Jump to content

Recommended Posts

Posted

Funderar väldigt mycket kring valet runt ram, och efter en del prat med Cealm så föreslog han en Mcsroley 442E om han skulle ha byggt något nytt..

Jag tycker det verkar vara en trevlig ram, då jag gillar att den är lite bredare i sittbrunnen (190 cm, 110 kg) så jag kan få lite komfort och eftersom jag inte (ännu) är en inpräntad bankörare av något slag så blir det mest en bil för at glida runt i och ha kul med, så det är inte direkt det lättaste och slimmaste bil jag vill ha. Plus att jag giller när de ser lite breda och feta ut :thumbsup:

Men jag har då en undran, funkar det utan några bekymmer att få spårvidden från sierran att passa i arslet på 442E?? Jag har inte riktigt någon koll på hur bred den är bak, spårvidden på sierran är om jag inte minns helt fel 1468mm... Men är det skit samma om det är en 7" eller 7,5" diff??

Posted

Funderar väldigt mycket kring valet runt ram, och efter en del prat med Cealm så föreslog han en Mcsroley 442E om han skulle ha byggt något nytt..

Jag tycker det verkar vara en trevlig ram, då jag gillar att den är lite bredare i sittbrunnen (190 cm, 110 kg) så jag kan få lite komfort och eftersom jag inte (ännu) är en inpräntad bankörare av något slag så blir det mest en bil för at glida runt i och ha kul med, så det är inte direkt det lättaste och slimmaste bil jag vill ha. Plus att jag giller när de ser lite breda och feta ut :thumbsup:

Men jag har då en undran, funkar det utan några bekymmer att få spårvidden från sierran att passa i arslet på 442E?? Jag har inte riktigt någon koll på hur bred den är bak, spårvidden på sierran är om jag inte minns helt fel 1468mm... Men är det skit samma om det är en 7" eller 7,5" diff??

Har själv byggt mcsorley 442 med sierradelar - inga problem med spårvidden. Personligen så tror jag att det är betydligt lättare att bygga Haynes-modellen eftersom fler bygger den och att det också finns ett forum samt en bok för denna modell.

kenneth

Posted

Så sett så är det inga problem med vilken ram ja vill ha, det finns ju erfarenhet att bygga ram sen om den är lite bredare, längre eller vad den nu är spelar ju mindre roll..

Men då kör jag på en 442E till mina sierra-pryttlar..

Vad ska man använda för upphängning bak? Är en rorty irs ett bra alternativ eller va ska man hitta på?

Posted

Så sett så är det inga problem med vilken ram ja vill ha, det finns ju erfarenhet att bygga ram sen om den är lite bredare, längre eller vad den nu är spelar ju mindre roll..

Men då kör jag på en 442E till mina sierra-pryttlar..

Vad ska man använda för upphängning bak? Är en rorty irs ett bra alternativ eller va ska man hitta på?

jag har ju byggt mcsorley 442 med rorty IRS - du kan inte bygga utifrån de ritningar som finns på nätet - det ger bara 50 mm fjädringsväg på 442, jag kan ej höjden på 442E bak, är den "högre" så får du dit coilover. jag byggde rorty rätt av men fick bygga om bakvagnen så att jag fick till längre fjädringsväg - det är framförallt bakaxelritningen som gör att jag svarade med haynes-modellen. På min byggtråd så har jag lagt ut bilder på hur jag har modiferat bärarmarna (sfro 1 inga problem)

kenneth

Posted

Vad finns det för andra alternativ än rorty irs om man nu vill ha individuell upphängning...

Posted

jag har inte sett några andra alternativ än rorty och chris gibbs (haynes)

kenneth

Posted

Då så, då ska jag nog också kunna få ihop något baserat på någon av de varianterna :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...