Jonas Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 Jag har två olika längder på fjädrarna till min uppsättning GAZ dämpare, ska dom långa sitta fram eller bak? (Tror att dom långa ska sitta bak, men vet inte varför.. :-)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 Vilken "styrka" är det på fjädrarna? förmodligen olika. På mina bilar är det det kraftigaste fram runt 500lb och runt 200lb bak. V8an skiljer lite med sina 500lb både bak och fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 3, 2012 Author Share Posted January 3, 2012 Det är just det att jag ska beställa andra eftersom de jag har är fel hårdhet. Alla är på 300lb vilket är för hårt och 2 är 8" och 2 är 9" Jag vill ha 225lb bak och 250lb fram, men vilken läng ska jag ha fram resp bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 Tänk på att fram lutar de säkert och då blir en 300lbs fjäder mjukare och den rör sig mindre väg än en som är rak i vinkel mot bärarm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 På sjuor är väl det vanligast med längre fjädringsväg bak (och mjukare) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTZ Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 Fjäderkonstant fram resp. bak beror på: Rollcenter fram och bak. Lutning på fjäder/stötdämpare. Dämpning i stötdämparna. Om krängningshämmare finns. Vikt på bilen. Om den ska användas på bana eller bara cruisa runt torget. ... För att hamna någorlunda rätt så ska du nog fråga någon som har en liknande bil som du har som också använder den så som du har tänkt. Typ av bakaxel har stor påverkan på fjäderkonstanten pga av högt rollcenter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 3, 2012 Author Share Posted January 3, 2012 Tack för svaren. Jag vet vilken hårdhet jag ska ha på fjädrarna (med erfarenhet från andra liknande bilar). Frågan är om dom längre fjädrarna ska sitta fram eller bak. (Alla dämparna är lika långa men fjädrarna har olika längd) Jag går nog på Ronnys linje, har letat lite på Locostbuilders och får uppfattningen att om fjädrarna är olika långa så ska dom längre sitta bak. (Dock blir väl inte fjädringsvägen längre eftersom dämparna är lika långa som fram!?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.