Jump to content

motor papper


otto zx-7r

Recommended Posts

behöver man kvitton på motorn eller kan man köpa en motor privat ???

vad jag undrar över är om man köper en motor kan det bli problem

när man ska regga bilen eftersom man inte har kvitto

härlendning av delar osv det vore ju förjävligt om

det skulle visasig att skiten vore stulen och man får problem

kan man kolla upp en motor via motor nr så att den är grön????

mvh

otto

Link to comment
Share on other sites

Kolla motornumret med Polisen innan du handlar!  (Begreppet "handlat i god tro" är väl borttaget!?)

Bra idé. Det stämmer delvis att begreppet tagits bort. Nu kan den rättmätige ägaren få tillbaka sina grejer även om du köpt dem i god tro. Det är köparens ansvar att ta reda på att det han köper inte är stöldgods, om inte kan du bli dömd för häleri också.

Om köp i god tro på Brottsförebyggande rådets hemsida

Link to comment
Share on other sites

beror helt på vilken gubbe du får tag i på besiktningen dom får nämligen avgöra själva vad dom godtar för intyg mm

har du motornummret så kan dom kolla på det direkt på stationen

sist jag var in med en bil frågade han vad motorn hette effekt vilken bil den kom ifrån och hur många cylindrar den hade sen var han nöjd

Link to comment
Share on other sites

Motornumret och bilens chassinummer brukar väl vara samma (från fabriken). Polisen borde iaf lätt kunna ta reda på om bilen motorn kommer ifrån är anmäld stulen. Även om motorn är bytt i en bil och den sedan blir stulen tycker jag det borde gå att kolla. Det nya motornumret borde ju i så fall vara inskrivet i bilregistret, tycker man. Men jag är inte säker på hur det går till. Men ring polisen och fråga, mycket mer kan man väl inte göra förutom att vara lite frågvis mot säljaren och gå på magkänslan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...