Jump to content

Skydd emot regn m.m.


Jocke4U

Recommended Posts

Har haft en tanke på hur man skall skydda bilen om man behöver ställa den utomhus när det regnar same även skydda den under transport på trailer.

Vid transport, håller ett sånt här?

37-260_m.jpg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Kapell/Helkapell-polyester/

...eller är det vanlig presenning som gäller?

Sen skulle vara smutt med en liten "sydväst" att ha i bilen som man drar över bågen och aeroscreen'en och spänner med några gummistroppar.

Nån som har sett nåt liknande?

Kanske kan man köpa ovanstående (eller hitta motsvarande väv) och be morsan snällt att sy till en "sydväst"

Vad använder ni och/eller har ni sett nåt bra?

Link to comment
Share on other sites

Jag använder inget alls vid trailning.

Det är väl bilens vassa kanter eller utstickande detaljer som förstör ett "vanligt bilkapell". Kapellen är gjorda för stillastående.

90 km/h = 25m/s = storm. Det enklaste är att prova. Faktiskt är nog en vanlig presenning väl fungerande (och billig).

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt en sån heltäckande som i den översta bilden på min porsche när jag körde runt den, och spände man bara åt allt hårt och fick den lite slimmad så var det inga problem alls att köra runt med den så...

Har bara för mig att man kunde köpa en mer figursydd, efter vilken bilmodell/typ man hade... Kommer inte ihåg om det var på biltema jag köpte den, eller om det var någon annanstans...

Link to comment
Share on other sites

Att tänka på när man har skydd på bilen är att de bör vara nån typ av material som absorberar partiklar på insidan, en typ pressänning som fladdrar gör ju smutspartiklarna till ett sandpapper.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Jag försökte med liknande heltäckande när jag skulle ner med bilen till Elmia. Tog bort det redan efter 2 mil då det fladdrade i vinden och på den korta tiden hunnit fixa repor i plasten :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

Tips sy ett sittbrunskapell Tejpa fast plast över sittbrunnen och rita på plasten så får du ett mönster till kappelet. Sy detsamma i en lätt väv vävar fins här http://www.profabrics.co.uk/ Och fäst med tryckknapar. jag köpte mina i sybehörsafären och popnitade fast hanarna i bilen med en lite nedslipad popnittång. Övriga bilen tål ju vatten så det är inga problem.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...