Jump to content
Sign in to follow this  
Marlboro-mannen

Volvo 1031 bakaxel, mer trubbel...

Recommended Posts

Ok, fått bilen att gå lite bättre samt gjort lite åtgärder, inväntar skruvlocket till givarstosen på inspektionskåpan,

men...nu rinner det rejält med olja ur packboxen vid inkommande axel till diff efter senaste provkörning(vilket för övrigt gick bra), bilen har mest stått senaste åren, så det har läckt lite av varje, har även ett läck framme vid oljepump som ska åtgärdas

Tömde ur oljan på diff nu på em, ska skruva isär kardanaxel o dra ut packbox imorrn, vad bör man tänka på vid återmontering?

Enl volvo ska mutter dras med ca 250Nm(men antar att det är vid renovering/återmontering av pinjong/Kronhjul etc), enligt lite internetforskning så säger vissa inte mer än 180Nm vid demontering/montering medbringare,  annars kan förspänning av pinjong gå åt pepparn, svårt läge? Kan det räcka med att helt enkelt mäta hur långt mutter är dragen i mm/tiondels mm längs axel å locktite på "rätt" ställe och ev se vilket moment man har där? Har kollat igenom Volvos verkstadsmanualer för bakaxeln 1031 och kan ju helt klart inse att det är komplicerat...

Mvh

K.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

F-n vilken misär får inte av medbringaren, sitter som f-n, krökt en avdragare hitintills, ska man värma på för å få loss det? Nån som lyckats med att demontera medbringare utan gas och volvo avdragaren 2261?

 

Edit: Nån i närheten av Skaraborg som har Volvo avdragare 2261 att hyra ut?

Har nu kapitulerat, köpte en 3 armad avdragare som inte fick plats i tunneln, fick fatt i en 2 armad avdragare o drog den stenhårt, värmde med värmepistol 1/2h, ville inte ge sig, hämta en liten gasolbrännare o värmde 1/2h till sket sig det med, knacka lite på medbringare osv men f-n skapet vill inte vakna...

Mvh 

Edited by Marlboro-mannen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter som en bråkig medbringare det där!

Jag har haft isär min axel i vinter men medbringaren vållade inga större bekymmer utan det löste sig med en liten avdragare och moderat kraft.

Pinjongmuttern ska dras mellan 200-250nm men det är kringvridningsmomentet som får avgöra.

Ny knäckhylsa ska alltid användas såvida man inte minskar måttet mellan lagren.

Allt enligt någon originallitteratur som jag hittade på nätet.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med avdragarfrågan.

Mvh Christer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, det har numera löst sig, ny packbox sitter i samt en ny medbringare finns då den gamla var skit med porer i yta mot pbox, väntar på en distans bricka bara

Jo det ska monteras ny hylsa enl bla Sellholms, men pratade med en lokal rally åkare som mena att det var ok att dra ihop det med 250Nm, Volvos egen manual säger egentligen inget om ny kläm hylsa vid montering ny packbox utan anger moment enbart, iaf kan jag inte se något sånt i min manual 

Helt klart jävligt allt sammans inkl pbox som satt som berget den med....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×