Jump to content

Aluminium tips


Jögge

Recommended Posts

Hej

Inför bygg säsongen tänkte jag komma med några tipps om hur man kan bearbeta aluminium

Om man inte har stor plåtsax eller en styrd nibbler stående i garaget.

Som alla vet är det väldigt svårt att skära aluminium med vinkelslipen.

Men med hjälp av ett Liljeholmens stearinljus går det plötsligt väldigt bra.

Skär först lite i ljuset med skärskivan sen går det bra att skära i aluminium plåten.

Medan skivan fortfarande är kall kan man få tillföra stearin ganska ofta. Men sedan man har fått lite värme i skivan går det att skära ganska långt innan man måste skära i ljuset igen.

Fungerar även bra till små skärskivor till Dremeln när man måste fin lira.

post-2488-0-60385700-1350235591_thumb.jpg

Nästa tipps är att kapa alu plåt med en precisions såg (en liten cirkelsåg med 50mm klinga)

Plåten går inte att kapa direkt utan man måste lägga plåten på en träplanka och samtidigt som man kapar i plåten låta klingan kapa ett par mm ner i träet.

Då kommer man runt problemet med att aluminiumen kletar på såg tänderna.

post-2488-0-83187000-1350235632_thumb.jpg

Det tredje tipset gäller hur man kan skära ut hål och böjda former.

Med hjälp av en överhands fräs ,kopieringsring och en furuplank går det utmärkt att skära i aluminium plåt.

Jag brukar använda en 8mm notfräs av hårdmetall för trä.

Först gör jag en mall av masonit eller plywood sedan lägger jag plåten och mallen på trä plankan och spänner fast med ett par skruvtvingar efter det är det bara att ta fräsen och köra efter mallen. Men vad som är viktigt är att fräsen sticker ner några mm under plåten så att den samtidigt fräser i träet för att inte aluminiumet skall kleta fast på fräsen.

Om jag skall fräsa lite tjockare plåt 1,5-2mm brukar jag först smälta lite stearin på plankan med hjälp av en värmepistol för att få ytterligare hjälp med att håla skären rena.

OBS EN VIKTIG DETALJ är att det måste vara massivt trä spånskiva och MDF bord fungerar inte

post-2488-0-39180000-1350235678_thumb.jpg

post-2488-0-93193100-1350235519_thumb.jpg

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Det där med stearinljuset skulle du ha kommit med för 7 år sedan dvs när jag började bygget.

Nåja, det blir nog mera skärningar i alu så tipset är mycket välkommet!

Hmm...ska nog prova i morgon.

Antas

Nu gick det upp ett ljus!

Link to comment
Share on other sites

Bra tips det där.

Fungerar bra då man filar aluminium också kan jag tillägga för att slippa klegg (förstår fler än västgötar det ordet?)

Fungerar bra med tvål också fast stearinet sitter bättre/längre

Link to comment
Share on other sites

Klegg fattar en redig skåning i alla fall.

Bra tips, men jag måste säga att med en 1 mm skiva i vinkelslipen tycker jag inte det är några problem med att kapa aluminium. Jag kör med Biltemas skivor för rostfritt. Skär i det mesta riktigt bra och med bra livslängd.

Link to comment
Share on other sites

Klegg fattar en redig skåning i alla fall.

Bra tips, men jag måste säga att med en 1 mm skiva i vinkelslipen tycker jag inte det är några problem med att kapa aluminium. Jag kör med Biltemas skivor för rostfritt. Skär i det mesta riktigt bra och med bra livslängd.

Håller med 1mm är en dröm för vinkelslipen,annars när jag skär tjockare alu så har jag "spec" skivor för icke metaliska matrial som funkar fint.

Men jag får ta och prova det där med ljuset för skoj skull:-)

Link to comment
Share on other sites

Bra tips du har.

Klegg är inte dialekt det är Rikssvenska. Finns troligen i SAOL eller åtminstonde borde ordet finnas där.

Även ett tips från Michael Th är värt att upprepa i den här tråden.

Rödsprit och ett flak med frigolit som man lägger alplåten på och med lagom "blötning" av rödspriten så går det bra att sticksåga aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Och man ska eftersträva en så tunn skiva som möjligt vid all kapning, tycker jag.

Sparar både maskin och kropp, när jag skär brukar jag låta maskinens egentyngd vara det enda som jobbar igenom materialet.

Bra tips Jörgen!

Sen så stavas det klägg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...