Pac Posted December 31, 2011 Posted December 31, 2011 (edited) Jag satt och surfade lite på oljesump till Duratec. Det finns en hel del specialdelar både för torr- och våt-sump, men borde inte en sump från en MKIII MX-5'a funka? Vad tror Duratec-åkarna om det? Kan man få det att funka?? Edited December 31, 2011 by Pac Quote
Pac Posted December 31, 2011 Author Posted December 31, 2011 Lite bilder på två olika MX-5 sumpar(2,3L till vänster. 2.0L till höger): Quote
kengren Posted December 31, 2011 Posted December 31, 2011 Är ej 100% säker men jag tror att från 2001 och framåt sitter det duratec motorer i MX5 och Miata. Monterad för bakhjulsdrift går avgasröret ut på höger sida - det finns en del äldre motorer som är märkta "duratec" men de har avgasröret på vänster sida. För att citera Burton´s katalog "the name of this engine will confuse everyone it¨s an exampele of Ford´s multiname units. It´s title is Zetec SE but it´s also been labled as part of the growing Duratecseries of late, plus it´s also called the Sigma in the US. Howe it has nothing in common with ant other Dutatec or Setec and no parts are interchargeable - confused yes? Told you" Som jag fattar det - går avgasröret ut till höger när den är monterad i en bakhjulsdriven bil så är det en Duratec. Som jag fattar det så är det lika sump på 2,0 och 2,3 liters motorerna åtminstone som jag kan läsa burtons katalog. Ursäkta mitt långa svar men det är många som har köpt dessa felaktigt benämnda duratec-motorer och som eferåt fått det rätta svaret. Det är inget fel på dessa Zetec SE motorer, de är helaluminium med en ännu lägre vikt, trimningsgrejor och tillbehör är mindre än till de "riktiga" Duratec. Hoppas att detta svar ger lite klarhet i denna "duratec-djungel. Innan du köper något kolla upp noga så att du får det du vill. kenneth Quote
Pac Posted January 1, 2012 Author Posted January 1, 2012 (edited) Tack för inlägget Kengren. "Duratec" har FOMOCO tyvärr använt som namn på en teknologiplattform och en generation. Det gör det utmanande för oss locostare. Men det är bara att anta utmaningen och bena ut begreppen. Bägge sumparna på bild är till MX-5 med MZR motorer(den ena 2.3 och den andra 2.0). MZR är det namnet som mazda valt för Duratec-plattformen. Den dök upp i MX-5 i och med 2006 års modell. Jag tycker att 2.0 sumpen ser intressant ut av flera anledningar, men det viktigaste är att den är låg. Den sticker inte djupare än svänghjulet och därmed känns det som om den borde vara ganska bra för våra bilar också. Är det ingen som har någon info eller läst något om det här? P.S. God fortsättning! :) Edited January 1, 2012 by Pac Quote
kengren Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 På det engelska locost-forumet finns en bra tråd om beskriver sumpkonstruktionen till Duratec - se denna länk http://www.locostbuilders.co.uk/forum/9/viewthread.php?tid=109801 Flak Monkey har byggt en egen sump - det finns gott om bilder på hur han har gjort - tror också att han eller någon annan i England säljer alla "plåtarna" som behövs för att själv svetsa ihop sumpen - alla delar är laserskurna. Denna sump konstruktion har spridit sig till USA på deras locost-forum finns också en del trådar om denna konstruktion. Vet ej om det kommer att bli aktuellt för mig att bygga om sumpen. Det verkar vara ett mycket enkelt jobb kenneth Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.