Jump to content

Generella köregenskaper för Sevens


xtimmyx

Recommended Posts

Ok, först och främst. Jag är väl medveten om att det förmodligen finns lika många svar på mina funderingar som det finns Sevens.

Men hoppas ändå att kunna få en någorlunda generell uppfattning, eller åtminstone en hint. :)

Saken är den att det lutar mer och mer åt att jag kommer byta ut min relativt banpreppade Miata mot något vassare i vår.

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att nästa bil ska ligga under tonet och vara väl anpassade för banan utan några större ingrepp.

Vilket i princip bara lämnar Sevens och Elise/Exige/Speedster kvar såvitt jag kan se.

Men hur mycket jag än gillar tanken på att vara Lotus-ägare så har jag en känsla av att jag skulle ha så mkt roligare på banan i en Seven. :prop:

Vad jag älskar med min Miata är att jag på min första trackday inte hade några som helst problem att sitta och göra småkorrigeringar för att återfå greppet i bakvagnen i 130kmh i förstaböjen på Mantorp. En mer förlåtande bil tror jag är svår att finna.

Jag föredrar överstyrt framför understyrt vilken dag som helst på året, förutsatt att man har någon som helst chans att hantera det. Och det är här jag tror Lotusen går bet, eftersom de som jag förstått det gärna understyr, och när de väl överstyr, så är det nära på bortom all räddning.

Så min fråga egentligen är, hur svårhanterad är en Seven (generellt) när man ligger på gränsen (och går över den)?

Jag kan tänka mig att med en så lätt bil så gäller det att vara kvick som attan med korrigeringar och dylikt (drar paralleler med gokarts).

Link to comment
Share on other sites

tänker inte just nu veckla in mig för långt i detta för ämnet tar nog aldrig slut.

Men .... jag har en speedster som jag åkt en del på bana med (bättre chassi och r-däck , sugare) och har en än så länge ej sorterad sjua med turbo motor och r-däck.

Den enkla slutsatsen jag kan göra är att speedstern är ELAK när den släpper, det går utan tvekan att åka fort med den, den HAR tak när det regnar men styr du inte emot med ryggraden snurrar du, släpper du gasen på fel ställe snurrar, tittar du på bikin bruden i depån snurrar du ( hmm finns det sådan på locost träffar),

Den är lite lynnig på det viset att det går att åka fort utan direkta varningar och sedan måste man fort lära sig vad man skall känna efter, det bäst exemplet är ju att det går att köpa massor med krockade speedstrar som spunnet bort sig i rondeller med lite större radier --> grepp , grepp , grepp , grepp, liiite mera grepp , swooosh = räcke

Ban träffar i vått är bara att parkera på , går inte att köra i från en trimmad saab 9-3 på kinnekulle som man i vanliga fall spöar med 5 sec (jag har provat).

Däremot är den mycket responsiv och svänger dit du vill med lite underbar fakir känsla, så utan en 7:a att jämföra med skulle jag säga thumbsup.gif som ban bil (för övrigt åker man cirklar runt miataor på deras kinekulle träff)

Men tar du bort 135 kg från 835kg är du nere i min sjua och förutom den mycket trevligare vikt effekt kvoten så är sjuan mycket snällare att köra på gränsen, vet inte om det har att göra med att man sitter på bakaxeln eller att det helt enkelt inte är en mitt motor bil (i beteckningen bakom ryggen).

Det båda bilarna kanske har gemensamt är att de är ganska korta och det därmed inte ger dig lika mycket stabilitet/varning när det börjar ge sig iväg men 7:an varnar åtminstone, har åkt med kontrollerat ställ genom depå rakan på kullen . Men egentligen jag behöver nog köra mera 7:a på bana innan jag vet.

Det är ju även ganska stor skillnad på användnings området utanför banan

för övrigt 1..02.3 med 2.2 speedster och många varva och ca 1.00 med 7:an på kullen med ganska få varv ( 7:an borde kunna plocka minst en sec till när föraren lärt sig köra en bil med för mycket hp/grepp)

Link to comment
Share on other sites

En seven är otroligt lättkörd tycker jag. Som med allt annat så gäller det såklart att man har rätt grejer om man ska känna sig helt nöjd, syftar då på saker som snabb utväxling på styrning, diffspärr, hyggliga dämpare och en motor som man trivs med, finns ju lite att välja på där :racesmile: .

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att med en så lätt bil så gäller det att vara kvick som attan med korrigeringar och dylikt (drar paralleler med gokarts).

Min upplever jag som precis motsatsen..... hur snäll att hantera som helst och talar tidigt om vad den tänker hitta på :)

Enda gången jag inte hunnit hämta hem den var med överhettade rallyslicks bak och elakt provocerad körning på Kullen.... 4 varv innan var drifting på hög nivå ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Ban träffar i vått är bara att parkera på , går inte att köra i från en trimmad saab 9-3 på kinnekulle som man i vanliga fall spöar med 5 sec (jag har provat).

Du har för mycket pulver med din respiratorspis ;) :D

Min är toksnäll att köra på blött..... :)

Link to comment
Share on other sites

(Ursakta avsaknaden av vara svenska bokstaver, ar nere i Australien over vintern)

Ja da later det ju lite som att mina forvantingar stammer ganska hyfsat om Lotus/Speedster, och att en Seven verkligen ar vad jag ar ute efter.

Att det ar en omojligt opraktisk bil ar saklart lite av ett problem men som det ar nu anvander jag ju anda i princip bara Miatan till mysturer och till/fran/pa banan.

Och mina forhoppningar ar ju att borja kora Roadsport ocksa, och jag har en kansla av att en Seven ar betydligt battre lampad rent ekonomiskt till detta an en Lotus/Speedster.

Med Miatan kanner jag att jag med ett leende pa lapparna kan ligga precis runt gransen av vad jag och/eller bilen klarar, och det ar en kansla jag vardesatter och ser som ett maste i nasta bil. Och jag misstanker att det behovet i kombination med en kort hjulbas och nastan 70% av vikten over bakaxeln ar en olycklig kombination.

Har nedan har ni ett exempel pa nar jag mar som bast pa banan:

Link to comment
Share on other sites

Har en filmsnutt när jag följer Per's Miata från Locostträffen i somras.... Lådbilen behövde ju inte anstränga sej direkt ;) :D

Det var Speedster som var o -körbar ( den med motorn som suger 515.gif )

Ahhhh, så var det ja ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Förresten, kom på en grej.... lägger upp en film från hjälmkameran, så kan du ju se själv hur mycket man får jobba med den på ett ungefär..... börjar väl få upp värmen i däcken runt 2:40 :)

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...