Jump to content

Fredrik i Trollhättan

Forumdeltagare
  • Posts

    1,485
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About Fredrik i Trollhättan

  • Birthday 12/05/1970

Contact Methods

  • AIM
    None
  • MSN
    None
  • Website URL
    http://None
  • Yahoo
    None

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Trollhättan
  • Interests
    F1 och bilar i största allmänhet. <br />Jakt.<br />Lite datanörd ibland, spelar CS...

Profile Fields

  • Namn
    Fredrik Jönsson
  • Ort
    Trollhättan

Recent Profile Visitors

8,990 profile views
  1. Med denna uppslutning vet jag inte om det ens märks om jag inte kommer till grillkvällen. En dubbelbokningssituation har uppstått och jag vet inte hur jag ska göra. Kanske borde jag ta alternativ tre och vara hemma och skruva på bilen inför nästa år... Jag ska försöka komma förbi och kolla på söndag.
  2. Kan berätta att jag var på Kinnekulle för ett par veckor sedan och körde med Porscheklubben och banan är i ett fantastiskt skick då den för året är nyasfalterad. Slät och full av gummi... Sunkiga korvvagnen är dock kvar.
  3. Såg vi inte nått liknande på en MK förra året på Kinnekulle?
  4. 1. Pac kommer 2. Carl-Erik Almskoug "cealm" 3. Fredrik Pousard "fege" 4. Joacim Järkeborn "Jocke4u" + ev. 1 st i sällskap 5. Jörgen Bock kommer. 6. Leif Carlsson "fleffas" 7. Göran Karlsson "gka" 8. Jari Kinnunen 9. Anders Öhman "r_Anders" 10 Tobias Berndtson - Eftersom man ändå ska stå och skräpa i depån på söndagen (kanske vifta sporadiskt med en flagga) så ska jag naturligtvis grilla. 11. Fredrik Jönsson
  5. Tack Gustav för dina synpunkter. Jag blir inte heller helt klok på vilket man stöder sig på. De tre första borde ju vara svårt utan tillverkaren med på tåget. Måste ju vara någon form av enskilt godkännande. Men hur sedan transportstyrelsen kommit fram till att Saabarna uppfyller nivån rent tekniskt är något oklart. Vi ska vara medvetna om att det rör sig om förserie/provbilar. Dessa bilar är redan från början tänkta att avrustas och skrotas. Det kan finnas delar som inte alls är tänkta för ett vanligt liv i händerna på en konsument. Kombibilarna var en del av årsmodell 12. Det var inte bara en kombibaklucka...
  6. Jovisst, men nu pratar du ju om möjligheterna att registrera bilarna första gången. Saabarna jag länkade till hade aldrig, ALDRIG, gått att registrera i Sverige om man bara gått efter de svenska nationella regelverket. Fram till nu har man ju trott att det är de nationella reglerna som alltid gäller. Registreringen av dessa Saabar har ju ställt det hela på ända. Transportstyrelsen hävdade ju först att bilarna blivit godkända i tyskland MOT reglerna. Utslaget blev att det inte spelar någon roll. Registrering i EU-land betyder godkänd i hela EU. En Saab 9-5 kombi passar inte in i någon av de möjligheter som finns i Sverige att registrera ett fordon. Ändå står dom där med svenska skyltar...
  7. Precis. När man nu går så strikt på att bilarna varit registrerade och godkända i ett annat EU-land kan man hoppa över den andra diskussionen om hur dom blev godkända i det andra EU-landet. Möjligen skulle det kunna bli tvärt om också. Kitcar-byggare kommer till sverige för att få sina bilar svenskreggade genom SFRO för att sedan exportera dom till ett annat EU-land med mer restriktiv lagstiftning....
  8. Det har ju varit omöjligt att registrera ett t.ex. engelskt hemmabygge som varit gatgodkänt i England. Runt om i Europa finns det ju ganska många olika regelverk för registrering av amatörbyggda fordon. Man har nu lyckats registrera ett par exemplar av nya 9-5 kombi i Sverige trots att bilen saknar helbilsgodkännande och enligt det svenska regelverket inte ska kunna gå att registrera. Dom som nu lyckats hänvisar till att bilarna varit registrerade och godkända för allmän väg i annat EU-land och att det bara är för svenska myndigheter att böja sig för detta. http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.3037149-unika-saabar-godkanda-for-trafik Tydligen har EU-domstolen yttrat sig och transportstyrelsen då veknat. En bil godkänd i ett EU-land är också godkänd i alla EU-länder. Frågan är nu om det är fritt fram, med samma argument, att registrera en begagnad kitcar från England i Sverige? Finns det något formellt hinder mot att få en bil godkänd i England och sedan importerad till sverige? Det är väl knappast något man kommer marknadsföra utan förste som provar får se.
  9. Ok. Men det ser tungt ut. Vill minnas att "min" SFRO-besiktningsman förordade trekantigt skydd. Så att axeln stannar i ett hörn och snurrar.
  10. Bild 3 och 4 ska jag kopiera. Stålrör? Kanske skulle det funka med aluminium?
  11. Som sagt tidigare, ditt grenrör passar på min motor och jag är intresserad av att köpa det men inser att Patrick var framme först. Vill inte Patrick köpa så vill jag det..
  12. Javisst. Kanske är det samma på alla R1-motorer men på min passar det ju garanterat. Frågan är om rörets vinkel lirar med motorns position men det går ju alltid att ändra.
×
×
  • Create New...