Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/09/2017 in all areas

  1. Tack :) Jag gör så gott jag kan :) Om du menar receptet på motorn så är det väldigt enkelt. Försöker bygga så enkelt som möjligt i ett inledande skede bara för att få en fungerande motor reggad med turbo. Men alla grejer jag köper eller tillverkar hoppas jag ska fungera även om man i framtiden efter det att bilen är "klar" vill bygga en motor med lite mer klös i. Receptet är ungefär följande. Zetec Blacktop ca 10 000mil Stålsvänghjul knappt 4kg Arp vevstaksbult Mitsubishi TD04 15T turbo, hoppas på väldigt snabbt spool med den Ombyggt orginal zetec grenrör (se bild på första sidan) jag tycker att utformningen på det borde fungera för en så pass snäll motor som denna. Raceline oljetråg Hemmabyggt plenum med fullradietrattar tillsammans med insugsfläns från ST170 Spridare antingen Bosch 347cc/min eller Bosch 465cc/min Styrsystem har jag inte köpt, men det lutar väl åt ECU Master Jag hoppas det blir en trevlig motor, kommer inte bli så mycket effekt, men kommer knappast behövas heller. Gissar på kanske strax under 200hk men måste väl hålla nere effekten för att det ska gå att regga. Men med andra kolvar och stakar så antar jag att det borde gå kräma kring 250hk, men det finns säkert inte behov för det.
    1 point
  2. Jag tycker vi bannar Tony p.g.a. alla som tvingades se Melodifestivalen
    1 point
  3. Liten uppdatering, framvagn och bakvagn närmar sig långsamt färdigställande.
    1 point
  4. BREAKING NEWS: Episode 15 of Project Binky will be released on Friday 17th March at 8.00pm GMT. 24 hours earlier for all our Patrons. Du var nära Tony ??
    1 point
  5. Idag har det mappas och bromsats - det är tur att det finns folk som kan hjälpa till när man som amatör har strulat till det. Från början ville bara motorn gå på tre cylindrar - efter ett tag så visade det sig att anslutningen till spridaren inte var riktigt bra. Spjällhusen hade jag kalibrerat med en 0,5 mm borr - jämnt och fint men jag hade satt justeringen för löst - när spjäll 4 öppnades så tog det ett tag innan TPS som sitter på 1:ans cylinder fick information. Jag kör med EDIS -4 - megasquirt styrde ej rätt, Jonas (backeliten) plockade isär megasquirtlådan och med hjälp av ett osciloskop konstaterade han mycket snabbt att det inte fungerade rätt - "värdet var inte inverterat". Motorn kördes och efter ett tag så fick pojkarna för sig att avståndet på stiften var för stort och borde minskas - sagt och gjort - det blev en helt annan bil efter justeringen. Bilen är mappad till 4500 varv och går klockrent. Bromsningen fortsatte men vid 4500 varv gick höger drivaxel av. Här sitter bilen fastspänd Här har Tommy och Jonas (backeliten) tagit plats En styr bromsbänk och en knappar/mappar Så här ser drivaxeln ut efter dagens bromsning Det har varit en fantastiskt rolig och trevlig dag för mig och min son - nu skall jag beställa och montera en ny drivaxel och därefter skall vi tillbaka för att göra klart bromsningen Har tagit några videofilmer på bromsningen och dessa kommer naturligtvis att läggas upp på sidan Ps det var utan tvekan fler fel som dessa MOTORPROFFS hittade som troligen har tagit mig åratal att lösa om jag överhuvudtaget skulle ha hittat felen - livet känns perfekt - var skall detta sluta Ds Kenneth
    1 point
×
×
  • Create New...