Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Någon som vet om man kan köpa kronhjul och pinjong till Ford 7" diff så man kan få 3.36 utväxling? Eller om de är fritt utbytbara mellan 7" och 7½" diffen?

Jag har en LSD 7" med 3.62 men med R1 har jag blivit rådd att ändra utväxling om jag vill slippa de höga varven och åka lite mer bekvämt.

Alla tips mottages tacksamt.

/Fredrik

Posted

De lär inte vara utbytbara för det är så man brukar ange diametern på kronhjulet 7" 7,5" 8" 9" etc.

Men det borde finnas andra slutväxlar. Automatbilar brukar ha högre utväxling.

Det billigaste hade varit om du hittat nån 3,38 från en sierra 7"

och flytta över diffbromsen.

Men utväxlingar borde finnas in UK.

http://www.fordclubsweden.se/forum/archive/index.php/t-63175.html

Posted

Jag känner till ett ställe som har många olika diffar från Ford bilar, i vilken mån det säljs eller byts något där har jag ingen aning om. Minnet sviker lite men tror det fanns en 3:38 där eller om den möjligen såldes.

Posted

Har du satt in 7,5 slutväxel i 7" diff?

För det var väl det han fråga?

Posted

Nej, det går inte (som det står i tråden jag länkar till!).

Jag trodde han var ute efter en 3,38 med diffbroms? (7 eller 7,5" tror jag är av mindre betydelse)

7" bromsad 3.62 + 7" obromsad 3.38 = 7" bromsad 3.38

(Jag har ev en obromsad 3.38 till salu om du är intresserad)

Posted

Hej

Jag vill göra som Jonas, d v s ha utväxling 3.38 eller 3.36 i en 7" diff, LSD har jag redan som jag kan flytta över (så har jag förstått det).

Så en 7" -3.38 eller 3.36 utan LSD måste väl vara billigaste alternativet att köpa då jag redan har lamelldiffen(LSD) som är flyttbar?.

Då jag förstår att det inte går att blanda 7½" och 7" kronhjul så glömmer vi alla 7½" i denna tråden.

/Fredrik

Posted

Hej

Tack för alla råd. Har nu köpt (om jag får svar) Jonas 3.38 som jag ämnar bygga ihop med min 3.62 med broms till en 7" 3.38 med diffbroms.

Jag har ingen aning om hur man gör men jag tror det ger sig med Jonas tråd och lite trixande.

/Fredrik

• 3 months later...
Posted

Hittade en .pdf på hur man demonterar och monterar ihop en sierra diff från Ford. :thumbsup:

DiffOverhaul.pdf

Kanske kan vara fler till nytta än bara mig. :prop:

/Fredrik