Jump to content

konstruera eget chassie


Recommended Posts

om man vill konstruera ett chassie helt efter eget huvud krävs det då nån typ av hålfasthetsberäkningar på ramen eller är det upp till besiktningsmannen om han tycker att den har tillreklig hollfasthet eller inte?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är upp till besiktningsmannens bedömning.

Dock är det ju kanske så, att det är lättare att få godkänt på en ram som "ser" klenare ut om man har lite beräkningar på den. Man vill ju konstruera så lätt som möjligt med bibehållen styvhet!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är upp till besiktningsmannens bedömning.

Dock är det ju kanske så, att det är lättare att få godkänt på en ram som "ser" klenare ut om man har lite beräkningar på den. Man vill ju konstruera så lätt som möjligt med bibehållen styvhet!

För mig gäller att ha en så styv ram som möjligt, 50 exktra kilo skadar inte så mycket enligt mig, bättre att den håller när man drar omkring.. men så ska jag ju ha tokmotor på min ;)

Link to comment
Share on other sites

om man vill konstruera ett chassie helt efter eget huvud krävs det då nån typ av hålfasthetsberäkningar på ramen eller är det upp till besiktningsmannen om han tycker att den har tillreklig hollfasthet eller inte?

Kan ju vara bra om man vet att ramen håller.... Har räknat mycket på min ram, även om jag använt ett något så när standard chassi.

Det är lättare och billigare att upptäcka felen så tidigt som möjligt.

Man kan ju alltid överdimensionera för att vara på säkra sidan, men där finns alltid en svagaste punkt och den är bäst att ha på säkert ställe.

Link to comment
Share on other sites

Hej director och välkommen till listan!

Det beror mycket på hur bra man är på hållfasthetsberäkningar och (teoretisk) mekanik . Måste ha hyfsad koll på grunderna om FEM-program ska ge något och de är inte idiotsäkra, det finns mängder med sätt att få FEM-program att ge galna värden. Så de är tyvärr inte en väg runt klassik hållf-lära, men har man lite på fötterna spar de enormt mycket jobb.

Enkla FEM-program brukar vara bedrövliga att rita i så man behöver ha ett CAD-program ändå. Gratisprogrammen har ofta begränsningar i antalet noder men en enklare fackverksram ska nog gå att få in.

LISA är ett annat gratis FEM-program.

Ett annat ställe att leta program på är Free Mechanical Engineering software

Link to comment
Share on other sites

jag har aldrig holt på med varken cad program eller FEM program och ville helst slippa sätta mig in i det. om man gör en korekt ritning på papper kan man då skicka det till nån som räknar utt hollfastheten svaga punkter mm. eller skulle det bli svindyrt?

skulle man kunna bygga en modell i skala 1:5 av tex 5 mm trästavar och sen vrida ramen för att se hur pass styv den blir?

Link to comment
Share on other sites

jag har aldrig holt på med varken cad program eller FEM program och ville helst slippa sätta mig in i det. om man gör en korekt ritning på papper kan man då skicka det till nån som räknar utt hollfastheten svaga punkter mm. eller skulle det bli svindyrt?

skulle man kunna bygga en modell i skala 1:5 av tex 5 mm trästavar och sen vrida ramen för att se hur pass styv den blir?

Nästan rätt. I trä är det svårt att få tillräckligt starka fogar. Svetsa i svetstråd, finns i många diametrar så det går att fä skalenligt. Bygg inte för stor (1:10 1:8 typ) då orkar du inte deformera ramen med handkraft så du ser var det flexar.

Link to comment
Share on other sites

jag har aldrig holt på med varken cad program eller FEM program och ville helst slippa sätta mig in i det. om man gör en korekt ritning på papper kan man då skicka det till nån som räknar utt hollfastheten svaga punkter mm. eller skulle det bli svindyrt?

Våra beräkningsingenjörer debiterade som lägst 1000kr/tim om jag inte minns fel... Till en sådan här beräkning krävs väl ett par timmar (läs några).

Link to comment
Share on other sites

I Väghållningsboken visar Göran Malmberg när han testar en balsamodell av sin Pantera. Han har byggt upp "skelettet" med balsapinnar och klätt med papper för att simulera karossplåten. Han skriver att han vridtestat både modellen och den riktiga bilen, och de betedde sig ganska så lika. Ganska intressant! Men utan att kunna något om detta tycker jag nog letos alternativ med svetstråd låter bättre... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...