Jump to content

Cassius

Forumdeltagare
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Cassius

  • Rank
    Member
  • Birthday 06/28/1986

Contact Methods

  • Website URL
    https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Göteborg

Profile Fields

  • Namn
    Johan Eriksson
  • Ort
    Skellefteå
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

972 profile views
  1. Audi lådan är nog en av de vanligare som används. Ett annat alternativ som är ganska vettigt är en Porsche Boxster låda. (Jag har en 01X låda jag tänker sälja om det skulle vara intressant, hel alu så lättare än 01E dock inte riktigt lika stark. Ska hålla fint för ca 400hk i alla fall) Motormässigt väljer alla olika 🙂 Är du lång kanske du ska överväga att se över placering av motorpaket lite nogrannare, framförallt om du väljer en "stor" motor. En Ford SB med stötstänger är inte så stor, en 5.0HO är klart större men ingen jätte. En Coyote t ex är en rätt rejäl pjäs. Sen finns det ju
  2. Det är inte så mycket mer avancerat att göra en rörram, framförallt om man gör den i fyrkant rör som Daniel (swedishGT40) gjort. Runda rör är lite bökigare, kräver andra verktyg och betydligt mer tankekraft för att få anslutningarna att möta upp bra. En fyrkant rörram kräver egentligen bara en vettig kap, t ex en bandsåg för metall (Biltema har en för 2-3000 som säkert skulle fungera bra). Det finns också en del färdiga ritningar för sådana ramar till GT40 på nätet, det gör också det hela enklare än att börja från scratch och designa själv. Sen går det ju alltid köpa en "färdig
  3. En annan är Ajdén som byggt en Bentley EXP 8 från scratch. Men även där med rörram. Finns en till på Rejsa som bygger Batmans Mercedes koncept bil som jag inte kommer på namnet på nu. Om du vill komma ner i vikt och upp i styvhet kontra rörram är jag osäker på om glasfiber mono är rätt väg att gå.. Kolfiber, utförd med rätt metoder (tänker då främst på vacum metoder, injektering etc och inte autoclav) bör vara en bättre väg att gå om det är just styvhet och vikt kontra rörram som är målet. Jag har sett dom som säger att menar att för att nå samma styvhet med glasfiber som kolfiber, föruts
  4. Audi 01X 6 växlad manuell låda säljes. Inköpt för ca 5 år sen från bildelsbasen, 14 500 mil om jag minns rätt. OBS! Kommer från en 3 liters bensinare! Så utväxlingen är klart sportigare än diesel varianterna som finns av denna. En del källor säger att den är närapå lika stark som en 01E, andra säger tvärtom. Verkar finnas dom som knäcker dom i originalbilar, och dom som åker 400-450hk dag ut och dag in utan bekymmer. Mellanhuset är till skillnad från 01E'n i aluminium så något lättare, i övrigt mer eller mindre identisk med en 01E på utsidan. Utväxling: Final: 3:75 1st: 3:66
  5. I alla fall för några år sen var det lite si å så med själva utförandet av de kinesiska kylarna och intercoolers. Där rören mellan "tankarna" ansluter var det borr rester/skägg (?) som bromsade flödet in i röret. Kanske är något sådant som lever kvar? Grund designen borde däremot vara rätt okej, även om nedre halvan av den är den som kommer få mest flöde. Jag har inget att mäta och jämföra på, men det fungerar inte att ha en bredare tank på ena sidan med en skiljevägg som gör att anslutningen fortfarande är i botten likt kina kylaren, men flödet in i radiatorn börjar högre upp? Annar
  6. Spontan tanke, som kommer göra produktionen dyrare, vore att ha en anslutning till kylaren som förenklar strömningen åt sidorna. Tänk 2st 90 graders böjar som går ihop till ett rör. Som det är ritat nu är det två T-kopplingar vilka brukar vara flödes bromsande, grundprincipen är också att vattnet först ska tryckas uppåt innan det med hjälp av gravitationen kan flöda nedåt igen på vägen tillbaka. Kan eventuellt kräva en kraftigare vattenpump än om ingången hade varit i toppen matad från sidan t ex och utloppet i sidan nedtill. 🙂 Nu har jag inte koll på måtten, men spontant känns den h
  7. Ja och nej... Finns en historia från Porschestallet på Lemans 1973. Norbert Singer hade då fläskat på 911orna med både rejäla vingar, breda skärmar och feta däck. Han fick rejält mothugg och en rejäl utskällning av någon av de högre uppsatta Porsche Motorsports människorna (kommer tyvärr inte ihåg på rak arm vem det var) och blev väldigt tydligt informerad om att det på Le Mans ENDAST var topphastighet som var intressant! Singer hade dock en teori som sa att dom över 20 varv skulle vara snabbare på totalen med downforcen än utan. Facit blev en fjärde plats bakom två Matra Simcas och en Fe
  8. Många bud ;) Har nu hört 3.5, 3.6, 3.75-4 och 4.5! tror jag får försöka komma i kontakt med någon som har en original Sierra som kan tvärveva och räkna varv :)
  9. Tackar! :) 28mm per varv duger gott som info, antal rattvarv torde gå hitta på annan plats :)
  10. Ingen som har en sierraväxel och orkar mäta lite? :)
  11. Det har du rätt i, det går ju skarva innanför inreleden också, det tänkte jag inte ens på! :) Skarva styrstaget i sig måste jag göra på Kadetten jag breddat framvagnen på så den lösningen har jag redan undersökt :) Då är ju den punkten lugn då. Då var de bara hur mycke styraxel som kommer ut per rattvarv, eller totalt mellan ändlägena + antal rattvarv mellan ändlägena :)
  12. Lyfter denna tråd igen då jag håller på med samma sak som AlfaRonny gjorde då han startade denna! Jag skulle behövt veta hur mycke styraxel en std Sierra kuggstång skickar åt sidan per rattvarv och även hur många rattvarv den har mellan stoppen. Jag sitter på studieorten och försöker detaljplanera ett "locost"bygge men har inga möjligheter att kunna ta mig någonstans att mäta själv på diverse stångar så det skulle uppskattas! Sierrans växel har jag förstått är ca 715mm mellan inre lederna? Nån som vet hur det är med Scorpion? Eller 740in? (Och i så fall även gärna matningen av styraxel och
  13. C20xe från Kadett GSi 16v (dvs 150hk 196nm) -88 (dvs smidda kolvar bl a) 23500mil ca, dom flesta packningarna ska enligt han som ägde bilen motorn kommer ifrån vara nybytta, även kamrem! Dock är detta säg 3-4 år sedan och bilen motorn sedan hamnade i har knappt gått 1000mil efter de innan jag lyfte ur motorn igen. Motorn går klockrent och är som sagt komplett med kabelstam å box å hela kittet, ska enligt utsago inte ta någon olja heller. Mer info om bilen den kommer ifrån kan ordnas om så önskas. Medföljer gör även en Omega A R25 växellåda för att åka med bakhjulsdrift. 4500:- + frakt begä
×
×
  • Create New...