Jump to content

Rördimensioner


Recommended Posts

Om man planerar att tävla med bilen(annars oxå) kan det vara bra att följa Svenska bilsportsförbundets riktlinjer angående båge.

Enligt SBF är dimensionerna:

Huvudbåge min: 45x2,5 mm kalldragna sömlösa rör, sträckgräns 350 N/mm2

Övriga rör min: 38x2,5 mm eller 40x2,0 mm kalldragna sömlösa rör, sträckgräns 350 N/mm2

För att bilen ska vara godkänd i Roadsport/Modsport måste bakåtsträvorna gå från bågens översta rör (ibland ser man strävor som inte går ändå upp till det "tvärgående röret" och det är alltså inte ok). Vinkeln på strävorna är min 30º tror jag. Det finns dock en brasklapp om att annan konstruktion är tillåten om bilens utformning kräver det.

Link to comment
Share on other sites

På tal om störtbåge...

Jag pratade om störtbågar med en kompis som har Miata för lite sen... Det hade tydligen varit uppe på miataklubbens forum. Han sade att då man ska använda bilen som vanligt i trafiken och inte bara på bana är det viktigt att störtbågen inte förvärrar saker och ting om man skulle bli påkörd bakifrån. Jag vet inte om ni har tänkt på det, jag hade det inte.

För en bil som används på vägen är det betydligt större risk att bli påkörd bakifrån än att man rullar. Vad jag förstår så kan det beroende på hur bakåtsträvorna sitter och hur bilen deformeras hända att störbågen komma farande framåt-nedåt i huvudena på de som sitter i bilen. Så det gäller att sätta bågen så den kommer på betryggande avstånd från huvudet och använda stoppning runt rören.

Jag tror det var denna tråden på Miataklubben:

störtbåge

/Göran

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...