Jump to content

Det är trångt


Jonte

Recommended Posts

under huven på insugssidan.

Håller på och petar dit allt till insprutningen och nu måste man vara påhittig. För inte finns det mycket plats.

Ska försöka komma ihåg att ta kort på röran :D

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju alltid trösta dig genom att kika under huven på en modern bil, finns inte så mycket plats där heller.... ;)

Eller.....

Känner en kille som måste ta bort sina headers och lossa motorfästen etc och lyfta sin 427 V8a en decimeter för att kunna byta tändstift....

.... bytte kopplingsvajer precis i min bil och var tvungen att tappa ur all olja och ta bort oljefiltret för att komma åt en skruv. Kostade 600 spänn i olja och ett nytt FRAM oljefilter. :(

Link to comment
Share on other sites

under huven på insugssidan.

Håller på och petar dit allt till insprutningen och nu måste man vara påhittig. För inte finns det mycket plats.

Ska försöka komma ihåg att ta kort på röran :D

heh jag känner igen d.. jag har lite eller rättare sagt mycke strul med att få insugsröret att få plats under huven.. måste göra nånslags bula i huven tror ja..

off topic: Superswift var du på motorklubbens lotus träff i torsdags? du snacka om att du hade satt spegeln bakom vingmuttern på brooklandrutorna o sen såg ja samma sak här i forumet... :)

Link to comment
Share on other sites

Tipps: Det går att bygga egen plenumkammare som kan placeras lite mer fritt. Ska finnas en tråd där det beskrivs av therealpinto men jag hittar den inte, kan vara på gamla forumet.

post-4-1086556419.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tipps: Det går att bygga egen plenumkammare som kan placeras lite mer fritt. Ska finnas en tråd där det  beskrivs av therealpinto men jag hittar den inte, kan vara på gamla forumet.

Har funderat på det, såg nån lösning på locostbuilders förut.

Men är det nåt speciellt man ska tänka på (förutom anslutningar) eller kan man bara göra en burk?

Link to comment
Share on other sites

Tipps: Det går att bygga egen plenumkammare som kan placeras lite mer fritt. Ska finnas en tråd där det  beskrivs av therealpinto men jag hittar den inte, kan vara på gamla forumet.

Har funderat på det, såg nån lösning på locostbuilders förut.

Men är det nåt speciellt man ska tänka på (förutom anslutningar) eller kan man bara göra en burk?

åker man sug motor skall man nog fixa till några fina trattar inne i plenumet (tyrbulens) ,

sedan har jag för mig att jag läst att gärna 2*motor volym i plenumet ( men här får gärna någon hålla med).

Fanns en tråd på rejsa om detta för ett tag sedan

Link to comment
Share on other sites

Letto

Det var på det gamla forumet. Det var jag som ställde frågan. Gustaf Menade på att det gick bra att bygga en kammare i stål av lämplig kvalitet och sedan såga av befintligt insugningsrör så man får fyra stumpar. Dessa förenas sedan med den hemmabyggda kammaren med slangar. Kylarslang skulle fungera bra.

Lev väl

Michael Wänström

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

Det ska gå att få till en liten överladdning vid ett visst varvtal om insugningskanlerna har rätt längd. Har läst om det nyss men minns inte var :blink: (det var säkert här).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
åker man sug motor skall man nog fixa till några fina trattar inne i plenumet (tyrbulens) ,

sedan har jag för mig att jag läst att gärna 2*motor volym i plenumet ( men här får gärna någon hålla med).

2 X motorvolym är ganska mycket.... På en 2L motor så skulle plenumet vara 4 Liter! Tänk dig 2st 2-liters PET-flaskor......

Mät på några bilar med plenum så får du en hum om hur stort det skall vara. När jag byggde mitt plenum så läste jag en massa "messerschmitt-såärdet". Men till syvene och sist så är det ändå tillgänglig plats i motorrummet som styr. Gamla SAAB 900 har iofs ganska långa runners, men plenumet kan knappast vara större än 0,5 - 1 liter.

Jag har en bit 3" avgasrör som plenum. Kolla här: http://hem.passagen.se/peterman63/

Under "Drivlina vecka 2" finns några bilder.

Ha det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...