Jump to content

Locost med Kadett GSi


Recommended Posts

Slog till på en seven när jag fick ett pris som verkade vettigt. Ska ut o testa på bana nästa vecka. Funtar på R-däck oxå:

Toyo R888 eller Yoko A048... Toyo kostar ju bara hälften av Yoko, vad tycker ni?

Kadett GSi motor och Volvo 360 låda. Individuell upphängning runtom med Spax dämpare.

post-688-1147813794.jpg

post-688-1147813829.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lite bred är den med lådan mellan stolarna, jag vet :515: , men stuket är rått, lite Hot Rod.

Motorn är rapp och chassit är stabilt, inget nervöst på vägen eller så.

Snabbaste bilen i sportvagnsklubben (ÖSK) är en 600 kg Sylva med GSi och Yokos....ungerfär som den här m.a.o. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Kul att du hittat hit också - läste om din bil på Rejsa igår! ;)

Tack! Gillar gör-det-själv-stuket!! Men problemen får inte komma för tätt, bara! :)

Just nu avlusar jag den från missar som förra ägaren gjort.

Ska testa den på måndag och tisdag på Mantorp korta, med nya Yokohama, det ska bli kul!

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag väl att den sneda generatorremmen och dubbla bakfjädrar känns lite tveksamt om jag skulle plåga bilen på bana men det kanske inte är något problem... :icon_sorry:

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag väl att den sneda generatorremmen och dubbla bakfjädrar känns lite tveksamt om jag skulle plåga bilen på bana men det kanske inte är något problem... :icon_sorry:

Oooops, ja jisses fjädern såg ju lite rolig ut.... hmm. :banghead: Borde väl gå att göra nya fjädrar för några hundra iofs, men inte till på måndag.

Ska kolla lite ikväll...

Link to comment
Share on other sites

Oooops, ja jisses fjädern såg ju lite rolig ut.... hmm. :banghead: Borde väl gå att göra nya fjädrar för några hundra iofs, men inte till på måndag.

Ska kolla lite ikväll...

Det är svetsat på ett snyggt sätt, men man bör ju kolla efter sprickor.

Vet inte om detta är en vanlig lösning!

Link to comment
Share on other sites

Det är svetsat på ett snyggt sätt, men man bör ju kolla efter sprickor.

Vet inte om detta är en vanlig lösning!

är fjädrarna svetsade :o ...hmm borde vara bättre med en fjäder och ett distans rör.. svetsa fjädrar brukar inte vara långvarigt. och generatorn borde man kunna sätta så remmen spårar.. annars försvinner nog den liksom den förra :(

annars ql.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

är fjädrarna svetsade :o ...hmm borde vara bättre med en fjäder och ett distans rör.. svetsa fjädrar brukar inte vara långvarigt. och generatorn borde man kunna sätta så remmen spårar.. annars försvinner nog den liksom den förra :(

annars ql.

:racesmile:

Ja, generatorremmen ska bli rak på ett eller annat sätt, men jag tycker inte att det har någon relevans för om man ska åka bana eller ej.

Distansrör låter som en bra idé, jag funtade på att ta loss fjädern o kolla fjäderkonstanten, o göra en ny.

Gissar att det inte händer så mkt om en svets släpper, fjädern sticker ju inte iväg.

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Det är svetsat på ett snyggt sätt, men man bör ju kolla efter sprickor.

Vet inte om detta är en vanlig lösning!

Det där är INTE en vanlig lösning du har där.....

Försök åtgärda det med en distans som nämnts här ovan eller

skaffa andra fjädrar.

Fjäderstål ska man passa sej för att värma eftersom materialet då

får andra egenskaper efter det har svalnat.

Link to comment
Share on other sites

Noterade att det sitter typ 50 mm spacers bak, på var sida. Bilen är regad med dessa. Vad kan vara anledningen? :blink:

Bilen är ju breeeeeeed ändå??? :biglaugh2:

Det går ju att montera 10" breda, djupa, fälgar senare gissar jag....det är ju iofs en upphetsande tanke. :)

Fan, bara att backa upp på ramperna med den frustande C20XE-motorn var trevligt, rrrrupp-rupp! :wub:

Link to comment
Share on other sites

Noterade att det sitter typ 50 mm spacers bak, på var sida. Bilen är regad med dessa. Vad kan vara anledningen? :blink:

Bilen är ju breeeeeeed ändå??? :biglaugh2:

Det går ju att montera 10" breda, djupa, fälgar senare gissar jag....det är ju iofs en upphetsande tanke. :)

Fan, bara att backa upp på ramperna med den frustande C20XE-motorn var trevligt, rrrrupp-rupp! :wub:

hmm är inte 10 tum breda fälgar med däck tungt??? har det iofs på min vw buggy men där behövs?! dom för utseendet.. bara en tanke... ser trevligt ut vid glass kiosken men på bana :blink:

50 mm spacer.. byggaren kanske gillar breeeda bilar eller hade problem med felaktig offset på fälgarna..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

hmm är inte 10 tum breda fälgar med däck tungt??? har det iofs på min vw buggy men där behövs?! dom för utseendet.. bara en tanke... ser trevligt ut vid glass kiosken men på bana :blink:

50 mm spacer.. byggaren kanske gillar breeeda bilar eller hade problem med felaktig offset på fälgarna..

:racesmile:

Ja, det är nog offset som spökar. Det är ju lite ovanlig bultcirkeldiam, 4 x 114,3. Kanske svårt att hitta fälgar.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är nog offset som spökar. Det är ju lite ovanlig bultcirkeldiam, 4 x 114,3. Kanske svårt att hitta fälgar.

4 x 114,3. är det swift som har det bultmönstret?? har för mig ha läst att det sitter sådana spindlar på bilen...men vad bak?? swift eller volvo 360?? dom har ju 4¤100mm..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är nog offset som spökar. Det är ju lite ovanlig bultcirkeldiam, 4 x 114,3. Kanske svårt att hitta fälgar.

det är en bra bultcirkel som användes på alla saab 99/90/900 fram till och med -87 på toyota celica med bakhjulsdrift och på nya volvo s/v40.

sen har jag för mig att det finns fler japanare med den bultcirkeln.

Mitt tips är att kolla efter begagnade makaronifälgar från saab900 som tillverkades både av Ronal och Mim.

dock är dom inte så breda och passar bäst med 185 breda däck.

Link to comment
Share on other sites

4 x 114,3. är det swift som har det bultmönstret?? har för mig ha läst att det sitter sådana spindlar på bilen...men vad bak?? swift eller volvo 360?? dom har ju 4¤100mm..

Det ser ut som om spacern byter bultcirkeln från 4 x 100 till 4 x 114,3...men jag gissar bara. Men det är nog samma fälgar fram o bak, så det verkar logiskt.

Nästan en form av arkeologisk undersöning att meka med en bil som nån annan har byggt....man skulle kanske ringa upp byggaren för en kort intervju? :)

Link to comment
Share on other sites

det är en bra bultcirkel som användes på alla saab 99/90/900 fram till och med -87 på toyota celica med bakhjulsdrift och på nya volvo s/v40.

sen har jag för mig att det finns fler japanare med den bultcirkeln.

Mitt tips är att kolla efter begagnade makaronifälgar från saab900 som tillverkades både av Ronal och Mim.

dock är dom inte så breda och passar bäst med 185 breda däck.

Volvo S/V40? Jaha, en dussinbil.

Makaroni, hur ser de ut?

Link to comment
Share on other sites

har du inte en slanganslutning vid 1.ans cylinder på insugningsröret? ovanför generatorfästet. där finns det original som går till ovandelen på expansionskärlet.

och har du en slang som "fyllerpå" systemet via nedre kylarslangen? i värsta fall så får du borra ett hål på ca 0,5 mm i 2ventilplattan" i termostaten så luftar det därigenom. lite svårt när jag inte ser din motor.

helt klart så har du luftficka.

Link to comment
Share on other sites

har du inte en slanganslutning vid 1.ans cylinder på insugningsröret? ovanför generatorfästet. där finns det original som går till ovandelen på expansionskärlet.

och har du en slang som "fyllerpå" systemet via nedre kylarslangen? i värsta fall så får du borra ett hål på ca 0,5 mm i 2ventilplattan" i termostaten så luftar det därigenom. lite svårt när jag inte ser din motor.

helt klart så har du luftficka.

Intressant! Ska kolla runt på systemet. Jag kan lägga upp en bild oxå.

HUr går själva luftningen till? Man öppnar och låter luften pysa ut? Medan man fyller på?

Link to comment
Share on other sites

Hittade en luftnippel på värmepaketet. Cirkulation uppstår när termostaten öppnar. Då blir det svinvarma rör ut och in från kylaren... så "allt" verkar funka :blink:

Link to comment
Share on other sites

luftningen måste tas från högsta punkten. och tittar jag på dina bilder så är den slangen som går ut från termostaten högst. där samlas luft....... men kommer den ut???? NEJ!!! det ser ur som det rörat går NERÅT.

och då stannar luften kvar där. sätt ett kopparrör eller likn, där med en liten ansl. på som luftar till översta ansl. på kärlet. på min motor sitter det som jag sagt en ansl. nippel på insuget vid 1.ans. cylinder. men du kan lika gärna göra som jag angett med ett rör. du måste givetvi också se till att värmepaketet är luftat. 1 fråga. hur ser din värmekran ut?? du måste ha cirkulation i den slanganslutning som sitter längst bak på toppen. den ska ha vatten från vattenpumpen via det plaströr som ligger under insuget. vågar du köra utan skyddet för kamremmen. den klarar inte någon överkuggning.

Link to comment
Share on other sites

luftningen måste tas från högsta punkten. och tittar jag på dina bilder så är den slangen som går ut från termostaten högst. där samlas luft....... men kommer den ut???? NEJ!!! det ser ur som det rörat går NERÅT.

och då stannar luften kvar där. sätt ett kopparrör eller likn, där med en liten ansl. på som luftar till översta ansl. på kärlet. på min motor sitter det som jag sagt en ansl. nippel på insuget vid 1.ans. cylinder. men du kan lika gärna göra som jag angett med ett rör. du måste givetvi också se till att värmepaketet är luftat. 1 fråga. hur ser din värmekran ut?? du måste ha cirkulation i den slanganslutning som sitter längst bak på toppen. den ska ha vatten från vattenpumpen via det plaströr som ligger under insuget. vågar du köra utan skyddet för kamremmen. den klarar inte någon överkuggning.

Yes, röret går nedåt.

Men även om ja kunde lufta på termostaten, som med nippeln på den förra, så är ju slangen högsta punkten?

Värmekran?

Som ja luftar med? -som på ett element!

Som jag sätter på värme med? -ingen aning, har inte kollat!

Fick inte med kamremsskyddet så det måste jag skaffa ett....

Link to comment
Share on other sites

värmekran till värmelementet var det jag menade. har du kran måste den vara 3-vägs så att du aldrig stänger av vattnet till toppens bakkant.

röret som går ner från termostaten är till 99% boven. även ifall du hade luftning på din termostat så hade du haft en luftficka i slangen. DU MÅSTE HA AVLUFTNING PÅ DEN HÖGSTA PUNKTEN::

tänk att du har en slang som ett U häll vatten upp till halva röret. ok. plugga ändarna så det är tätt. vänd på röret så det blir som ett en valvbåge. vad händer jo luften är högst upp i bågen. och kommer inte längre även om pumpen viskar vattnet så gungar det bara lite fram och tillbaks. det går inte över bågen.

Konstigt att du inte har någon på insugssidan. kolla så du inte har en som de pluggat tidigare, i annat fall så måste du göra en på högsta punkten. med .t.ex. ett kopparrör med en liten anslutning på för avluftning.

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att du inte har någon på insugssidan. kolla så du inte har en som de pluggat tidigare, i annat fall så måste du göra en på högsta punkten. med .t.ex. ett kopparrör med en liten anslutning på för avluftning.

Någon vadå?

Alla hade torrsump på banmötet idag...måste man ha det med GSI och R-däck? :blink:

Gick som f-n på rakorna iaf! :515: Inge kylproblem heller så länge bilen rullar....

Link to comment
Share on other sites

Ja. nu är du nära. den första vänstra bilden som visar överdelen på motorn. efter där kablaget på spridarna slutar. mot kåpan för kamremmen. på insuget (insuget är förlängt med en vattenkanal längst fram)

det är ca 2-3cm från bulten vid 1.ans insug. framåt.

på bilden ser det ut som nån "klump" ligger där.

Link to comment
Share on other sites

eller en spridare som inte går. kass eller ingen spänning fram till den. om du kallstartar bilen och känner på avgasgrenrören så känner du direkt vilken cylinder som den inte startar på.

Link to comment
Share on other sites

eller en spridare som inte går. kass eller ingen spänning fram till den. om du kallstartar bilen och känner på avgasgrenrören så känner du direkt vilken cylinder som den inte startar på.

Bra idé! :)

Link to comment
Share on other sites

Tror INTE att det fungerar. Det blev 110 grC utan att fläkten gick på.... :(

Kylproblem ???? :(

Kan rekomendera SBD:s hemsida http://www.sbdev.co.uk/Main.htm under rubr. 2,0l Cooling system

Jag har ett expansionskärl från Volvo 740 med övertrycksventil i locket

Har du tryckventilen placerad högst upp och inga lyror (upp eller ner) på kylslangarna borde motorn lufta sig autom.

Har inte själv märkt av några problem med luftfickor

mvh/kjelle

Link to comment
Share on other sites

Kylproblem ???? :(

Kan rekomendera SBD:s hemsida http://www.sbdev.co.uk/Main.htm under rubr. 2,0l Cooling system

Jag har ett expansionskärl från Volvo 740 med övertrycksventil i locket

Har du tryckventilen placerad högst upp och inga lyror (upp eller ner) på kylslangarna borde motorn lufta sig autom.

Har inte själv märkt av några problem med luftfickor

mvh/kjelle

De hade verkligen mycket trevliga prylar!

Gjorde ett komptest, med gott resultat, högt och jämnt komp!

Kollade gnistan och dt var bara gnista på 2:ans cylle. Bytte alla tändkablar utan resultat....då kollade jag i fördelardosan :blink: VILKA SOPOR!! Den har nog suttit där sen motorn var ny!!

Skönt att motorn är hel och att hitta ett påtagligt fel. Blir att handla nytt i morgon. :)

Link to comment
Share on other sites

värmekran till värmelementet var det jag menade. har du kran måste den vara 3-vägs så att du aldrig stänger av vattnet till toppens bakkant.

Hmm....det är en enkel kran på slangen som kommer ut från toppens bakkant. Är det samma utförande på std Opel eller har den en trvägs ventil som skickar flödet vidare oavsett ventilens släge, via en bypass?

post-688-1148591173.jpg

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

ska du ha ventil ska det va 3-vägs med bypass. eller ingen kran alls så att det alltid går vatten genom värmepaketet, och styra varm o kalluft via spjäll som tar uteluft eller uppvärmd luft.

ang. avluftning så måste du ta avluftningen på högsta punkten annars så står den luft kvar som hamnat där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...