Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 04/12/2019 in all areas

  1. Nu så! Hämtade precis ut paket på posten och till min stora glädje så var det de nya bakoken 👍🏻 Roligt att se att modellen uppdaterats lite sedan versionen jag hade. Riktigt lätta och trevliga att se på. Nu ska oken på, systemet luftas, stolinfästning svetssas och stol monteras (plus urkapning för 6-punktsbälte). Efter det blir det första provturen Bonusbild på baksulorna, helt normal dimension för en Super 7 💪🏻
    2 points
  2. Blev riktigt nöjd med släpen, frugan var dock inte så nöjd att den tog upp halva infarten 😛 Alla vägar är framme här uppe, kvar ca 20-25cm snö fortfarande på gräsmattan 😤 Var lite kreativ idag, vill ha lås på kåpan men gick bara vända låsen uppåt så fick CAD rita fram ett lås skydd 🙂
    1 point
  3. Då är det äntligen dags! Sprintracepremiär i morgon med Svkg:s konbanekörning Så jävla laddad, på gränsen till överladdad men det skall bli riktigt roligt Kan bli lite intressant på morgonkvisten med r-däck och ute temp runt nollan. Kan bli lite känsla av en "skit i en pissepotta" men är det premiär så är det!
    1 point
  4. Blir många små saker som måste ordnas. Ersatt elen med hayabusans kabelmatta. Passar otroligt bra i en 7a! Busans instrument och tändlås med immo är monterade. Kastade ochså ut sierrans rattreglage som var väldigt slitna och ersattes av busans styrreglage istället. Var väldigt noga med montering/modifiering av kabelmattan men motorn vägrade starta... kollade verkligen allt! Hitta tillslut att styrenheten inte jorda spridarna. Det visade sig att alla 8st spridarna hade fastnat och överbelasta utgången till spridarna. Då sluta ecu att aktivera dom. Så knackade försiktigt på spridarna och då lossade dom! Helt otroligt har aldrig råkat ut för ngt liknande. Nu går motorn!! Just nu byggs karroseriet om. Drömmer om banträffen 1maj..
    1 point
  5. Dåligt med uppdateringar här men lite har hänt faktiskt. Bland annat grenrörsprojekt. Väldigt dyra att köpa nya så köpte lite universal delar och gav det ett försök! Kollektorn byggdes av 30graders böjar. Och grenrören av klracings rostfriarör i blandade vinklar. Svårt att få ihop dom i rätt längd när man bara har en radie att välja på. Kollektorn kan bytas beroende på om man vill ha 1-2 3-4. Eller 1-4 2-3 konfiguration. Undra vad som är bäst? Monterat v-bandsklämma och lamdaplugg. Det är klumpigt men det får duga i år på min i övrigt ganska klumpiga haynes!
    1 point
  6. Den nya transport ekipaget anlände igår. Han ändra ordern från svart till vit modell. Gissar att bilen kan bli rätt stekt innanför kåpan om den var svart.
    1 point
  7. Torrbryter lite i väntan på boxen. Måste vara redo i kylan[emoji1787] Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
    1 point
  8. Jag kan ju bidra med mitt perspektiv från att besikta, så gott det går... Mina erfarenheter: Vid byggbesiktning är det egentligen svårt att se ett tydligt mönster. Några återkommande saker är nämnda ovan, jag stöter ganska ofta på för kraftiga fjäder/dämparvinklar ("ligger ned") också, och så är det ganska vanligt att man inte har frigång för olika saker när det fjädrar/svänger (gärna samtidigt). Det förekommer också att man har för lite rörelsemån för fyrlänksstagen, alltså att "gaffeln" som de fästs i på bakaxel/ram är för smala så bussningshylsan (den yttre) tar i när det kränger. Tidigare var det ganska vanligt att styrväxelns infästning var klen så det ville flexa men det ser jag inte så ofta längre. Många Locost/Sevenramar mår också bra av extra trianguleringar, speciellt i kardantunneln. Men om det blir "krav" eller inte beror på en del annat i konstruktionen. Men det är värt att tipsa om dokumentet "Kit car analysis" som cirkulerat en del på nätet. Saker som styrradie/scrub radius och bump steer har de flesta byggare rätt bra koll på numera men visst förekommer det anmärkningar. Infästning och placering av bälten brukar jag resonera med byggaren om under byggbesiktningen, där behövs ofta hjälp för att få det bra. Vid slutbesiktning så är det nog vanligast med enklare anmärkningar som att man behöver klamra bromsrör och bränslerör bättre. Det är ganska vanligt att övergång mellan slang och rör inte är uppfäst eller stagad, det bör sitta fast precis vid kopplingen eller övergång så inte slangen bryter i röret. E-märkning och placering av belysning är också en grej som man ofta får justera. Vid körprovet är det som noterat ovan, inte ovanligt med svag rattåtergång. Bromsprestandan är ganska sällan ett problem på Locost men det förekommer, ofta har man då för lite bromsverkan bak vilket gör att man låser upp framhjulen för enkelt. En Locost har mycket vikt bak så det är andra krav på bromskraftfördelning jämfört med en vanlig frontmotorbil. Ibland händer det att man valt för stora/hårda däck som inte fungerar med en lätt bil men det är inte så vanligt. Ganska många glömmer att sätta rätt lufttryck i däcken, för högt tryck påverkar egenskaperna rätt mycket på en lätt bil. Det är inte heller helt ovanligt att man har fjädrar (och ibland stötdämpare) som är för mjuka så man får genomslag. Det blir speciellt känsligt om man byggt med kort fjädringsväg. Bullerprovet kan vara en utmaning men det beror mycket på motortyp. Bilar med turbo som spoolar snabbt är svårast, eftersom det är full gas från 50 km/h på tvåans växel så kan man hinna få upp mycket laddtryck och det är förstås svårare att dämpa ljudet då. Både insugsljud och avgasljud ställer till det. Till slutbesiktning och bullerprov kan det också vara värt att notera att det uppskattas om man som byggare ser till att bilen verkligen fungerar. Det låter kanske simpelt men bilar som tjuvstannar, har för klent batteri så man inte får igång den, får slut på bränsle eller har instrumentering som inte fungerar blir tröttsamt och det gör att det är svårt att bedöma funktionen. Motsvarande gäller funktion på koppling och växellänkage. Gustaf
    1 point
×
×
  • Create New...