LUPUS Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 (edited) I android app tråden kom det fram en mycket bra länk till omega lådorna. http://www.opel-info...etriebe/r5.html Men jag blir lite förvirrad när jag läser igenom dem, kanske kan vi komma fram till sanningen här (vi saab eller opel baserade seven bilar) Hur som helst, då jag till ganska nyligen jobbade på GM på just växellåds avdelningen (automat sw) har jag frågat de tyska rwd gubbarna vad de rekommendera som passar och svaret blev r25-dt som sitter på 2.2 dieseln. (Skall tåla 300Nm diesel) Men då jag ännu inte lyckats ta död på min bygg "mockup lådan" = r25:a har det inte blvit aktuellt att leta upp en R25-DT än. Men då denna länk ovan fick mig att fundera igen och de pratar om en R30 låda börjar jag tro att det som kallades r25-dt internt på opel är r30 i verkligheten. Men hur hittar man och identiferar man då en sådan ? Ingen låda mig veterligen eller med googles hjälp är märkt r30 utan den enda förklaring jag ser i länken är att man skall leta efter en omega b "R25-R28" med den viktiga alfa koden "HP". Om det nu är så enkelt hur hittar man dem ? eller såldes det bara ovanligt lite omega diesel i sverige för bildelsbasen verkar inte ha någon. Va tror ni ? edit ; finns i tyskland http://www.ebay.de/itm/Opel-Omega-B-Schaltgetriebe-Diesel-Y22DTH-Getriebe-HP-/220840110053?pt=DE_Autoteile&hash=item336b18a7e5#ht_998wt_852 Edited September 18, 2011 by LUPUS Quote
Thomas Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 (edited) Det är den länken jag lade ut i tråden. De Omega Diesel jag känner till hade BMW motorer. och de har annan passning. R30 låda i denna http://en.wikipedia.org/wiki/X30XE Såä denna 3ltr v6 är det du ska ha lådan ifrån Men var inte orolig. min kamrat har en Volvo 240 med SAAB spis bromsad 500hkr (vid 11% förlust räknad) Kör med en R25 för andra säsongen och kör dragracing tävling + på gata. Den är hel. Är det nåt som går så är det när man misshandlar i växlarna så kan en bir på själva växelväljaren brytas av, men dreven är rätt stora i den lådan. minst som Volvo M90 och större än BMW_s lilla. jag har haft alla 3 isär. Och denna diesel men detta är BMW:S diesel och då är det annan fattning. Edited September 18, 2011 by Thomas Quote
LUPUS Posted September 18, 2011 Author Posted September 18, 2011 jo de verkar ju starka so far men till slut lär jag mörda syncar om inte annat , tycker redan 3:an börjar klaga lite vid "sportig" körning . Men att den håller att åka rakt fram racing med tung bil och slicks låter ju riktigt lovande. Skulle man sedan letar reda på en R28 v6 eller en R30 kanske inte den högre 5:an eller de eventuella små förbättringar med "magic dust" på r30 spelar roll. Däremot är den högre 2:an välkommen , klarar 0-100 på 2:an med den utväxlingen och med turbo motor har jag känslan av att det inte är jätte fel med lite mera att jobba mot Och med lite wikipediande visar det ju sig att just den lådan vi är ute efter bara fanns i 3 år (ej bmw motorn) http://en.wikipedia....mega#Omega_B_FL Y22DTH 2.2 DTI 16VI4120 PS (88 kW; 118 hp)280 N·m (207 lb·ft)MY 2000-2003 Quote
Thomas Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Ett tips. Dessa lådor kan vara lite kinkiga att snabbväxla med särskilt innan oljan är riktigt varm. Kör med lite lägre nivå 0,5-1cm och en tunnare olja. Atf eller schockproof gul. (Redlines) Synkringarna slits om oljan är för tjock för då bromsar de inte som de ska. Quote
LUPUS Posted September 18, 2011 Author Posted September 18, 2011 Ett tips. Dessa lådor kan vara lite kinkiga att snabbväxla med särskilt innan oljan är riktigt varm. Kör med lite lägre nivå 0,5-1cm och en tunnare olja. Atf eller schockproof gul. (Redlines) Synkringarna slits om oljan är för tjock för då bromsar de inte som de ska. Jo oljan just nu är vad micro rekomendera orginal så knappast optimalt för ej familje körning Eller oxå kan det till viss del bero på att min låda hade gått 20 000 + mil innan jag fick den , men det är klart vad får man för ca 500 kr inklusive frakt Quote
Thomas Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Opel tog också fram en annan olja för denna lådan för den kunde vara lite svår att få i växlarna på. Quote
LUPUS Posted September 19, 2011 Author Posted September 19, 2011 Opel tog också fram en annan olja för denna lådan för den kunde vara lite svår att få i växlarna på. Vi har en tribionlogi expert (eller hur det stavas) på nya firman vicura.se (ex.-saab/GM) han brukar säga att vad vill du ha.... ? bra växlingar eller lång livs längd på lager och kuggar ? Båda kan du aldrig få, det är bara en halv bra kompromiss. Så i princip kan man kanske i våra växellådor skita i lager mm och optimera på sync prestanda = hög friktions kofficient i sync materialet. Vi lär ju inte köra 20 000 mil starta i minus grader eller dra husvagnar ändå. Vad heter opels olja för bättre växelkvalitet föresten ? Quote
Thomas Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Enligt Opel i k-na så har de inte de längre? kan höra om jag träffar deras mek. Quote
Recommended Posts