Jump to content

Wankelsport

Forumdeltagare
  • Content count

    135
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Wankelsport

  • Rank
    Nykomling

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Göran Hackman
  • Ort
    Kungälv
  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Har inte koll på vilka som är aktuella just nu, var något år sen jag tittade efter detta. Miataklubbens forum borde kunna ge tips och t o m annonser, samma med miata racing club. Givetvis även skrotar... Finns nog mest tillgång i Storbritannien skulle jag tro. Kolla Ebay, gjorde en sökning och det finns ganska många bara där. Här är ett exempel: http://www.ebay.co.uk/itm/1998-MAZDA-MX5-1-8-NB-MK2-ENGINE-AND-GEARBOX-WITH-ANCILLARIES-/152214994678?hash=item2370b87ef6:g:jbMAAOSwHoFXuyj0 Frakt tillkommer såklart men det gör det ju även inom Sverige om man hittar något här som ska skickas....
  2. Har ni sett hur fin väghållning en Formel Vee har? Med bubblaframvagn och växellåda/bakaxel! Det är inga problem att få till de grejorna om man vill. Fast det är en lätt bil. Ska man bygga som en nordisk special så ska man väl ändå ha stel axel fram av Ford-typ. Då ser den helt rätt ut. Tycker jag... Personligen hade jag valt Miata drivlina av de som diskuterats. Bara att lyfta i motor och låda utan att pussla ihop rätt växellådor med rätt svänghjul och rätt kopplingskåpa. Att sätta eftermarknadssprut på den kan knappast vara ett problem heller
  3. Ritningar Lotus 49

    Har ingen aning om hur du får tag på ritningar. För att få den godkänd för FIA-racing (historisk) bygger du den exakt som originalet. Sen kontaktar du Racing Historiska Klubben (RHK) och med deras hjälp kan du försöka få ut så kallade HTP-handlingar. HTP-är vagnbok för historiska racingbilar. Räkna med att det kommer att bli minst sagt besvärligt och dyrt. Rent av omöjligt! Den måste som sagt vara exakt som en originalbil, med Cosworth DFV-motor och allt.
  4. Varför inte klistra in svaret här, eller en länk. Så kan andra intresserade enkelt hitta det! En spontan tanke är annars att om man jordar ECU:ns "sensor ground, pin 7" ordentligt mot batteri och/eller chassie med en extra kabel så har man löst problemet med eventuell olika potential i systemet. Jord ska ju vara jord, oavsett var den sitter.
  5. Motorproblem Ford xflow

    Ståhlmotor har några exempel på sin sida http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kolvar/kolvar.html Det ser väl ut som någon slags spiknings-skador!? Fel tändning, för mager blandning eller för lågt oktantal på bensinen? De stora märkena på den sista bilden känns snarare som att det är från att den suttit i ett skruvstycke eller liknande. Kan väl knappast komma från när den suttit i motorn? Om blocket och övriga delar är räddningsbara (om det går att borra upp en dimension) så kan du ju göra det klassiska och sätta i 1300 kolvar i den. De ger högre kompression än 1600 kolvarna och det verkar vara så de flesta brukar göra om man kollar på nätet. Nya kolvar, kompletta med ringar, ligger på £51.58 styck (ink VAT). http://www.burtonpower.com/catalogsearch/result/?q=18647
  6. Motorproblem Ford xflow

    Ja definitivt. Enligt honom hade suttit i en Sylva Striker som han hämtade från England och sen sålde i delar. Visst kan det vara så att han blivit lurad av den som sålde Strikern men i så fall måste han ha skarvat extremt när han sa till mig att han kört Strikern med motorn och att den gick perfekt. Jag är förvånad, han är inte okänd inom historisk racing och sportvagnsracing så jag trodde verkligen inte han höll på med sånt. Sätter du i 1300 motorn igen eller vad gör du nu?
  7. Motorproblem Ford xflow

    Det var skit. Riktig skit. Enligt motorns tidigare ägare så gick den jättebra, inga problem alls. Han måste ju ha vetat om att den var slut. Det måste ju ha legat delar av kolven i vevhuset t ex.
  8. Motorproblem Ford xflow

    Om du inte hittar lösningen så skriv en fråga i "classic" avdelningen på Ford club Sweden. http://www.fordclubsweden.se/forum/index.php Det verkar finnas en del där med bra koll.
  9. Motorproblem Ford xflow

    Fast eftersom du plockade med hela fördelaren också så borde det ju inte bli någon skillnad. Har aldrig sett någonstans att man inte kan byta fördelare melan 1300 och 1600. Jag har alltid trott att enda skillnaden mellan locken är att kablarna går ut på sidan på 1300 för att de inte får plats under insuget annars. Fast jag har aldrig kollat upp om det verklgen är så utan det kan ju vara helt fel uppfattat. Hade du kollat tändningen med lampa mot vevaxels märken? Jag tror att den står fel även om jag inte kan säga varför. Kolla även mräkningen mot TDC så det verkligen stämmer. Du har inte bara råkat förskjuta tändkablarna ett eller två steg? Det är lätt hänt och man luras av att de sitter i rätt ordning sinsemellan. Satte du dit den nya remhjulet? På det får du ju göra egen märkning.
  10. Motorproblem Ford xflow

    Hamnade fördelaren 180º fel? Vet inte om de kan det på X-flow, på Volvo B18/20 går det och då blir det ju ungefär som du beskriver.
  11. Hjulinställningar i gbg området?

    Söker man på andra forum brukar svaret på liknande frågor ganska ofta bli "Pekkas framvagnsservice". Jag har själv aldrig anlitat dem och vet inte om de är bra eller dåliga men det kan ju kanske vara värt att kolla upp. Oavsett vem du anlitar så posta gärna dina erfarenheter här efteråt så vi andra får veta hur det gick.
  12. Aha, ja det är ju i alla fall en felkälla mindre. Synd att du inte har någon att låna en box (eller annat system) av för att testa.
  13. EDIS alltså. Den har väl någon slagt limp home läge Kan det vara det som aktiveras.
  14. Som du beskriver det så låter det inte som ett problem med bara en cylinder eller bara en förgasare. Förgasarna bör vi kunna utesluta i och med att det var samma med Webrarna. Tjuvluft tror jag inte heller, även om det läcker till en cylinder så ska det inte "slå ut" hela maskinen på det sättet. Jag röstar för att det är något med tändingen. Fast om det är själva boxen, kablage eller givare...? Hur var det med tändspole/spolar? Vad har du för setup där? En, flera eller coil on plug?
  15. Släpfrågor (delvis Göteborgsrelaterade)

    1. Det förekommer att de som hyr ut släp vägrar göra det om din kombination av dragbil och släp inte är ok utan E-kort. Fast jag skulle inte vilja påstå att det är någon regel som garanterat gäller på alla ställen. Att de alltid skulle begära E-kort oavsett om det behövs eller inte har i alla fall inte jag hört talas om, det finns absolut ingen laglig grund för något sånt i alla fall. 2. Man använder spännband. Det finns speciella band för ändamålet men vissa anänder helt vanliga band. Tips om hur du ska göra kan du få i t ex denna tråd: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92124&highlight=sp%E4nnband 3. Kolla på rejsa efter signaturen cyberoids annonser om släputhyrning. Han har två släp i olika viktklasser. Annonserar även på blocket. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64559&highlight=
×