Permatex blir hårt och bitar kan täppa oljekanaler, är mer lämpat för rörkrökare än motorer

Link to comment
Share on other sites

"höfläktarna" vill ha Curil K2 mellan blockhalvorna :icon_smartass1:

Skitbra smet jag brukar ha till ihopmonteringen av

VW pankaksfyror. Det luktar apa men fungerar kanon

och det går även att demontera bitarna utan våld

vid senare tillfälle, nog så viktig egenskap....

Link to comment
Share on other sites

Jo, oavsett vilket man använder så hjälper det inte att man öser på för mycket. Jag har oxå sett exempel där man öst på med massa silicon och då ställer det till med mer skada än nytta.

Jag själv använder svart Permatex (den med pensel i locket) mycket sparsamt.

Men nu skulle jag behöva något i mer silicon konsistens till en envist läckande kamkedje kåpa.

Behöver inte tåla några extrema temperaturer men gärna både olja och bensin.

Får väl bli att besöka närmsta Mekonomen och köpa något färg glatt från dom kända tillverkarna (jag är lite skeptisk till Biltemas kemikalier).

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar använda Loctite eller motsvarande orange packningssilicon för motorer på Snaabel-spisar.

Funkar utmärkt både runt tramsmissionskåpan, mellan motor & växellåda på OG900 och framför allt på den ständigt (om man inte använder detta alltså) läckande ventilkåpepackningen.

Har framgångsrikt använt Biltemas motsvvarighet... den tillverkas av (beroende av var de får bästa dealen antar jag) växlande Tremco eller Bostik... har välinitierad källa på Tremco som talat om detta. :)

Givetvis är det viktigt att man bara tar på lite grand, såpass att det blir tätt och samtidigt inte sticker iväg från där det ska vara.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte lätt att hitta nägot som är bensinbeständigt ska ni veta. enligt mina tester så är det Permatex och Hermatite gul o blå. någon silikon som tål det har jag inte hittat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...