Jump to content

Recommended Posts

Hejsan!

Jag skall snart göra SFRO2 och bullerprov, varit i kontakt med Stefan Budow(skall vara två prickar över u:et)och han har mig uppskriven i sin "bok". Vid bullerprovet rekomenderar han att ta en orginalluftburk och koppla den till insuget med en slang! Jag talade om för honom att jag har en insprutnigsmotor med turbo och laddkylare, dvs turbon och laddkylaren samt att jag har säkert 1,3 m luftkanaler. Han tyckte att det skulle vara ide i alla fall??? Jag kan inte höra att jag har något insugningsljud som hörs över det som motor och avgassystem ger. Ni andra som har gjort bullerprov med samma uppsättning som jag har ni vidtagit något speciellt??

m :D h

Janne

PS Ser att jag har lyckats med särskrivning i rubriken :icon_oops: DS

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Har du ett öppet luftfilter? Jag har ett koniskt öppet filter och skall stoppa i lite filt eller skumgummi bara för att vara på säkra sidan. Tror Kilkenny gjorde något liknande och fick lågt ljud.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för tillfället ett dyligt billigt "Feltema"-filter! Antar att det kanske kallas öppet luftfilter. Får väl dra dit lite skumgummi för att vara på säkra sidan.

post-16-0-99799100-1311158300_thumb.jpg

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Jock4U: Kilkenny fick inte lågt ljud han "hade inget ljud". Han hade nog aldrig motorn igång utan satt väl bara och "brummade" för sig själv. Men vad gör det bilen (eller Kilkenny) är bullerprovsgodkänd.

Link to comment
Share on other sites

joaba: DEt är en hel procedur. För ett kort sammandrag se sid 196 röda SFRO-boken.

Tyvärr är det dåligt beskrivet eller egentligen bara en mening i första spalten näst sista stycket.

Kort versionen är förbifartsprov på olika växlar.

Bilden finns hur miken sätt upp och vilka mått som gäller det finns i alla fall på sid 196. När man passerar gränslinjen skall detta vara med en hastighet om du har

Fordon med förarmanövrerad växellåda

23 § Fordon med förarmanövrerad växellåda skall nå linjen AA1 med den hastighet som är lägst av följande värden.

1. Den hastighet som motsvarar 3/4 av det motorvarvtal vid vilket motorn utvecklar maximieffekt.

2. Den hastighet som motsvarar 3/4 av det maximala motorvarvtal som varvtalsregulatorn tillåter.

3. 50 km/h.

hållas där till man passerar gränslinje två.

Hoppas detta hjälpte, för du har väl röd SFRO-bok?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

I VVFS 2003:22 10 Kap. Utvändigt fordonsbuller med start på sid 54. Där börjar du läsa men om du bara är intresserad av att få ett exakt svar på din fråga hoppar du till sid 58 och börjar läsa från Mätförhållanden 8 § och samtliga paragrafer till 26 §.

Där har du alla svar du behöver. När du ändå har klickat på länken nedan läs hela VVFS 2003:22 det är en mycket bra skrift.

VVFS 2003:22

Link to comment
Share on other sites

Verkligheten (dvs den jag upplevt) är att min SFRO-buller-prov-besiktare har mycket god vana vid bullerprov, dvs jag fick frågan 4 eller 5 växlar. SEdan kördes proven i ungefär 50 med uppsatta mikrofon mått. Dubbla turer dvs två mätvärden på var sida och ligger man mellan 3 och 5 dB lägre än de tillåtna 85 dB (på mätaren) som med den automatisk rabatten är 84dB enligt VVFS 2003:22.

Då vet man att bilen ligger innan för gränsvärdet. Lite jobbigare blir det så klart om den bil SFRO provar ligger stadigt på 85 db (84 med rabatt). Då kanske SFRo måste gå mer strikt mot vad VVFS 2003:22 säger för att ge ett korrekt utlåtande om buller. När man är på gränsen det är då det är viktigast att som myndighetens representant kunna ge ett korrekt värde. Även om alla värden naturligtvis skall vara korrekta.

Link to comment
Share on other sites

man får köra tills man blir godkänd ! mitt råd: ta med ljuddämparmatta etc, spraylim, strips, slangklämmor el dyl för å fästa och en massa stålullsbollar å proppa i röret... glöm inte verktygslådan och stål/najtråd ;)

hade 95 (!) dB första vändan, efter lite mekande kom jag ner i 79,5 dB... kan bero på 3" systemet som knappt inte hade någon hejd alls ! högst dB den dagen iaf !!! hahaha

Link to comment
Share on other sites

å ha koll på grejerna !!! det var två som fick åka hem pga att fordonen inte accade som de skulle (läs alls), och inte hade några som helst verktyg med sig... syntax error på den !!!

Link to comment
Share on other sites

Rikard Larsson: Se det så här: SFRO-bullerprovaren vill åka med en säker bil deet är grunden, dvs broms, motor måste fungera och kanske till och med bälten. Det är nog olika för olika SFRO-besiktare. Jag har bullerprovat hos två och minns jag rätt använde ingen av dem bälte alltså hade jag kunnat skippa den detaljen. Men just din kanske vill ha det. En del bullerprovar i samband med SFRO 2 då ger sig allt med automatik dvs vid SFRO 2 skall bilen var så klar att den omedlebart efter skulle kunna registreringsbesiktas. I alla fall som princip räknat.

Du kan komma med bilen i övrigt hur du vill för det som är intressant är minimum 85dB på mätaren minus rabatten 1dB. Vet du med dig att du har en tyst bil då behöver du ingen kaross alls men vet du med dig att allt som kan dämpa ljudet är nödvändigt då behöver du kaross, disksvampar, förträngningar i ljuddämparen samt motorhuv mm och kanske fylla motorrummet med Gullfiber.

Link to comment
Share on other sites

Öppet Biltema luftfilter (sånt jag kör med förövrigt) är väldigt högljudda, men det finns gott om plats för skumgummi inuti dom. :)

Bara att packa fullt, räcker inte det kan man vira en svetsduk eller liknande runt hela filtret.

Link to comment
Share on other sites

Öppet Biltema luftfilter (sånt jag kör med förövrigt) är väldigt högljudda, men det finns gott om plats för skumgummi inuti dom. :)

Bara att packa fullt, räcker inte det kan man vira en svetsduk eller liknande runt hela filtret.

Ja din bil kan man ju släppa en fis bredvid å fisen låter högre än bilen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...