Berne Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 När jag öppnade min motor upptäcktes en skada på 2:ans kolv. Vad tror den samlade kunskapen? Det finns inga skador på cylinderväggen och det är bara denna kolv som har märken. Det finns ett märke i toppen. De flesta skadorna är under insugningsventilerna. Ska jag byta kolv eller bara skruva ihop och glömma skadan? Quote
Thomas Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Jag antar att du menar den övre på bilden för det ser konstigt ut med repor på nedre på bilden? Men vi tar översta. Jag skulle tagit ur kolven för att kontrollera hur den är på sidan och att ringspåren är intakta och ringarna och att de löper som de ska. det är väl bara att ta bort sumpen så kan motorn sitta kvar i bilen. Samt kontrollera ventilerna/täthet i toppen. Man kan börja med vätska eller vacuumsugning med mätare och är de täta så behöver du troligen inte göra nånting där. Men kolla alla ventilerna för sånt kan åka mellan cylindrarna p.g.a. motorns pulser. Quote
Berne Posted January 4, 2012 Author Posted January 4, 2012 Jag börjar med att ta bort kolven och kolla den så får vi se nästa steg. Ventilerna ska ur för toppen ska på portning, så där blir också kollat. Tack för hjälpen. Quote
Micael Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Är inte det där lite spikningar som har inträffat? Burkar ju sitta just där på Zetecar. Kolla på sidorna på kovlen brukar finnas märken precis ovanför kolvringen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.