Jump to content

Videosnutt om Alu-svetsning med Tig!


Kilkenny

Recommended Posts

Något jag stört mig på är alla videotips på nätet om hur man bär sig åt för att svetsa, gjorda av duktigt folk och i all välmening, men sedan när det väl kommmer till filmandet så kan man inte se smältan alls!

Bara ett helt vitt sken mitt i bildskärmen, :huh: Hoppas bara att folk inte tror att det är så det ska se ut genom svetshjälmen, då har man svetsblänk som räcker hela natten sedan. :thumbsdown:

Hursomhelst! Jag snubblade över denna filmen på tuben, och tycker den visar på ett sällsynt tydligt sätt hur man får den bråkiga aluminiumen att sitta ihop.

http://www.youtube.com/user/weldingtipsandtricks#p/u/19/9KWdXUt3Bv8

Sedan fanns det en massa fler filmer av samma gubbar, (Weldingtipsandtricks)har bara sett ett litet urval men det verkar som man kan lära sig ett å annan av dom. :) :thumbsup:

Länka på om ni har fler tips!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har kikat lite ytligt på weldingtipsandtrick.com förut, fick lite nytändning på att lära mig alu-svetsningen när jag såg den där videon! Snyggt! :)

Läste igenom "Tig noobs click here" på vänsterkanten på Weldingtipsandtricks och det verkar som att allt släppte! :) Nu går det ju utmärkt att sammanfoga aluminium, dock inte med perfekta myntrader. :prop:

Det största felet jag gjorde var: "5. Too much torch angle … too much angle of the dangle will melt the filler metal and make it blob into the puddle." Jag hann alltså nästan aldrig få fram tillsatsmaterialet till smältan innan det blev en "smältboll" på tillsatsmaterialet. Ljusbågen ifrån elektroden stod ju nästan i linje mot materialet som skulle svetsas.

När jag rätade upp handtaget gick det skitbra! Kom även på att det gick lättare att hålla rätt vinkel om jag flyttade strömswitchen lite till sidan istället för att vrida hela handen! Hade den helt i linje med elektroden förut, vilket tydligen inte var så smart! :banghead:

post-947-0-12637900-1314215129_thumb.jpg

post-947-0-04430300-1314215147_thumb.jpg

En annan sida som jag gillar är Miller Welds, där finns det riktigt bra manualer för svetsning! Bl.a har jag äntligen lyckats förstå Ac Frekvens och Ac Balans inställningarna! Det har ju känts helt omöjligt förut! Jag beställde deras 3-Pack Calculators - Metric $4.00 i måndags, köpte 2 extra till kompisar, totalt 76 kr. Tror ni inte det dök upp en UPS-bil idag och lämnade mitt fjuttiga paket! :lol: Lathundarna verkar skitbra för en amatör som mig, riktigt smidigt att få en grundinställning på svetsarna direkt!

post-947-0-33213600-1314215158_thumb.jpg

post-947-0-88953600-1314215167_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...