Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det lutar väl åt en omslipning, alt köpa ny. Men jag vill ändå höra vad ni tycket.

En av lagerytorna till vevstakarna på veven är lite lite randiga (första bilden). Känns med nageln men det är väldigt lite.

Alla andra lager ytor något slätare, (andra bilden)

Motorn är cheva 350 och ca 350-400hp

Det luriga är att den håller ju toleransen, men kanske man sliter ut ett nytt lager nolltid? Saknar info om yt-toleransen helt enkelt.

Slänga eller spara?

post-407-0-76226700-1325427319_thumb.jpg

post-407-0-56084700-1325427442_thumb.jpg

Posted

Det behöver inte alls vara kass. Håller det toleransen runt om?

putsa lite fint med 1000 papper och olja men håll det i samma riktning för det är så lagret går.Och mät det igen. Viktigt är att den är rund och inte oval.

Hur var de gamla lagrena? säkert var de fina.

Kör på en bra olja också.

Jag har kört med liknande vevar i 4cyl. motorer och med bra effekt och varvtal utan att det hänt något.

Oljan bildar en "kil" som bär mellan lager och vev. Det du ser är troligtvis nån smuts som åkt med runt i oljan.

Posted

Tack för tipset. För säkerhets skull pratade jag även med en firma som slipar vevar som gav ungefär samma råd men med den skillnaden att man skulle köra ett grövre papper, typ 300-400. Fast först slipa av det något mot en metallbit så att det blev lite beggat. Har gjort så nu och tycker det blev bra, håller tolleranserna fortfarande.

Posted

Toleranser? En gammal gen 1 Scäbby hade inga toleranser! Det där är ingenting Ronny, du skulle se min, men inte fan märks det. Den går så fint så, trots tunn olja. Om du får in fingret emellan lager och vev, då kan du börja fundera på en omslipning. Eller åtminstone en tjockare olja.

Posted

Ha ha ha, ja det har du nog rätt i. Man märker klar skillnad på detaljkvalite och lösningar efter att hållt på några år med Alfamotorer som det var lite mer precition i.