Jump to content

Planering inför GT40 bygge, val av leverantör och SFRO?


swedishGT40

Recommended Posts

Hej!
Jag är ny i dessa kretsar och har lite funderingar. Jag har kontaktat SGT, TSC samt GT forte för att få en bild av vad dom levererar och till vilka priser.

Jag vill gärna bygga hela ramen och därmed är GT forte intressantast då dom levererar ett färdigt "pusselkit" med laserskurna balkar. Har även fått väldigt god kontakt med Darren och bra respons på mina frågor från honom.

Bu och bä om olika leverantörer?

Sen kommer vi till SFRO och motorfrågan. Jag har reggat ombyggda fordon tidigare, men aldrig amatörbyggda. Enligt regelverket så är det väl fortfarande max 20kW/100kg som gäller och med den effekten så får man inte in någon 305Ci 400+ hästars SB motor från ford inte.

Hur har era diskutioner med SFRO och SBP gått till, och vilka motorer har ni lagligt fått igenom och skrivna i reggbeviset?

Sista delen handlar om ekonomin. Har räknat på GT forte ett komplett kit där jag lagt på kostnader för grenrör/avgas, motor samt lack etc. landar strax under 400K. TSC var väldigt oseriösa och korta i svaret och ville bara att man skulle köpa deras kompletta kit för 554K(dagens kurs) inkl. VAT + frakt och lackkostnader. så 600K+ med andra ord.
Southern GT har inte svarat än.
Edit: Southern GT är inte villiga att skicka kittet i lösa delar utan säljer bara färdiga kit för ihopskruvning = booooring!

Hur har era byggen gått till och vilken budget har ni för en färdig bil?

Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit Daniel!

Du verkar som jag ser det ha ganska rätt i dina analyser.
Var själv i situationen 2008 och var då runt hos olika, vid det tillfället aktuella leverantörer.

Gox gick givetvis bort då man hade talat med att kunder till företaget.
TSC fick ett besök men var måttligt intresserad, dock köpte jag mina plastrutor från honom.

Då scratchbygge var vad jag verkligen önskade så fick det bli så.
GT Forte kan ju leverera ämnen om man ej har möjlighet att kapa dito på bra sätt.
Kör på det!
Finns fler på forumet som kör samma spår.
400 k är nog rimligt om man kämpar för det.

Själv hoppas jag på provkörning snart ! 🏁

Link to comment
Share on other sites

Hur har ni andra fått till motorvalen egentligen? Vill ha en Ford 305 t.ex. men effekten är ju på 350-400BHP på en sådan motor, och det tillåter inte kW/kg begränsningen(tippar på att bilen kommer väga ca 1200kg i tjänstevikt)

Sedan har jag fått kontakt med 2st GT40 färdiga byggen i omnejd. Skall helt klart kika och suga åt mig tips och idéer etc. T.ex. om 10" breda fälgar bak kräver breddat kit. Och om jag behöver försänkt sittbrunn pga. längd.

Link to comment
Share on other sites

Hej Daniel,

Om du tar en Ford 5.0 HO från 80-90 tal ( undvik 1986) så har du 225hk på pappret. Det funkar dessutom rätt bra att börja köra med då du kommer ha fullt upp med att sortera ut väghållning och bromsar de första säsongerna. Det kan dessutom vara bra att inte ha för mycket effekt i början...... När du väl har fått ordning på det så har du fördel av att du tagit en maskin med ungefär max effekt av vad som tillåts då det inte blir lika självklart att slå ner på om du gör förändringar av motorn. Det är ju inte heller ovanligt att många har en besiktningsmotor som används vid regbesiktning och sedan bygger en med högre effekt brevid.

I allmänhet så är de ganska tillåtande och förstående om de ser att motorn matchas av motsvarande bromsar och att det är ett prydligt bygge.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Daniel
Jag beställde ett "pusselkit" av Darren 2013-07, kittet som sådant är väl ok men mycket krångel med leveranser har ännu inte fått allt jag betalat för.
Det lät ju väldigt bra i början men sedan avtog tydligen hans intresse svarar inte längre på mina kontaktförsök.

Men du är välkommen hit och titta på "kittet" bygget har ståt stilla ett tag.
Med vänlig hälsning
Åke

Link to comment
Share on other sites

Akefri wrote:
Hej Daniel
Jag beställde ett "pusselkit" av Darren 2013-07, kittet som sådant är väl ok men mycket krångel med leveranser har ännu inte fått allt jag betalat för.
Det lät ju väldigt bra i början men sedan avtog tydligen hans intresse svarar inte längre på mina kontaktförsök.

Men du är välkommen hit och titta på "kittet" bygget har ståt stilla ett tag.
Med vänlig hälsning
Åke


Sådant där är ju oroande att höra, vad är det som har strulat egentligen? Har du betalat i förskott? För när jag pratade med honom så lät det som att man betalar via paypal, och då är det bara att driva ärendet via dem om leverantören inte sköter sig. Dvs. Paypal tar tillbaka pengarna och du slipper bli klämd emellan om det skulle bli problem.

Det enda han ville ha en handpenning på var om det var en riktigt stor order. typ 100'000 och upp.(t.ex. ett deluxe starter kit eller dylikt)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...