AlfaRonny Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Är det enkelt att få ok resultat själv, är fotogen bästa smörjmedlet? Törs man köra med Biltemas billiga grejjer? Klart jag förstår att det är bättre att lämna in till ett proffs men man måste ju lägga ribban någon stans. Jag är ute efter tillräckligt bra resultat inte nödvändigtvis proffsresultat. Har läst att en del lindar våtslip papper runt stenarna men förstår inte varför. Quote
Thomas Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Tänk på att all honing tar bort material så cylindern blir större. Biltemas honingsapparater har 3 olika stenar. fin medium grov kör fin .Ibland tar jag bara ett fint 600 våtslippapper runt näver och kör runt. När man köper nya ringar så är de ofta lite fasade på toppringen för att inte knäckas av vändkanten och då behövs bara lite lätt honing nån sekund så cylinderytan blir lite "repig" för att hjälpa de nya ringarna att slita in sig så de tätnar lättare. Annars tar det väldigt lång tid för det. Och likaså så brukar man inte rekommendera syntetolja under inkörningen för de smörjer så bra att ringarna inte slits in. Cylindern är alltid störst högst upp under vändkanten och ska du ha bort den så är du nära en överdimension där uppe men smal nertill. Quote
_coffe_ Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Precis som Thomas skriver, så kör med den finaste av biltemas honingsverktyg, och bara en snabbisupp och ner så att den blir lite repig. Jag skulle nog inte använt något smörjmedel, men varit noga med att tvätta cylinderloppen efteråt för att sedan smörja in loppen rikligt med den olja du vill köra in motorn i. Ska man vara supernogrann så ska reporna i loppen ha en viss lutning för att ge optimal smörjning, men det är överkurs. Quote
Mildseven Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Är det enkelt att få ok resultat själv, är fotogen bästa smörjmedlet? Törs man köra med Biltemas billiga grejjer? Klart jag förstår att det är bättre att lämna in till ett proffs men man måste ju lägga ribban någon stans. Jag är ute efter tillräckligt bra resultat inte nödvändigtvis proffsresultat. Har läst att en del lindar våtslip papper runt stenarna men förstår inte varför. T-sprit //Per Quote
Thomas Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Jag brukar köra med rostolja och prova mig fram ifall man behöver smörjolja i spray ist. men kör absolut inte torrt. Och som Coffe skriver tvätta rent och smörj in loppen efteråt. Quote
AlfaRonny Posted August 5, 2011 Author Posted August 5, 2011 ja, så här blev min garage honing med biltema verktyg, kan man åka med det tror ni?. Som ni ser hindrar vändkanten stenarna från att ta ordentligt i loppen högst upp och längst ned. På närbilden syns även några repor, men dom känns inte med nageln så dom kan inte vara djupa. Skall man köra lite till kanske? Eftersom skjutmåttet inte kan mäta innanför vändkanten så vet jag ju inte vad jag har för mått en bit in heller. Quote
Thomas Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Nej. absolut inte mer. hur ser ringarna ut? är de fasade för vändkanten? Quote
AlfaRonny Posted August 5, 2011 Author Posted August 5, 2011 (edited) Har inte köpt ringar än, vill höra lite vad expertisen säger. Blir det tummen ned så får jag väl lämna in på borrning och skaffa överdimensions kolvar. PS: Såg att du (Thomas) skrev att du bara körde någon sekund i loppen så dom blev repiga... host host, jag körde säkert någon minut, minst.. inte så bra kanske. Edited August 5, 2011 by AlfaRonny Quote
Thomas Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 (edited) mät kolvspelet. Borrning är kostsamt med nya kolvar m.m. men alltid det bästa för cylindrarna slits alltid mest upptill p.g.a. kolvringarna pressas ut mot cylinderväggen av cylindertrycket för att täta bättre. De blir även lite ovala p.g.a. den rörelse de har. När man honar så behövs endast lite uppruggad yta för att ringarna ska slita in sig och att oljan ska vara kvar. Vad smorde du loppen med under honingen? Edited August 6, 2011 by Thomas Quote
AlfaRonny Posted August 6, 2011 Author Posted August 6, 2011 T-röd. Jag slipade om ett skjutmått för att kunna mäta en bit ner i loppet (under vändkanten). Och det låga nära en överdimension där. Typ 4,004" istället för 4,003" som den är i den oanväda delen av loppet. Men det är svårt att mäta med skjutmått. Quote
Thomas Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 (edited) ta en kolv o bladmått. men tänk på att kolven är minst där i ringlandet. man får mäta ca 5-10mm under oljeringen eller åk till nån som har invändig mikrometer eller sån med klocka på. Edited August 6, 2011 by Thomas Quote
AlfaRonny Posted August 6, 2011 Author Posted August 6, 2011 Nu har jag mätt. ca 0,3mm spel. Men ovan oljeringen är det ca 0,5mm spel. Vad skall man ha? Quote
Thomas Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 nja. mät runtom kolven också för de brukar vara ovala när de är kalla. Spelet på en ny brukar vara från 5-6 100/delar upp till en 10/del. Beroende på material ,kolvstorlek m.m. smidda eller gjutna kolvar och olika cylindermaterial m.m. Quote
mson Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 Det går att stoppa i en kolvring där cylindern inte är sliten och mäta öppningen på ringen med bladmått sen flytta ringen till strax under vändkanten mäta igen sedan går det att räkna ut skillnaden i diameter. Men du kan ju inte se eventuell ovalitet med denna metod. Quote
_coffe_ Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 Jag tänkte precis säga det, att ta en kolvring och stoppa ner den i cylindern, så kan du mäta spelet med bladmått hela vägen. Men som nämnts, du kan ju inte se om den är oval, om det inte är extremt. Jag brukar köra som Thomas, max några sekunder så att man får bort all gammal skit och repar upp dom. Blir max två-tre gånger upp och ner genom cylindern. Quote
Thomas Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 (edited) kolvringsspelet ja , men inte kolvspelet. en del speciellt Amerikanske bilar har för stora kolvringar och där får man fila in kolvringsgapet. Det ska vara större spel vid överladdad motor. Edited August 6, 2011 by Thomas Quote
AlfaRonny Posted August 7, 2011 Author Posted August 7, 2011 (edited) Skall mäta loppet i morgon då jag får låna en invändig micrometer. Känns som det börjar lukta borrning och nya kolvar :( För så här oval skall väl inte en kolv vara eller? Har mätt diametern på olika ställen. Tror att den ligger ganska bra i mått i det gröna området där den är som störst Edited August 7, 2011 by AlfaRonny Quote
Thomas Posted August 7, 2011 Posted August 7, 2011 jo dina mått är helt normala. Jag har skrivit att de är minst i ringlandet. Och att de är ovala när de är kalla. Quote
_coffe_ Posted August 7, 2011 Posted August 7, 2011 Som Thomas skriver, kolvarna är inga problem. Det som är mest kritiskt är hur cylinderloppen ser ut. Quote
AlfaRonny Posted August 7, 2011 Author Posted August 7, 2011 Å va bra, då får vi hålla tummarna i morgon när jag mäter loppen att det inte är för stort Quote
pacman Posted August 7, 2011 Posted August 7, 2011 När vi honade grabbens volvomotor nyligen så använde vi biltemas verktyg med fin-stenar och lite WD-40. Vitsen med honing är ju att få till lite fina repor i ytan för olja att fastna i när man monterar nya ringar. Körde väl 10-15 sekunder per cylinder. Som avslutning tog jag några drag för hand med en scotchbrite-duk och lite motorolja för att ta ner de små vassa kanterna på reporna. Det blir det alltid några områden längst upp som honingen inte tar ordentligt, som tidigare beskrivits. Sedan brukar jag fasa övre kanten på cylindern några tiondelar för att skona de nya kolvringarna mot den vassa kanten. Att kolven inte är riktigt rund är normalt och inget att hänga upp sig på. Cylindern är inte helt rund heller. (Vid borrning brukar man ibland använda en stressplatta som skruvas fast uppe på blocket och som skall simulera topplockets inverkan på rundheten.) Vad är det för motor du håller på med? Alfa-sexan? Det borde väl inte vara alltför svårt att få tag i fabriks-spec med tolerancer. Quote
AlfaRonny Posted August 8, 2011 Author Posted August 8, 2011 Hej Peter, nä det är en cheva v8 som jag tänkte sätta lite fart på. Hur fasar du den övre kanten? Nu har jag mätt upp cylindern med riktiga verktyg och det ser inte fullt så illa ut tycker jag (förutom vid vändkanten) Kolvspelet på denna motor skall tydligen vara ca 0,14-0,17mm och det stämmer (till och med i underkant) förutom den översta biten se (den överdrivna) bilden nedan Kolvarna håller ca 102,28 (+-1) vilket medför att kolvspelet är ca 0,12mm i större delen av cylindern, från botten till för att sista 25mm upptill öka suksessivt till 0,17 precis där kolven vänder upptill. Är det illa att ringarna vandrar ut och in litegrann? Quote
Thomas Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 (edited) Du ligger nära gränsen. Man kan få problem med att ringarna inte tätar på högre varv. Men din 6:a kanske inte varvar så högt? Det går många motorer med detta mått och mer därtill. Det beror ju på? Jag menar Borrar man och byter kolvar och med de mil man kanske kör med en 7:a så har du motor i kanske 20-30 år? Gör du inte det så kanske efter nåt eller några år du åker på jobbet. Kör du relativt lugnt så kan denna motor gå väldigt många mil men den tar inte skada av varv men kanske lite olje förbrukning. men byt ventiltätningar Edited August 8, 2011 by Thomas Quote
Drake Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 En Cheva har så jävla dåliga toleranser så släng ihop skrotet, den kommer att gå bra ändå. Min 305:a var helt slut i loppen med gravrost i en cylinder, repor lite här och var och feta vändkanter. Eftersom jag inte vill kosta på en 305:a för mycket så honade jag några minuter i varje lopp och slängde i nya ringar, ringgapet var minst sagt utanför alla toleranser! Vidare så portade jag toppen och slängde i dom gamla ventilerna i dom helglappa styrningarna utan att göra något åt sätena och satte tillbaka orginalfjädrarna. Böt till ett Performer-insug och en mild trimkam. Ville bara ha en liten motor att besikta med men döm om min förvåning när jag drog iväg för första gången! Ny så gav motorn 150 hk på veven, nu har jag mätt upp 205 hästar på bakhjulen och det är inte illa för en sån vedbod-trimmning. Men framför allt så är det ju vridet vid låga varv som gör den så rapp, ska du ha den i en sjua så kommer du nog att bli nöjd, problemet är att få fäste. Klart att det kommer att bli stor skillnad med nya ringar och kolvar, framför allt så får du ju upp kompet om du köper nya flata kolvar, dom kostar ca, 10 dollar styck till en 350 på Summit. Runt det dubbla till en 305:a. Enligt dynosim så skulle jag få över 100 hästar till med nya kolvar och alutoppar utan att ändra specen i övrigt så nu funderar jag på att behålla min cp-motoer och fixa den ordentligt, det räcker rätt långt till en lätt bil, ska du ha motorn i en tung jänkare så blir det en helt annan sak. Quote
Drake Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Såg nu att det var 4-tumskolvar. Ännu bättre! Quote
pege Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Det är väl 4-tum + 0,30 överborr på den redan med dom måtten. :thumbsup: Quote
Thomas Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 4Tum är 101,6mm plus 0,3 tum = 102,36 Men nu är det en Alfa Romeo motor som alla vet är italiensk och de mäter i millimeter inte tum. Quote
AlfaRonny Posted August 8, 2011 Author Posted August 8, 2011 (edited) Nej det är cheva v8. Som pege skriver 4" + borrad 030 av någon tidigare ägare. Men det käns bättre att prata millimeter. Skall vara till ROX bilen. Men jag har ett par gamla mussetoppar som jag tänkte slänga på. Dessa har små förbränningsrum och borde ge minst 10 i kompförhållande med org kolvar. Med edelbrock rpm insug, rullkam, rullvippor mm så borde det bli rätt bra fart på den ändå. Kommer ev bytas till mer påkostad 383 med alutoppar senare och då tänkte jag ev flytta över de bra grejjerna till den. Tack för alla råd! Då skruvar jag ihop prylarna //R Edited August 8, 2011 by AlfaRonny Quote
Thomas Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 (edited) Ja gör det. Jaså en V8. En sån varvar ju inget speciellt. Ha Ha jag som trodde ett tag att Alfan var extremt kortslagig. ack ack vad man kan ta fel. hi hi :racesmile: Edited August 8, 2011 by Thomas Quote
AlfaRonny Posted August 8, 2011 Author Posted August 8, 2011 Nä precis :) fast med ovan nämda godis monterat så skall den dra ända till 6500. Vi får väl se om botten delen håller för det... Mycket för en stenålders konstruktion. Kommer nog sätta varvstoppet betydligt lägre till en början. PS: Min treliter Alfa har strax under 93mm kolv diam så det skiljer en del. Quote
Drake Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Stålsvänghjul eller en sprängkåpa är ett hett tips om du tanker varva lite. Lätt att övervarva och vips så är man ett par decimeter kortare. Jag böt till ett stålsvänghjul på 12 lbs mot originalets på runt 30 och det blev faktiskt en klart märkbar skillnad. Betydligt rappare gassvar. Quote
AlfaRonny Posted August 9, 2011 Author Posted August 9, 2011 Ok, bra tips! Tänkte annars köpa ett billigt gjutet (50-6527 på summit) på 16.8 lbs. Men det framgår inte hur mycket rpm den klarar. Kanske skulle satsa på ett i stål istället då.. hmm många prioriteringar blir det. Quote
Drake Posted August 9, 2011 Posted August 9, 2011 Mitt hjul kostade bara runt 250 dollares om jag minns rätt. Ska kolla om jag hittar några länkar. Quote
Drake Posted August 9, 2011 Posted August 9, 2011 Fast sen var jag tvungen att komplettera med ett annat lamellcentrum, för originalet tar i eftersom hjulet är så tunt så bultarna till veven tog i. Quote
Thomas Posted August 9, 2011 Posted August 9, 2011 (edited) Helst inget gjutjärns svänghjul, de kan spricka och gå i bitar. Aluminium är inte heller att rekommendera för de har oftast en stålplatta skruvad dit som friktionsplatta. Stål och aluminium utvidgas olika och till slut lossnar det. Edited August 9, 2011 by Thomas Quote
pacman Posted August 10, 2011 Posted August 10, 2011 Hej Peter, nä det är en cheva v8 som jag tänkte sätta lite fart på. Hur fasar du den övre kanten? Jag använde en sån där lite gummitrissa med en cylindrisk sliprulle på, kommer inte ihåg vad de heter. :unsure: Lätt på handen och dra runt ett varv i 45 graders vinkel. Men det går nog bra men en rundfil också om man vill. Man skall bara få bort den vassa kanten. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.