Hellman Posted June 5, 2004 Posted June 5, 2004 vad är en slavcylinder :icon_blink: hittad en sån på elwa motor .. står så här i deras text --- Text från Elwa Motors ---start --- På en Westfield eller anndra Seven-kopior är det trångt och svårt att hitta en bra lösningen för kopplingen. Om du vill undvika vajer och kopplingsarm kan du istället använda SAAB slavcylinder. För detta har vi tagit fram denna adapter och du har en mycket bättre lösning --- Text från Elwa Motors ---end --- vad menar dom... tar dom bort kopplingen helt.. o man bara fullgas växlar utan att koppla eller :icon_blink: detta är ett stort :Hmm: för mig.. /hellman Quote
Acke Posted June 5, 2004 Posted June 5, 2004 nipps.. men du kan använda en hydralisk "koppling" som tar mindre plats och behöver kortare hävarm än om du använder vanlig vajerkopling... http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...ges/image14.htm på denna bilden så har du bromscylinder överst sedan slavcylindern som trycker in kopplingsarmen (sitter på vxllådan givetvis) sedan kopplingshuvudcylindern som sitter i pedalstället... hoppas du förstod... Quote
leto Posted June 5, 2004 Posted June 5, 2004 Ingen hävarm alls faktiskt, Saab har en slavcylinder som är ringformad och ligger direkt mot urtrampningslagert. Ingenting på utsidan av sprängkåpan utom slangen. Väldigt smidgt men inte så kul om det skulle börja läcka. Lösningen finns på någon volvomodell också. Quote
Hellman Posted June 5, 2004 Author Posted June 5, 2004 tror jag har hittat en zetec 1.8l (otroligt pris 1500:- för en 97:a) är säker nått fel... håller på o kollar de.. men är de värt att byta till en slavcylinder... Quote
leto Posted June 6, 2004 Posted June 6, 2004 Hävarmen för kopplingen kan hamna där man vill ha gas pedalen och ibland finns det inte plats för kopplingsvajern. I sådana fall är slavcylinder en bra lösning. Quote
Acke Posted June 6, 2004 Posted June 6, 2004 jo, de stämmer att saab iaf hade slavcylindern runt utgående axel... ( har haft en turbo 900 på ca: 200+Hkr, så växellåda har man plockat ner ett par ggr.. :( ) men frågan är om det är en sådan dom menar ???? hade iof varit guld då det som sagt e lite ont om plats... Quote
leto Posted June 6, 2004 Posted June 6, 2004 men frågan är om det är en sådan dom menar ???? hade iof varit guld då det som sagt e lite ont om plats... Det står i texten att det inte finns någon arm. Så det borde vara den lösningen. Quote
Acke Posted June 6, 2004 Posted June 6, 2004 :icon_oops: så går det när man inte läser ordentligt.... Quote
Superswift Posted June 6, 2004 Posted June 6, 2004 Jag stod i torsdags och tittade under huven på ett par Lotusar och en Ester som hade såna och funderade på samma sak Dum fråga kanske men inte helt oväsentligt om man ska bygga om... :icon_oops: Min kopplingsarm från lådan dras framåt för att frikoppla, kan fordlådor ha tvärtom? Jag såg aldrig någon koppla ur så jag undrar lite över själva rörelsen. Alla hade cylindern framför själva kopplingsarmen, vilket skulle innebära att cylinderns axel drar i själva kopplingsarmen och inte skjuter på, eller hur blir det? :icon_oops: :icon_oops: :icon_oops: Quote
leto Posted June 6, 2004 Posted June 6, 2004 Beror på var hävarmens ledpunkt sitter. På pinton drar vajern framåt (tror det är vanligast) men har vaga minnen av en pegeot med tryckande, bakåtriktad slavcylinder (armen gick av och jag hittade aldrig kolven igen). Rörelsen gentemot lamellen är däremot alltid åt samma håll. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.