Jump to content

Recommended Posts

Posted

När jag öppnade min motor upptäcktes en skada på 2:ans kolv.

Vad tror den samlade kunskapen?

Det finns inga skador på cylinderväggen och det är bara denna kolv som har märken.

Det finns ett märke i toppen.

De flesta skadorna är under insugningsventilerna.

Ska jag byta kolv eller bara skruva ihop och glömma skadan?

post-49-0-66044800-1325621726_thumb.jpg

Posted

Jag antar att du menar den övre på bilden för det ser konstigt ut med repor på nedre på bilden?

Men vi tar översta.

Jag skulle tagit ur kolven för att kontrollera hur den är på sidan och att ringspåren är intakta och ringarna och att de löper som de ska. det är väl bara att ta bort sumpen så kan motorn sitta kvar i bilen.

Samt kontrollera ventilerna/täthet i toppen. Man kan börja med vätska eller vacuumsugning med mätare och är de täta så behöver du troligen inte göra nånting där.

Men kolla alla ventilerna för sånt kan åka mellan cylindrarna p.g.a. motorns pulser.

Posted

Jag börjar med att ta bort kolven och kolla den så får vi se nästa steg.

Ventilerna ska ur för toppen ska på portning, så där blir också kollat.

Tack för hjälpen.

Posted

Är inte det där lite spikningar som har inträffat? Burkar ju sitta just där på Zetecar.

Kolla på sidorna på kovlen brukar finnas märken precis ovanför kolvringen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...