Jump to content

Första steget taget.....


Kenka

Recommended Posts

Hej allihopa!!!

Jag är som kanske syns helt ny här på forumet. Har varit intresserad av den här biltypen sen jag såg en i biltidningarna när jag var liten.

Tog första steget mot ett bygge i onsdagskväll när jag var och köpte mig en mig-svets. Har hittat lite olika ritningar på chassiet. Funderar på vilket som är bäst att använda sig av då jag tänkt använda en sierra runt 88 med delad bakaxel som donator..... bookchassi eller något av McSorley-chassina, och i så fall vilket??

Ha de gott....

Link to comment
Share on other sites

Bokchassiet är ju avsett för stel bakaxel och jag vet inte hur det ligger till med McSorley chassiena... Det finns en ritning som ligger på locost7.info som är rätt bra tycker jag.. bifogar länk

Det underlättar med AutoCAD om du vill plocka mått och sånt..

http://locost7.info/files/chassis/New+Sierra.dwg

Link to comment
Share on other sites

Sök och du ska finna

vis man har talat..... :D

mc sorley's 7+442 bygger jag med och den ritningen var bra att bygga efter....

den är längre högre bredare men du kan använda samma nos kon som bokramen :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tack för välkomnandet!!!

Svante --> Hittade en pdf-fil på samma sida av Sierra-ritningen, med mått utsatta :thumbup:

Nu ska jag bara hitta en lämplig donator och fräscha upp svetskunskaperna :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Bokchassiet är ju avsett för stel bakaxel och jag vet inte hur det ligger till med McSorley chassiena... Det finns en ritning som ligger på locost7.info som är rätt bra tycker jag.. bifogar länk

Det underlättar med AutoCAD om du vill plocka mått och sånt..

http://locost7.info/files/chassis/New+Sierra.dwg

Hej! Jag har en Sierrabakaxel som jag tänker bygga med. Vet någon bra bilder på bilar med delade bakaxlar?

Mvh

Kent :thumbup:

Lidköping

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har en Sierrabakaxel som jag tänker bygga med. Vet någon bra bilder på bilar med delade bakaxlar?

Mvh

Kent  :thumbup:

Lidköping

Hej

Jag byggar på en Luego med Sierra delad bakaksel.

Är det något specifikt du undrar på eller ? Jag kan gå mäte och ta bilder om du vill.

Mvh

Bo

Link to comment
Share on other sites

Jag kan rekomendera dig att besöka så många garage som möjligt, innan du bestämmer dig för ram.

Provsitt, titta på lösningar, stolar utrymme, utseende, mm.

Bilda dig en egen uppfattning om vad just du vill ha.

Vill du ha en liten bil, eller en stor bil, breda däck och skärmar, eller smala höga. rejsstuk, eller oldtimer.

Ingen här kan säga att det ena är bättre än det andra för just dig, det kan bara du själv göra.

är du stor kanske en ram av Caterham/Lotusmått inte är rymlig nog, jag har åkt superswifts bil och om det inte vore för min storleks skulle jag vilja ha en sån storleksmässigt. Men för mig är det bokram/bokmått som gäller.

Vill du ha enkla stolar, stoppad ryggplåt och sittdyna, eller brittisk herrklubbsinredning, eller kanske en batman rejsstol i kolfiber, alla de här valen sätter begränsningar på vad för ram du kan bygga, på olika vis. Är man stor och vill ha en stor stol behöver man en stor bil. är man luiten, och vill ha stoppade ryggplåtar och sittdyna så kanske man inte når ratten och pedalerna i en stor bil, för att gå till ytterligheter.

Men du, det viktigaste av allt :welcome::welcome: :toot::toot:

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har en Sierrabakaxel som jag tänker bygga med. Vet någon bra bilder på bilar med delade bakaxlar?

Mvh

Kent  :thumbup:

Lidköping

Hej

Jag byggar på en Luego med Sierra delad bakaksel.

Är det något specifikt du undrar på eller ? Jag kan gå mäte och ta bilder om du vill.

Mvh

Bo

Skulle du vilja börja med att ta några bilder? Jag ska ta ned bakaxeln från donatorbilen och vet inte riktigt vad jag behöver ta med från bilen. Det är ju i första steget en lösning på bärarmar och "nav" som jag inte riktigt har klart för mig hur det ska se ut.

Mvh

Kent

Lidköping :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Även jag skulle vilja veta vad som ska tas med i samband med demontering av bakaxeln. Har efter mycket funderande kommit fram till att det nog blir en SAAB 9000 Turbo-motor (utan turbo på besiktningen :hypocrite: ).

Så det lutar åt att jag köper delarna lösa då det väl inte är så mycket annat än bakaxel, växellåda och kardan som jag behöver från Sierran?

Link to comment
Share on other sites

Även jag skulle vilja veta vad som ska tas med i samband med demontering av bakaxeln. Har efter mycket funderande kommit fram till att det nog blir en SAAB 9000 Turbo-motor (utan turbo på besiktningen  :hypocrite:  ).

Så det lutar åt att jag köper delarna lösa då det väl inte är så mycket annat än bakaxel, växellåda och kardan som jag behöver från Sierran?

Om du har plats så är det aldrig fel att ha en Donator stående.

Du kommer behöva en hel del grejor som man inte tänker på när man startar. Helst skall man ha en liten privat skrot på tomten :D

Plocka elsystemet om du kan. Även om du inte tänker flytta över det så kan man återanvända kablarna.

Rattstång

kylslangar

Link to comment
Share on other sites

Även jag skulle vilja veta vad som ska tas med i samband med demontering av bakaxeln. Har efter mycket funderande kommit fram till att det nog blir en SAAB 9000 Turbo-motor (utan turbo på besiktningen  :hypocrite:  ).

Så det lutar åt att jag köper delarna lösa då det väl inte är så mycket annat än bakaxel, växellåda och kardan som jag behöver från Sierran?

Tar du ner hela bakvagnsbryggan har du allt du behöver till bakvagnen (från sierran iallafall :) ). annars så är ju kardan, diff, drivaxlar, och hjulnav/bärarm intressant att spara på.

Skall du bygga med Saab-kortmotor så passar Opels växellåda från Omega (ej 2.4 eller raksexa) på saab-motorn, och då kanske en omega kan vara ett bättre alternativ än en sierra, förutsatt att du ännu inte skaffat donator.

Men det finns ju adapterkåpor till fordlådan att köpa, eller så kanman göra en egen, så det är inget oöverkommligt problem, och fordlådan har ju bra rykte.

Sen så kan ju även styrspindlar, styrväxel, rattaxel, diverse reläer, kanske kylare, värmepaket, torkarmotorer, reglager till lysen blinkersspak mm, mm vara intressant, så om man har utrymme att spara dunatorn så slipper man riva den helt ren innan man vet vad man behöver.

Men jag förstår ditt problem, det är inte många andra familjemedlemmar som uppskattar att man har en gammbil stående bakom garaget :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

>>Kenka

Tänk också på att för att Opellådan skall passa på motorn krävs det att motorn är från -94 eller nyare (den så kallade kort-motorn)...

Kolla lite här http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=21 Där har jag försökt sammanställa lite uppgifter om Ford och Opel-lådor ihop med Saabs kortmotor.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att motornummer (serie m.m.) bestämmer motoreffekten.

Men om man gjort en såpass varaktig :D Förendring som att monterat bort turbon så kan bromsintyg godkännas.

eller bytt till mindre turbo, eller mindre laddluftkylare.

Allt självklart av utrymmesskäl.

Link to comment
Share on other sites

Nu är andra steget taget oxå, "reserverade" en Sierra 2.0i -87 i Kalix (8 mil enkel väg). Ska hämta den på lördag och ställa ut den i stugan tills vidare. Fick den för 1300 spänn, tyckte jag var rätt rimligt...

Så nu får jag se till att få Bajan färdig :whip: , tjejens shoppingbil, så man kan koncentrera sig på Locostbyggandet....

Link to comment
Share on other sites

Bokchassiet är ju avsett för stel bakaxel och jag vet inte hur det ligger till med McSorley chassiena... Det finns en ritning som ligger på locost7.info som är rätt bra tycker jag.. bifogar länk

Det underlättar med AutoCAD om du vill plocka mått och sånt..

http://locost7.info/files/chassis/New+Sierra.dwg

Hej! Jag har en Sierrabakaxel som jag tänker bygga med. Vet någon bra bilder på bilar med delade bakaxlar?

Mvh

Kent :thumbup:

Lidköping

Så här ser det ut på en Westfield....baknaven är westfields egna så dom skall du inte leta efter på sierran ;)

post-2-1110294563.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bokchassiet är ju avsett för stel bakaxel och jag vet inte hur det ligger till med McSorley chassiena... Det finns en ritning som ligger på locost7.info som är rätt bra tycker jag.. bifogar länk

Det underlättar med AutoCAD om du vill plocka mått och sånt..

http://locost7.info/files/chassis/New+Sierra.dwg

Hej! Jag har en Sierrabakaxel som jag tänker bygga med. Vet någon bra bilder på bilar med delade bakaxlar?

Mvh

Kent :thumbup:

Lidköping

Så här ser det ut på en Westfield....baknaven är westfields egna så dom skall du inte leta efter på sierran ;)

Vilka snygga nav. Här ser man bra hur dom har löst det med länkarna.

Tack för hjälpen.

Hälsn Kent

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...