Jump to content

Lacka glasfiber


wigge_T

Recommended Posts

Hej!

Undrar om det är någon som har ett tips på hur man lackar en glasfiberkaross, den är blank vit nu. Jag har hört att man måste använda en färg som heter gelocot eller något liknade för att kunna lacka en glasfiber kaross, för att vanlig färg fräter upp glasfibern/plasten.

Hur är det går det att använda vanlig billack?

Hur grundlackar man glasfibern?

Link to comment
Share on other sites

Gelcoat är en slags plast som man använder vid plast gjutning för att få en slät o ev. färgad yta.

du säger att den är vit nu o det vita är säkerligen gelcoat.

vid lackering så slipar du plasten matt. du kan grunda om du vill (spec.) om du har färgskiftningar i underlaget) annars kan du lacka direkt med t.ex. 708 färg med tillhörande härdare. hör med din lackerare på orten

Link to comment
Share on other sites

Jag vet flera som lackat glasfiberbåtar med billack, och det är inga problem. Men en lack avsedd gör glasfiber har annan rivstyrka än vanlig billack.

Lackade en corvette, som har plastkaross som alla vet. Inga problem med lacken, men däremot så är det mycket viktigt med att klarlacken är av rätt typ :o Klarlacken som lackkillen hade sprutat på min bil blåste av när man kom upp över 100 :P :prop: Den fladdrade som böneflaggor i tibet :oopsx: :icon_angry: Inte kul!!! :( Men den lackerarn hade inte gjort nå´t fel inte :whistling: Surt...eller hur. :icon_angry:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Har det inte något med att göra att en plast/glasfiber kaross flexar mera vid körning än vad en kaross av plåt gör och därför så är lack som är avsed för plast/glasfiber mjukar och inte spriker lika lätt.... Får för mej att jag har läst det någon stans, men man läser så mycket konstiga saker hela tiden:)

Link to comment
Share on other sites

jag har varit med å lackat en corvette å det var inte skoj iom plasten andas så blev det bara bubblor på hela karossen, så det var bara att slipa å skrapa hela corven, kan ha att göra med att den brändes i ugnen med för hög temp :(

men jag hade hört med en lackerare som vet vad han pratar om för är gelcoaten skadad ska det lagas med olika grejor som dom säkert har på båt tillbehörs affärer.

men för att svara på din fråga så är det nog gelcoat som du har som är vit, å den går knappt att spruta på efteråt, den läggs på innan glasfibret... :thumbup:

och jag är ganska säker på att det är vanlig billack men med lite mjukgörnings tillsats

Edited by Olla
Link to comment
Share on other sites

Vi fick lackat våra skumplastpontoner på RIB båten med vanlig billack+mjukgörare funkar klockrent inget släpp på 3 år. Det finns ju gekcoatspackel på alla båtfirmor, med det borde väl gå bra med vilket tvåkomponentsspackel som helst??

H Borken

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Läste igenom tråden då jag har lite kunskaper i ämnet.

Gelcoat läggs i formen innan plasten och väven läggs dit.

Topcoat, som är en gelcoat med parrafin i blir en färg som kan penslas eller sprutas om den spädes med aceton.

Gelcoat härdar inte om det finns syre, däremot gör topcoat det.

Att lackera på gel/topcoat med vanlig billack är inga bekymmer. Och om det är så att färgen blåste av som jag läste tidigare så är den troligaste orsaken att det inte är slipat under lacken.

Mjukgörare finns att köpa och skall blandas i härdaren innan den blandas med färgen.

För att lackera en glasfiberkaross, så skulle jag tro att det räcker med att ha ca 5-10% mjukgörare i härdaren.

Jag har då gjort då då jag har lackerat nåt objekt i glasbiber och det har fungerat utmärkt.

Mvh Conny

Edited by Lundberg72
Link to comment
Share on other sites

Nästan helt rätt!

Läs dock vad som gäller för mjukgöraren och undvik att blanda fabrikat. Olika fabrikat har olika inblandning med härdaren. Ett tipps från mig är att halvera inblandningen av mjukmedel när man ska måla på GAP (glasfiber armerad plast). Färgleverantörer beräknar i regel inblandningsförhållandet av mjukmedel så det går att måla pressenningar, vilket är lite overkill om man ska måla GAP. Mjukgörare har negativ påverkan på nyans och torktid på färgen.

Magnus...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...